<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Testet: BMW 325dA cabriolet

Heldigvis ble det sol og fint cabrioletvær den siste dagen av testen.

Publisert 22. juni 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 5 ord
+ mer
lead

Det er noe eget ved BMW 325. 3-serien har vært på markedet siden 1975 og vært selskapets bestselger i en årrekke.3-serie coupe kom i 2007 og samme året kom også cabrioleten. Siden det har modellen gjennomgått noen justeringer og i det siste har den også fått en såkalt ansiktsløftning.Resultatet har vært meget vellykket og det samme må vi si om BMW 325dA cabriolet, som vi har kjørt en knapp uke.UtvendingDet er ikke så mange som tenker på diesel når de ser denne hvite og uskyldsrene cabrioleten fra BMW.Ikke alle cabrioleter er like fine med taket oppe heller, men denne bilen kler metalltaket veldig bra. Dette er god design.Noen vil kanskje mene at den blir litt lang og lav, men vi mener at denne, kanskje litt klassiske måten å designe cab på, gir det beste resultatet. Med ansiktsløftningen er den også akkurat passe røff.Vår klare mening er at BMW 325 cab er rå og lekker - med og uten tak. Og med taket nede kan du både nyte friheten og godlyden fra rekkesekseren under panseret."Innvendig" Med en cariolet blir det kanskje litt misvisende og snakke om "innvendig", men bortsett fra at det er begrenset med plass i baksetet, og at bagasjerommet nesten blir en liten vits med taket nede, har vi ikke mye å sette fingeren på.BMW-kvalitet får være stikkordet, men vær litt på vakt når du skal sette deg inn. Det er fort gjort å stange hodet i hjørnet på frontruten.Etter et par fine dager med taket nede blir man fort avhengig av en BMW 325 cabriolet. Og det er noe helt spesielt å kunne trykke på knappen og se taket folde seg ned sammen og legge seg på plass i bagasjerommet. Helt automatisk.Det blir riktignok ikke mye igjen av bagasjerommet, men hvem tenker på det når man bare skal en kort tur på butikken, på stranden, på golfbanen, i kirken eller til byen?Det legger imidlertid helt klare begrensninger for hva man kan ta med seg på lengre turer, men har man først en slik bil, og man skal på hytta, kan jo bare far all bagasjen i den store bilen.Det vil han helt sikkert ikke like noe særlig, men noen må ta ansvar når de andre i familien garantert helst vil kjøre BMW cab. Og mor kanskje aller mest?Det blir ikke så stille og rolig i en cab som i en "lukket" bil med klimaanlegg og stabil temperatur, men det er heller ikke det man sammenligninger med når man kjører cabriolet. Sansemessig blir det noe helt annet - og det gir en helt annen følelse. Det blir litt som å elske med eller uten klær, tror vi.Uansett gir det en spesiell følelse å slå ut håret i en hvit BMW 325 dieselcab.Nå er det ikke plass til så veldig mange mennesker i bilen, men det går helt fint med 2 voksne og 2 barn. Skjønt en 4-seter cab som BMW 325 er best egnet for 2. Da kan man også legge litt bagasje i baksetene, under vindskjermen.Ytelse Ikke mange forbinder cabriolet med diesel, men BMW 325d er både litt doven, sint og kjapp på samme tid - eller når det trengs. Alt til sin tid.Med 197 hestekrefter og 430 newtonmeter dreiemoment er det et fantastisk skyv i BMW 325d allerede fra et meget lavt turtall. 0 - 100 km/t går forøvrig unna på 8 sekunder.Forbruket er også overraskende lavt, til en slik bil å være. Snittforbruket er såpass lavt som 0,64 liter på milen og CO2-utslippet eller heller ikke avskrekkende. Det er på miljøvennlige 168 gram/km.Automatkassen fungerer tilnærmet perfekt, men vi konkluderte raskt med at hendlene for å gire "manuelt", på rattet, ble mer kult enn nyttig. Vi ville likevel ikke tatt dem bort.På veienBMW ligger generelt i ypperste klasse på veien. 325dA er ikke noe unntak. Det går som på skinner, i den grad det er en dekkende og positiv beskrivelse.Med taket nede kan ikke vi i farten huske at vi har kjørt noe bedre, men så er det selvfølgelig en del biler vi ikke har kjørt ennå også.Cab skal etter sigende ikke være så stiv og fast som biler med fast ståltak. Vi merket ikke noe til det. Ikke at vi utfordret på det heller, men med vår "normale" kjøring merket ikke vi noen forskjell til for eksempel 335iA coupe, som vi kjørte noen dager tidligere.Prisen med litt ekstra Så var det prisen. Før ekstrautstyr er den 693.100 kroner. Etter å ha lagt til det aller nødvendigste stopper kalkulatoren på 866.144 kroner. Da er utstyrspakkene Comfort og M-sport med - til sammen 49.700 kroner - samt en god del annet nyttig.Det er en meget frisk pris, og det finnes mange rimeligere måter å få vind i håret på. Kanskje ikke med like bra "omgivelser", men likevel langt rimeligere. Men du verden for en sommerbil.I prisen ligger imidlertid noe man nesten må ha på denne bilen - 19 tomms felger med 225x30 ROF (RunOnFlat) dekk. Hvor viktig det siste kan være fikk vi faktisk også erfare. I tillegg er sportssetene, med alle de innstillingene du trenger + litt til, et must.I tillegg kan du ikke kjøpe en bil i denne prisklassen uten å legge til BMW active cruise control. Den holder konstant den avstanden til bilen foran som du kommanderer den til, og fungerer nesten helt perfekt.Den har litt problemer med å tolke bakenden på en sementbil, og kan ha en tendens til å ville kjøre litt fort inn i noen rundkjøringer, hvis farten er stilt litt for høyt og "hindringen" plutselig "forsvinner". Men bortsett fra det - vi hadde ikke kjøpt denne bilen uten active cruise control.Å synkronisere mobiltelefonen med bilens bluetooth handsfree er også intuitivt og nyttig, men det koster 6.700 kroner. Selv om det er enkelt å koble til anbefaler vi likevel å gjøre det mens bilen står stille. Er det verdt det prisen? Den er stiv, men ja, vi mener det er verdt prisen.Harman Kardon høyttalersystem koster 13.400 kroner, men da får man også mange nok høyttalere og nok lyd til alle på stranden - eller på kirkebakken.Active steering kan også være en ide. Dette er noe BMW kom med i 2003 og som både stabiliserer bilen i svinger på vanskelig underlag og gir større utslag ved lav fart enn ved høy. Ved parkering gir den for eksempel fullt utslag, fra side til side, med mindre enn to omdreininger på rattet. Pris: 14.600 kroner.Flere priser på BMW 3-serie cabrioletKonklusjon En time på overtid, på våre tildelte testdager, ringte vi BMW Norge og sa litt spøkefullt at de ikke ville få tilbake bilen.Da satt det imidlertid allerede en annen biljournalist på Fornebu som trippet og ventet på å få overta. Det forstår vi godt.Mer om BMW 3-serie cabriolet