Subaru er på veien med en ansiktsløftet utgave av sin SUV Forester. Endringene i forhold til modellen vi kjørte for to år siden er moderate. Det dreier seg om detaljer som ny grill, ny felgdesign, nytt design på klimaanlegget og blinklys i sidespeilene.Les også: Derfor bør du kjøpe bilenDenne gangen har vi kjørt Forester med en ny bensinmotor på 150 hester og en kjip automatkasse.Utslippet imponerer ikke Subaru kan slå i bordet med en motor som gir et 10 prosent lavere forbruk enn tidligere. CO2-utslippet er oppgitt til 174 gram, ned fra 199 gram i 2010-utgaven. Det er klart at firehjulstrekk og automatisk girkasse drar forbruk og utslipp opp, men selv med den nye motoren er ikke tallene veldig imponerende.En fornuftig bil i Norge Subaru er noe av det mest fornuftige du kan kjøpe/kjøre i Norge. Det er vi hellig overbevist om etter tre snørike vintre på rad i Østlandsområdet. Subarus symmetriske, permanente firehjulstrekksystem fungerer svært bra på vinterføre og gir en utmerket fremkommelighet. Når man i Forester i tillegg får en bakkeklaring på over 21 centimeter, er det bare å legge ut på ubrøytede veier.Vil du ligge lavere på veien, kan Subarus øvrige familiebiler Legacy eller Outback være bra alternativer.Vi har tidligere testet Subarus firehjulstrekksystem i stor fart på isbane og blitt overrasket over hvor bra det fungerer. Vi var så "heldige" å få prøve Subaru-en på dårlige vinterveier, hvor bilen virkelig kommer til sin rett.Kjip automatkasse Denne gangen kjørte vi Forester med bensinmotor og automatkasse. Vi synes automatkassen begynner å bli litt utdatert. Fire trinn er ikke mye å slå i bordet med i 2011. Den jobber litt anstrengt under akselerasjon. Betegnelsen "Sportshift" blir å ta en smule i.Forester har ok med krafter, men klarer du deg med manuell kasse, ville vi nok anbefale deg å i stedet gå for boxer-diesel-utgaven med 147 hester, tre færre, men sprekere hingster enn i bensinutgaven. Vi har tidligere prøvd flere Subaru-modeller med denne meget morsomme motoren.Mye utstyr Subarus modeller er velutstyrte, spesielt når du får utstyrsnivået Premium, som vår testbil hadde. Du får skinnseter, stort soltak og navigasjon på kjøpet.Vår bil kostet nesten 460.000 kroner, mens billigste dieselutgave koster 407.000 kroner.Fin familiebil med fremragende fremkommelighet Subaru Forester er ikke noe stilikon. Det er heller ikke poenget. Du får en fin familiebil med fremkommelighet i toppklasse. Det er også et bra alternativ for "godt voksne" som ønsker lett atkomst, automat og firehjulstrekk.
Subaru Forester PremiumSubaru Forester Premium | ||
MotorMotor | 4 syl boxer4 syl boxer | |
SlagvolumSlagvolum | 19941994 | |
EffektEffekt | 150 hk150 hk | |
DreiemomentDreiemoment | 196 Nm/3200196 Nm/3200 | |
ToppfartToppfart | 185185 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 12,712,7 | |
GirkasseGirkasse | 4 trinns auto4 trinns auto | |
DrivhjulDrivhjul | 4x44x4 | |
VektVekt | 14751475 | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 174174 | |
Pris fraPris fra | 407.400407.400 | |
Pris testbilPris testbil | 457.400457.400 | |