<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Villskap, veigrep og racing - i en familiebil?

Det var nesten bare velteburet og manglende gulvteppe som skiller på bilene som ble råkjørt rundt Vålerbanen fra familiebilen.

Publisert 7. sep. 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 450 ord
lead
Stian Thrane i Subaru Norge - Foto: Selskapet
Stian Thrane i Subaru Norge - Foto: Selskapet

HegnarOnline ble invitert av Subaru til å delta i billøp på Vålerbanen. Bilene, racingspekkede Subaruer, var med unntak av veltebur, slicks og tunede motorer, ganske så like Subaru-bilene som ruller på norske veier. Ifølge Stian Thrane i Subaru Norge er det aller meste av teknologien i rallybilene vi kjørte på Vålerbanen, å finne i bilene som selges til vanlige norske familier.Klikk på bildene for stor utgave AWD Nøkkelen til overlegen kontroll på bilen kommer fra symmetrical AWD. Dette er en form for firehjulsstrekk som i praksis fungerer utrolig godt, både på bane og hjemme på glatt oppkjørsel.Både i de raske svingene og i S-kurvene på Vålerbanen var det enkelt og greit; tråkker du på gassen og peker rattet en vei; så går bilen dit.- Som i de andre Subaru-modellene med manuell gearkasse har den nye seks-trinns gearkassen i Subaru Forester Diesel en mekanisk midtdifferensial, som i utgangspunktet fordeler drivkreftene likt forover og bakover, det vil si 50-50. Parallelt med differensialen sitter det en automatisk differensialbrems, som bremser ned eventuelle hastighetsforskjeller i differensialen, mellom for- og bakhjul, om det for eksempel skulle oppstå bakhjulsspinn i en vanskelig kjøresituasjon, forteller Svein Sæbø Undervisningsleder i Subaru Norge.Kraften ned i bakken Du som vanlig fører vil oppleve firehjulsstrekken som utrolig veigrep, som er stabilt og forutsigbart ved unnamanøvre og som hjelp til å putte mest mulig motorkraft ned i bakken.- Under vanlig kjøring overføres all kraft via den mekaniske midtdifferensialen til for- og bakakselen. Differensialbremsen er ikke i funksjon ved vanlig kjøring. Mellom forhjulene sitter det også en vanlig mekanisk differensial, likeledes mellom bakhjulene, forteller Sæbø.Det var veldig tydelig hva dette vil si i praksis, når vi hamret inn gassen i en mellomrask sving, over en bakketopp. Alt inni deg sier at du skal lette på gassen, for nå glir du av veien, men Subaruen satt som limt på asfalten. Noe av dette kan helt klar tilskrives de mange diffene.Impreza og Forester har en clutch som regulerer kraften til bakhjulene. Det er alltid kraft på bakhjulene, varierende med behovet.Til å stole på Etter å ha kjørt Subaruene helt opp mot det man vet er mulig, er det lett å si at AWD-systemet er til å stole på. Selv om inntrykket blir noe forsterket av meget gode racing-slicks, er det imponerende å se hvordan en liten, tilsynelatende diskret, familiebil greier å holde deg på veien - selv om alt tilsir at du skal ligge opp-ned i grøften.Lang rallyerfaring har bidratt til å gjøre Subaru-bilene til meget gode valg som familiebil.HegnarOnline vil takke Subaru Norge og de mange førerne som var med for å hjelpe oss å kjøre så fort som mulig, og i tillegg gratulere Andreas Mikkelsen med seieren i Subaru Cup 2009 med klasse A-biler.