Dekk kan stige kraftig i pris
- Fall i japansk dekkproduksjon vil måtte dekkes opp av andre produsenter, sier presseansvarlig i Dekkmann, Torleiv Haukenes til HegnarOnline.

- Vi har ikke fått informasjon om situasjonen ved de ulike dekkleverandørene i Japan riktig enda, men vi vet at flere fabrikker har stengt og går med lavere produksjon grunnet strømmangel, sier presseansvarlig i Dekkmann, Torleiv Haukenes til HegnarOnline.- Det er klart at dersom japanske leverandører ikke vil kunne levere samme omfang av dekk som før katastrofen vil etterspørselen måtte dekkes opp fra andre produsenter, fortsetter Haukenes.Han er skeptisk til hvordan europeiske produsenter skal klare å dekke opp for økt etterspørsel.- De europeiske produsentene klarer per i dag ikke å dekke den økte etterspørselen. De stengte ned produksjonlinjer og hele fabrikker etter finanskrisen og har nå lavere kapasitet enn tidligere. Samtidig som etterspørselen etter dekk er større enn før krisen, forklarer Haukenes.Katastrofen i Japan, som også rammer japanske dekkprodusenter, kommer i tillegg til generelt økende råvarepriser på olje, gummi og stål. Og dekkprisene er allerede på vei opp.- Ja, prisene stiger. Vi får ukentlig meldinger fra leverandører om oppjusteringer av priser, sier Haukenes. Slik han oppfatter situasjonen i dag vil det komme ytterligere prisøkninger før høsten.Vil dette påvirke årets innkjøp av sommerdekk?- Nei, sommerdekkene er allerede på lager, så kunder som skal handle sommerdekk nå vil ikke oppleve den store prisendringen, sier Haukenes.- Men fra begynnelsen av mai vil vi se at prisene stiger mellom 2 og 6 prosent. I kroner og øre dreier det seg om 40 til 50 kroner per dekk, legger han til.Men det kan på sikt bli langt mer.- Det er ikke bare de økende råvareprisene som får innvirkning på dekkprisene. Når etterspørselen etter dekk øker og vi ser knapphet av varer er det to faktorer som definitivt vil bidra til at prisene kan stige betydelig fremover, avslutter Haukenes.NB! Dekkmerker som Bridgestone og Yokohama produseres i Japan.