<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

En Saab som overrasker

Saab 9-5 Aero Turbo 4 XWD overrasket oss positivt. Den overrasket mange andre også

Publisert 25. aug. 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 4 ord
+ mer
lead

Forventningene til Saab 9-5 Aero var skrudd en del ned etter problemene fabrikken har vært gjennom det siste året.Vårt møte med den nye modellen ble derfor en ekstra positiv overraskelse.Saab har midt oppe i all turbulensen klart å lansere en, i hvert fall tilsynelatende, ny bil. Og det er ikke bare enda en ny Saab, men en Saab som vekker oppsikt.Ikke siden Saab var blant de første i verden med turbo, tror vi det er så mange som har snudd seg etter en Saab som nå. Her er det lys i tunnellen. Flere bilder i karusellen nederst i artikkelenSaab 9-5 Aero Turbo 4 XWD, som vi nylig kjørte, får imidlertid litt gratis når det gjelder å vekke oppmerksomhet. Bare det at Saab har klart å lansere en ny modell, så kort tid etter konkursen og den nye eierkonstellasjonen, er i seg selv smått imponerende.Se video herNår bilen i tillegg er 5 meter og 8 millimeter lang, er helsort med sorte ruter, både ruver den i trafikken og får andre trafikkanter til å snu seg i ren (be)undring. Hva var det? Jo, det var - og er - en Saab.Selv om forbipasserende er vant med at det ganske ofte står nye biler på gårdsplassen hjemme, var det også flere enn vanlig som snudde seg, og til og med kommenterte doningen.God oppførsel Bilen oppfører seg eksemplarisk i trafikken, og selv om det er en stor bil er den lettkjørt.De fleste vil ganske sikkert være godt fornøyd med bensinutgaven med 220 hestekrefter og automatgir. Med lite bagasje gir det masse "spillerom", og 0-100 km/t på 8,8 sekunder. Da begynner for øvrig prisen på 765.000 kroner.Vi er imidlertid spente på å prøve dieselutgaven med 160 hestekrefter og toppmodellen, en V6er med 330 hestekrefter.Den siste motoren føler vi oss trygg på vil stå helt i stil med bilen, som selv med en meget lett fører veier over 2 tonn. Med sistnevnte motor gjør den likevel 0 - 100 km/t på 6,9 sekunder. Da snakker vi også om en Saab som koster fra 1,15 millioner kroner.Flere tekniske spesifikasjonerTekniske finesserBilen vi testet hadde en del tekniske finesser som vi likte godt, og som en ikke finner på alle andre biler. Head-up display (HUD) som kort forklart er fartsmåleren i et felt i vinduet, midt i synsfeltet for fører av bilen, fungerte utmerket.Bilen er også utstyrt med en sensor som leser skilter og for eksempel viser hastigheten og at forbikjøring er forbudt i instrumentpanelet, midt i synsfeltet. Og kommer du ut på den hvite kantlinjen på veien, varsler den om det også.Mange knapper mye spakeInstrumentpanelet er for de som liker mange knapper og ting som må stilles inn. Midtkonsollet er typisk Saab og de fleste Saab-frelste vil nikke gjenkjennende. De fleste er også intuitive for folk flest, selv om det kan bli i meste laget for noen, tror vi.Vi hadde også klart oss utmerket med en mye mindre girspake. Den skal tross alt bare føres frem og tilbake og dyttes inn til siden en gang i blant. Dessuten er det også giring på rattet, noe vi brukte mye - og likte veldig godt.Kombinasjonen med skinn og plast i kupeen er god og delikat utført. Setene, som kan justeres til den minste detalj, er meget gode og passet oss utmerket. Og vi ville valgt skinnpakken.Standard og ekstra Alt av instrumenter og utstyr er lett å bruke, men vi må innrømme at vi måtte inn i instruksjonsboken for å lese oss frem til tilkoblingen av mobiltelefonen. Det viste seg å være såre enkelt. Det var bare å trykke på config-knappen, så var vi igang - og snart i mål. Den funksjonen er imidlertid ekstrautstyr og koster 4.000 kroner.På listen over ekstrautstyr står også infotainment med navigasjon til 15.000 kroner og surroundanlegget til 7.000 kroner. Multifunksjonsratt er imidlertid standard.Mer om ekstrautstyrHastighetskontrollen fungere også utmerket, men etter å ha kjørt biler som også har fartskontroll og aktiv avstandskontroll til bilen foran, har vi begynt å savne dette på nye biler. Det gjorde vi også på Saaben og det hadde på en måte vært logisk at den hadde begge deler all den tid bilen leser fartskilter.En annen ting vi savnet var ryggekamera. Det hører på en måte med i en slik lang doning, som i tillegg er litt uoversiktelig bakover.Bilen er også rikholdig utstyrt med underholdsningsanlegg foran og bak, med veldig bra surround lydanlegg fra Harman Kardon. Integrerte videoskjermer på forseteryggen og styring fra et midtkonsoll hørte også med blant ekstrautstyret. Perfekt for en familie på 2 voksne og 2 barn, med andre ord.God plassBakseteplassen gir for øvrig god plass til 2 personer og brukbar komfort for 3 også, men da blir man på en måte sittende litt forhøyet, "mellom" setene.Bagasjerommet er også romslig, og på godt over 500 liter, men det bør det også være på en så stor bil.Bagasjerommet er utstyrt med en annen nyttig detalj, for de som ikke fyller hele rommet med bagasje alltid. Det er en bøyle som kan skyves rundt og "låser" vilter bagasje eller handleposer som ellers ville truet med å rulle eller skli hvileløst rundt fra vegg til vegg.Vi tror oppmerksomheten den nye Saab 9-5 Aero vekker kan bidra til økt fokus på Saab igjen i tiden som kommer. Om de potensielle kjøperne, som falt fra i løpet av vinteren, vender tilbake er dog for tidlig å si.Det er et tøft marked og ekstremt hard konkurranse i klassen for familiebiler i prisklassen fra 650.000 kroner og opp til 1,2 millioner kroner. For å slåss seg inn i dette markedet må Saab komme med modeller som dette, og kanskje overgå seg selv litt, for å ha en sjans.Og vi føler litt at det er nettopp det Saab har gjort her.