<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Meglerbilen returnerer

Range Rover Sport fungerer utmerket i skogen.

Publisert 23. apr. 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 5 ord
+ mer
lead

Greit: De aller fleste som kjøper en luksuriøs SUV vil aldri finne på å ta den med til skogs - altså virkelig langt inn, der hvor det ikke egentlig finnes noen vei. En gammel Mitsubishi Pajero kanskje, men ikke en Range Rover Sport til over en million kroner. Men du kan. Denne bilen står ikke tilbake for primitive Land Rover Defender (ja, den klassiske Land Roveren) når det kommer til terrengegenskaper. Etter fire år på markedet lanseres nå andre generasjon Sport, og det er en betydelig bedre bil enn forgjengeren. I 2005 og 2006 solgte Land Rover-importøren flere hundre Sport-biler, hvorav et tilsynelatende flertall samlet seg i meglerhusenes parkeringskjellere i Vika og på Aker Brygge - i hvert fall for en stakket stund inntil de måtte bytte plass med Audi Q7. Om den nye Sport vil selge i samme antall er tvilsomt, men 2010-modellen er langt mer fristende enn dagens utgave.Helt ny på innsiden På utsiden er det ikke lett å se forskjell på den utgående modellen og 2010-modellen. Foran har den - tidstypisk nok - fått diodelys og en ny, mer «slick» støtfanger. Baklysene er også endret, men det er på innsiden og under panseret det virkelig har skjedd noe. Range Rover Sport ligner mest på en «vanlig» Range Rover Vogue som har fått deler av taket kappet av, men bygger egentlig på Land Rover Discovery. Det har spesielt interiøret båret preg av. På den nye modellen er dashbordet byttet ut med noe som passer langt bedre til navnet på panseret. Dashbordet er ikke bare laget av langt mer eksklusive materialer, den gamle «trykk deg i hjel-stemningen» er skiftet ut med et logisk menysystem. Hele 50 prosent av knappene i midtkonsollen har måttet vike. Sittestillingen er fortsatt som i en Stressless, i ordets mest positive forstand.Som en stridsvogn Å kjøre lenestol i 40 graders helninger, i elver med vann til langt opp på dørene eller halvmeterdype gjørmespor er en spesiell opplevelse. Land Rover tuller ikke med terrengkjøringen. Range Rover Sport er utstyrt med «Terrain Response» - et elektronisk system med fem innstillinger tilpasset ulike underlag, enten det er asfalt, snø, gjørme, sand, eller steiner. Supercharged har i tillegg et program for «dynamisk kjøring» på landevei. Heving og senking av bilen, med mulighet for lavgir, er standard på alle modeller. Det er også nedstigningshjelpen «Hill Descent Control», som lar deg slippe pedalene slik at bilen selv sørger for en trygg tur ned bakken. 40 graders helning føles nesten som å kjøre ned en loddrett vegg.Mye bedre innstegsmotor To nye motorer kommer i tillegg til den åttesylindrede dieselmotoren med betegnelsen TDV8, som overvintrer fra den utgående modellen. Den ene er en sekssylindret dieselmotor på 3 liter og 245 HK. TDV6 3,0, som bilen vil hete, er svært mye kvikkere enn den tidligere TDV6 med 2,7 liter og 190 HK, og vil koste 200.000 kroner mindre enn TDV8. Man skal da være svært ufornuftig for å velge åtteren. TDV6 3,0 føles tilstrekkelig sterk for bilen, selv om den veier over 2,6 tonn - drøyt 500 kilo mer enn en BMW X5. Automatkassen følger motoren tett og smidig, og med paddleshift-giring på rattet føles bilen vesentlig mer sportslig enn før. Biturbo og hele 600 Nm i dreiemoment gir et solid skyv. Til sammenligning leverer 3-litersmotoren i Audi Q7 550 Nm, mens BMW X5 med 235 HK kan skilte med 520 Nm. Har man uansett mer penger enn man strengt tatt behøver, er det hensiktsmessig å hoppe over TDV8 til fordel for toppmodellen Supercharged, som nå er utstyrt med en 5-liters åttesylindret bensinmotor med kompressor. 510 HK er resultatet. Å ha rattet på feil side på smale skotske landeveier i denne bilen, er omtrent som å montere fire hjul og en rakett på sin egen leilighet og legge ut på tur.Blink! Det er ikke det at bilen krenger noe særlig eller at den føles utrygg på veien. Den er bare veldig stor og bred. Farten merker man ikke noe særlig til før man er cirka på det dobbelte av norske landeveisgrenser. 0 til 160 km/t til 0 med denne bilen går unna på snaut 17 sekunder. Om bremsene hindret Finansavisens testeksemplar i å bli fotografert bakfra av en skotsk fotoboks er ennå uklart, men kameraet har i tilfelle fått et flott bilde av en Range Rover som bremser så hardt at bakhjulene nærmest løfter seg fra asfalten. Svært imponerende.Bærekraft? All moro har som kjent sin pris, og for Range Rover Sports vedkommende henger prisen sammen med et ganske heftig utslipp av CO2. Dieselbilen med 245 HK har riktignok redusert utslippet med 8,3 prosent i forhold til den utgående modellen, men 243 gram per kilometer er ikke noe særlig å rope høyt om. Da produksjonen av Range Rover Sport skulle starte i sin tid, troppet faktisk Greenpeace opp og infiltrerte fabrikken som en protest mot global oppvarming. Aksjonen utsatte produksjonsstarten en liten stund, men forsmedelig nok for Greenpeace og andre miljøbevisste bruker nye Supercharged 353 gram per kilometer. Det betyr et anslått gjennomsnittsforbruk på 1,5 liter per mil, selv om Finansavisen presterte å komme opp på over 5 liter per mil - da riktignok på en lukket testbane. Merkelig nok blir forbruk og utslipp presentert med merkelappen «sustainability» - altså bærekraft. Representantene for Land Rover hevder å ha tatt særlige hensyn til vekt, materialer og aerodynamikk . Dette gir en helt ny dimensjon til begrepet vranglære.Mer pen enn praktisk Men selv med overbevisende veiegenskaper og klassens desidert beste terrengegenskaper, er det spesielt én ting denne bilen har som skiller den fra konkurrentene: Fremtoning. Merkelig nok er Sport mindre enn en Land Rover Discovery, for slik føles den i hvert fall ikke. Bilen tilhører en egen gruppe biler som er mye mindre praktiske enn de ser ut, for på innsiden er det ikke slett ikke like mye plass som man kunne forvente fra en bil som ser ut som den trenger to parkeringsplasser. Som kjent er praktiske egenskaper omvendt proporsjonalt med hvor bra bilen tar seg ut, og derfor mener i hvert fall vi at Range Rover Sport balanserer rundt optimum. Så er det bare å håpe at driftssikkerheten lever opp til resten. Hva var det forresten med den irriterende knirkelyden i setet på Supercharged-bilen? Hmm… EDINBURGH, SKOTTLAND: Glem Q7, X5, ML og GL. I terrenget er det bare Range Rover som gjelder. Siste generasjon Sport scorer dessuten langt bedre på veien enn før.