<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Jetta = Golf med spretten rumpe

Må du være over 60 år eller amerikaner for å elske VW Jetta, Golfen med rumpe? Vi har prøvekjørt.

Publisert 23. mai 2011
Oppdatert 24. mai 2011
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead

Volkswagen lanserer i disse dager en ny utgave av sin Golf med rumpe; Jetta. Sedan-utgaven har alltid vært en hit i USA, men her hjemme foretrekker nesten alle den vanlige Golfen. Det er synd, for Jetta har blitt en flott bil. Vår testbil var en Jetta Highline BMT (BlueMotion Technology) med en syv trinns DSG girkasse.Overraskende sprek Jettaen vi kjørte var utstyrt med en 1,6 liters TDI-motor på 105 hk. Vi synes bilen var overraskende sprek til å være utstyrt med en så liten motor. Null til hundre er oppgitt til 11,7 sekunder, men bilen føltes sprekere.Motoren passer bilen bra. Vi har testet motoren i flere andre biler fra samme konsern, nå nylig i det store "romskipet" Skoda Superb, hvor den også gjorde en god jobb.Jettaen vi kjørte var relativt stramt satt opp, fast og fin, noe vi synes passer bilen bra.Seigpining Vi har alltid hatt en forkjærlighet for Volkswagen-konsernets DSG girkasser. Dette er utrolig kjappe og smidige kasser som fungerer som automatkasser.De siste gangene vi har kjørt VW med DSG-kasser har vi imidlertid blitt litt skuffet. I sin streben på å få ned utslippene og forbruket blir girutvekslingen optimalisert slik at motoren kjøres på lavere turtall enn det vi finner naturlig.Jetta er utstyrt med en syv trinns DSG-kasse. Passerer du 60 km/t synes bilen det er naturlig å legge inn 6. giret. Over 70 er det 7. gir som gjelder. Vi følte det ble litt "seigpining", selv om du sikkert sparer noen dråper drivstoff. Alternativt kan du sette kassen i "sport", som blir litt masende igjen.Det er selvfølgelig mulig å overstyre bilens egne girvalg. Det gjøres på rattet. Men vi liker at bilen selv finner ut av det.Forbruk på 0,43 liter på mila Volkswagen har klart å presse forbruket ned i 0,43 liter på mila ved blandet kjøring. Selv i bykjøring er forbruket på under halvliteren. Om du klarer å kopiere de imponerende tallene på veien, er en annen sak. CO2-utslippet er oppgitt til 113 gram, noe som absolutt lar seg høre.Bare diesel på programmet - enn så lenge Volkswagen har flotte bensinmotorer på programmet, men foreløpig ikke i Jetta. En 1,4 liters TSI-motor på 122 hk blir spennende når den kommer. TSI-motoren kommer i Jetta 2012-modeller med og uten DSGDermed har du bare to valg, begge med diesel; 1,6-literen på 105 hk og 2,0-literen på 140 hk. Begge kan leveres med DSG-kasse, men du må nøye deg med seks trinn-varianten dersom du går for den største motoren.- Vi har knappe 100 bestillinger så langt. Vi hadde de første bilene i Norge for ca tre måneder siden, så vi er brukbart fornøyd så langt, sier Jan Erik Haugen hos importøren Harald. A Møller AS til HegnarOnline.Nesten som en Passat Jetta er ingen liten bil. Med 4,64 meter er den bare 13 cm kortere enn en VW Passat sedan, samt 44 cm lengre enn en vanlig Golf.I og med at Jetta er en såpass stor bil, er plassforholdene også upåklagelige. Bagasjerommet sluker 510 liter, hele 160 liter mer enn Golf-søsteren.Også selve kupeen virker rommelig. Bilen er for full fart ut av "Golf"-klassen og ypper med storebror Passat og de andre D-segment-modellene.Behagelige sportssseter er standard når du velger utstyrsnivå Highline.Er det fortsatt en gubbebil? I Norge blir Jetta først og fremst et nisjeprodukt, satt fullstendig i skyggen av Golf.Bilkjøpere blir gjerne satt i bås. Tradisjonelt har kjøperne av mindre sedan-modeller gjerne vært av hannkjøn, født for minst 60 år siden.Golf har vært bilen for absolutt alle, unge og gamle, rike og fattige. Jetta vil aldri få samme appell som Golf, men vi håper at også førere under 60 år vurderer bilen.Det riktige valget 1,6-literen er det "riktige" valget, i alle fall prismessig. Jetta har en startpris på 265.000 kroner. Med en 105 hesters motor, høyeste utstyrsnivå og DSG-kasse er startprisen 288.500 kroner. Det er det ingenting å si på.Konklusjon Volkswagen Jetta kommer aldri til å bli en storselger i Norge, til det er norske vaner og preferanser for innarbeidet. Er du ute etter en sedan til en pris rundt 300.000 kroner, kan det være verdt å prøve en Jetta. Vi likte i alle fall bilen.

VW Jetta HighlineVW Jetta Highline
MotorMotor4 syl4 syl
SlagvolumSlagvolum1,6 liter1,6 liter
EffektEffekt105 hk105 hk
DreiemomentDreiemoment250 Nm/1500250 Nm/1500
ToppfartToppfart190190
0-100 km/t0-100 km/t11,711,7
GirkasseGirkasse7 trinns DSG7 trinns DSG
DrivhjulDrivhjulFremmeFremme
VektVekt14821482
CO2 (g/km)CO2 (g/km)113113
Pris fraPris fra265.540265.540
Pris testbilPris testbil313.690313.690