Toppspekket Volvo V70 til 400.000
Vi skjønner hvorfor Volvo selger biler som aldri før. Her er bilen som er som skreddersydd for Norge.

Volvo har endelig begynt å gjøre seg gjeldende på salgsstatistikken. Svenskene er på fjerde plass på registreringsoversikten så langt i år, rett bak Ford. Den flotte plasseringen skyldes først og fremst at svenskene har kommet med modeller som er som skreddersydd for det norske avgiftssystemet. Dermed blir det mulig å få en premium-bil til en ok pris. DRIVe-utgavene kjennetegnes med små motorer, lavt forbruk og dermed lave utslipp.Vi har tidligere kjørt DRIVe-utgavene av den lille stasjonsvognen V50 og SUV-en XC60 (med to-hjulstrekk), og blitt imponert. Nå har vi sett nærmere på den store "herregårdsvognen" V70. Vi var spent på om en knøttliten 1,6 liters dieselmotor på 109 hester var tilstrekkelig.(Artikkelen fortsetter under bildet)Ypperlig i daglig drift Du skal vite hva du gjør dersom du kjøper V70 med den minste motoren. Skal bilen først og fremst brukes frem og tilbake til jobb, barnehage og skole, duger den antakelig utmerket for alle. Det er først når du laster opp bilen og drar på ferie at begrensningene dukker opp. Liker du å kjøre fort og aktivt, er ikke DRIVe-utgaven noe for deg. Du vil bli frustrert over manglende krefter ved forbikjøring osv. Man blir en defensiv og rolig sjåfør når man kjører Volvoen.Under halvliteren på mila Poenget med DRIVe-Volvoene er imidlertid ikke at du skal kjøre fort med dem. Du får en meget behagelig reise i en bil som ser dyrere ut enn den er. V70 DRIVe har i dag et utslipp på bare 119 gram CO2 per kilometer. Det er 17 prosent mindre enn snittet på bilene som ble registrert i mars (144 gram). Det er morsomt å se at et merke som Volvo, som vi fra 70- og 80-tall husker som en verstingene på forbruk, kan vise til så lave forbrukstall som under 0,5 liter på mila (0,49 liter på blandet kjøring) for en så tung bil (1.659 kilo) (Digresjon: En Volvo 240 DL hadde i 1978 et offisielt forbruk på 1,4 liter på mila, superbensin)(Artikkelen fortsetter under bildet)Topputgave for 400.000 Vår testbil var utstyrt med høyeste utstyrsnivå (Summum) og ekstrautstyr for over 16.000 kroner. Da er det meste inkludert, inkludert helskinn interiør, alarm, 17 tommers alu-felger og bi-xenon-lykter. Likevel er ikke prisen høyere enn 400.100 kroner. Da skjønner vi at mange ofrer en sprekere motor til fordel for en toppspekket premiumbil. Startprisen på V70 DRIVe er for øvrig 339.000 kroner.Ikke den største bilen V70 er en stor familiebil, men plassmessig finnes det mange større biler. Et bagasjerom på 555 liter er ikke større enn det må være, og plassen i baksetet er ikke all verden, i alle fall dersom du skal ha på plass et bakovervendt barnesete.(Artikkelen fortsetter under bildet)Cruisebil Vi har tidligere kåret V70 til en av de beste cruise-bilene på markedet. Du sitter fantastisk dersom du kjører rett frem (sidestøtten kunne vært bedre i svinger) og har en av de beste cruisekontroll-løsningene som finnes.Bra bil! Alt i alt forstår vi godt hvorfor Volvo V70 DRIVe har blitt en så populær modell. Du får en stor, premium familiebil for 400.000 kroner med stor nok motor til daglig bruk. Dette er en bra bil!
Volvo V70 DRIVeVolvo V70 DRIVe | ||
Motor Motor | 4 syl4 syl | |
SlagvolumSlagvolum | 1,61,6 | |
EffektEffekt | 109 hk/4000109 hk/4000 | |
DreiemomentDreiemoment | 240 Nm/1750240 Nm/1750 | |
ToppfartToppfart | 190190 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 12,812,8 | |
GirkasseGirkasse | 5 trinn man.5 trinn man. | |
DrivhjulDrivhjul | FremmeFremme | |
VektVekt | 16591659 | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 119119 | |
Pris fraPris fra | 338.900338.900 | |
Pris testbilPris testbil | 400.100400.100 | |