<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Prøvekjørt: Tre "miljøbiler" til 5,1 mill.

Vi har prøvekjørt tre av de dyreste hybridbilene som finnes. En gammel fotballproff ble redningen for å få en Mercedes S-klasse opp kneika.

Publisert 6. mai 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1035 ord
lead
Mercedes S400 hybrid. Foto: Finansavisen
Mercedes S400 hybrid. Foto: Finansavisen

Vi har vært så heldige å få prøve tre av de råeste luksushybridene som finnes; en Lexus L600h, en Mercedes S400 hybrid og en BMW X6 ActiveHybrid. Dette er biler som går både på konvensjonelt drivstoff og dessuten har elektromotor(er).Før prøvekjøringene hadde vi vår klare favoritt basert på tidligere erfaringer. Etter kjøreturene ble det klart at én av bilene faller fullstendig gjennom under ekstreme vinterforhold.Takk, Einar Aas! På skikkelig vinterføre er det 6-0 til Lexus over Mercedes-hybriden. Det skyldes ene og alene at førstnevnte leveres med trekk på alle fire. Vi vil benytte anledningen til å takke fotballegenden Einar Aas og fire-fem andre for at vi i det hele tatt kom oss opp en ørliten glatt bakke opp på hovedveien i Moss. Det var direkte pinlig å stå og spinne med en bil til 1,5 millioner, mens gamle biler til en brøkdel av prisen fløy rett opp. Det ville hjulpet på situasjonen hvis bilen hadde en ESP-knapp det var mulig å slå av, men å lese instruksjonsboken falt oss ikke naturlig da vi stod der og blokkerte trafikken. Og ja, det er mulig å skru av det elektroniske stabilitetsprogrammet. Da må du trykke deg gjennom flere menyer på rattet. Det fant vi ut etter å ha lest side 233 (eller noe sånt) i instruksjonsboken. Håpløst! ESP-knappen må være lett tilgjengelig.S-klasse er noe spesielt HegnarOnline har kjørt mange luksusbiler de siste årene, og en av våre journalister utropte ved en tidligere anledning S600 Long som sin favorittbil. Det er noe helt spesielt med hvordan man føler seg i en S-klasse. Man er noe litt annerledes. Noe bedre. Noe perfekt.Følelsen ved å kjøre S-klasse er uslåelig. Materialkvaliteten er av absolutt ypperste klasse og setene fantastiske med alle mulige og umulige innstillingsmuligheter.Velg en 4-Matic-utgave med trekk på alle fire dersom fremkommelighet på vinterføre er avgjørende, samt noen jukse-hybrid-merker dersom miljøimage er viktig.Eksteriøret på Lexus er som det alltid har vært. Her er det et høyt panser og en generelt enorm bil. Den oser direktør, i likhet med S-klasse. Problemet er at den ikke er spesielt pen. Den er laget for det amerikanske markedet, og det bærer spesielt fronten preg av.S-klasse er derimot en evolusjon av designen til Maybach. Det er ikke en Ferrari, men det er det aller beste et tysk selskap kan by på på sedanfronten.Lexus et teknologisk mesterverk Toyota og deres luksusmerke Lexus begynner å få relativt lang erfaring med hybridbiler. Lexus' biler er så avanserte at det finnes en egen teknisk ordbok på merkets hjemmeside. Det skjønner vi er nødvendig når vi leser at bilen har følgende som standardutstyr: ABS, AVS, BAS, EBD, EBS, ECB, EFB, EFS, EV, TPWS, TRC, VDIM, VGRS og VSC. Dessuten har den blant annet TAP og WIL.Det er én stor ulempe med L600h i forhold til konkurrenten fra Mercedes. Bagasjerommet er latterlig lite da batteripakken tar STOR plass. Det må være pinlig å være limo-sjåfør på Gardermoen å måtte rekvirere en ekstra taxi for å få med bagasjen.Bilen er en konge verdig, så har da både kongehuset og hotell-konge Petter A. Stordalen gått til anskaffelse av doningen.Fire voksne har god plass i bilen, selv om du går for den korte varianten på "bare" 5,03 meter. På bakerste rad har du alle mulige innstillingsmuligheter på setene, tilgang til DVD-anlegg og skjerming av både bakvindu og sidevindu.Du har krefter i overflod. Gi gass og bilen fyker av gårde. Du glir lydløst ut fra parkeringsplassen. Elektromotoren tar seg av jobben både når du rygger og når du setter i gang. Det kan hende du skremmer én og annen fotgjenger der du smyger deg frem med den enorme bilen.Image er alt for Lexus. Toyotas luksusbilmerke har fått et miljøstempel på sine hybridbiler. Og det er ikke å forakte i disse dager. Nå har riktignok bilene et lavere forbruk og et mindre utslipp enn konvensjonelle biler, men noe æresmedlemskap i Norges naturvernforbund får du ikke. Lexus L600h har et utslipp på 219 gram CO2 per kilometer. Til sammenligning slapp snittbilen som ble solgt i april ut 142 gram.L600h er på mange biler en fantastisk bil, og vi skjønner godt at det er en bil som passer kongehuset bra. Interiøret i LSen viser imidlertid at Lexus har stjålet noen deler fra Prius, noen fra 80-tallet og noe fra Clas Ohlson. Spesielt er det sensoren for å se om vi er våken som er malplassert. Her er det ingen helhetlig tanke i henhold til design, men snarere et halvbra sammensurium.Hvorfor får man ikke automatisk tre-fire blink dersom man rører blinklysspaken forsiktig for å kjøre forbi? Dette er standard på de fleste biler til over 300.000 kroner. Hvorfor gjemmer man knappen for håndbrekk?Monster-BMW X6-en fikk vi kjørt på noen korte turer på snødekte veier på Golsfjellet. Noen miljøbil er det ikke snakk om, snarere et kraftverk. Du får 485 hestekrefter og et dreiemoment på formidable 780 Nm. Bensinmotoren står alene for 407 av gampene. CO2-utslippet er på 231 gram per kilometer, mot 299 i den vanlige utgaven. På det vanskelige føret var det vanskelig å utnytte kreftene fullt ut, men vi ble imponert over draget i den tunge bilen. Med en vekt på rundt to og et halvt tonn er 0-100 på 5,6 sekunder intet mindre enn imponerende. Med firehjulstrekk er selvfølgelig fremkommeligheten på topp. Som i øvrige X6-modeller er utsikten bakover dårlig, så vi ville ha investert i ryggekamera. Du må være ekspert for å se at det er hybrid-utgaven man har å gjøre med. Se etter et svulmende panser og noen små hybrid-merker på sidene av bilen.Hva er så vår favoritt?Alle de tre hybridene oser av luksus. Med firehjulstrekk ville S-klasse vært vår favoritt. Vi ville i stedet ha droppet hele hybrid-greia og kjøpt en Mercedes S med 4-Matic, eventuelt gått for den helt nye Audi A8, som i tillegg til å ha verdens beste dieselmotor og firehjulstrekk, utkonkurrerer de såkalte miljøbilene på utslipp. 199 gram CO2 er alt Audi-en med 350 hester og et dreiemoment på fantastiske 800 Nm slipper ut.

Lexus L600hLexus L600hMercedes S400hMercedes S400hBMW X6BMW X6
Motor MotorV8V8V6V6V8V8
SlagvolumSlagvolum496949693498349844004400
Effekt (bensin/el)Effekt (bensin/el)445 hk445 hk299 hk299 hk485 hk485 hk
El motoreffektEl motoreffekt221 hk221 hk20 hk20 hk91 + 86 hk91 + 86 hk
DreiemomentDreiemoment520 Nm520 Nm385 Nm385 Nm780 Nm780 Nm
ToppfartToppfart250250250250236236
0-100 km/t0-100 km/t6,36,37,27,25,65,6
DrivhjulDrivhjul4x44x4BakBak4x44x4
VektVekt2345234518801880ca 2500ca 2500
CO2 (g/km)CO2 (g/km)219219186186231231
Pris fraPris fra1.722.0001.722.0001.247.1001.247.1001.629.6001.629.600
Pris testbilPris testbil1.932.1001.932.1001.510.0001.510.000