<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Prøvekjørt: Mercedes SLK - Særdeles Lystbetont Kjøring

- For et smykke av en bil, sa en vilt fremmed til oss da vi prøvekjørte nye Mercedes SLK. Et bra utgangspunkt, men glitrer den også når det gjelder kjøreegenskaper? Og kan den takløse tysker i det hele tatt tas i bruk på småkalde høstdager?

Publisert 26. sep. 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 9 minutter
Artikkellengde er 2065 ord
lead
Foto: Øystein Schmidt
Foto: Øystein Schmidt

Er du av typen som misliker solide, artige, godt konstruerte og ikke minst flotte og stilige biler, trenger du strengt tatt ikke lese så veldig mye mer av denne artikkelen.En hver kan nemlig påstå at nye Mercedes SLK kan kalles alt dette. Når man tester biler slik vi gjør i HegnarOnline kommer man til tider over kjøretøy som det er vanskelig å si så mye negativt om - rett og slett fordi det så å si er umulig og fordi apparatet bak doningen har gjort en formidabel jobb med å sette sammen maskineriet.Men fordi vi er flinke og kritiske journalister og fordi vi selvsagt plikter i alle fall å prøve å finne noe å utsette på de fleste biler vi kommer over, så skal vi i det minste gjøre et ærlig forsøk når det gjelder denne nye takløse tysker.Se bildekarusell med en rekke SLK-bilder i bunn av denne artikkel!Er det for eksempel god plass til en røslig kar på 190 centimeter selv når taket ikke er av? Står kjøreegenskapene i stil med hvordan doningen ser ut? Og kan man i det hele tatt bruke denne bilen på småkalde dager i september og oktober? Vi lover deg svar på alt dette.Nærmere 200 hester - fra en halv millionVi kan jo begynne med de tørre fakta. Bilen vi fikk låne en ukes tid fra Mercedes Norge var en SLK 200 Edition 1 R4 1,8 liter bensin. Doningen var utstyrt med snaue 200 hester - 184 for å være helt korrekt - noe som gjør den i stand til å gå fra null til hundre kilometer i timen på 7 sekunder - dersom du har versjonen med automatgir.Insisterer du på å ha manuelt gir tar det deg 0,2 sekunder mer å gjøre det samme - dersom du lurte. Til gjengjeld har manuellgir-versjonen litt høyere toppfart enn sin automatiserte bror - 240 kilometer i timen mot 237 kilometer i timen. Bilen har videre et maksimalt dreiemoment på 270 Nm ved 1.800 til 4.600 omdreininger.Doningen er 1.470 kilo tung og forbruket av bensin ligger på 0,61 per mil ved såkalt blandet kjøring (noe høyere dersom man har manuelt gir). Den slipper dermed ut 142 gram CO2.Nye Mercedes SLK kan fås til minimum 520.500 kroner, men du har selvsagt et utall muligheter med tanke på ekstrautstyr etc., og den bilen vi fikk prøvekjøre var rundt 300.000 kroner dyrere enn dette.For de pengene får man blant annet en frekk matt lakk og nappaskinn, 18 tommer AMG 5-eiket hjul, AMG sportspakke, girskift på ratt og sportsligere lyd. Når det gjelder førstnevnte, altså lakken, så fortjener den alene et par setninger. For sjelden har vi venner, bekjente, ja sågar fremmede, såpass opptatt at dette tynne laget utenpå bilmetallet.Se bildekarusell med en rekke SLK-bilder i bunn av denne artikkel!Enkelte nøyer seg med å kommentere mens andre rett og slett må kjenne på den, la hånden sin gli over panseret, fordi de mener den umulig kan være glatt og jevn. Det ser jo ikke slik ut, sier de, og blir selvsagt overrasket. For glatt og jevn - og usannsynlig rå - er den.Skulle du for øvrig være fysen på en SLK 350 med 306 hestekrefter? Vel da må du ut med 914.200 kroner, og da betaler du samtidig snaue 440.000 kroner rett i lommen på Stoltenberg & Co.Et forsøk på å være kritisk til nye SLKVi lovet kritisk journalistikk og forsøk på å finne elementer med denne bilen som rett og slett ikke holder mål, og lover man noe skal man jo holde det. Det er bare det at det denne gang er mildt sagt utfordrende.Ok, vi syns det er noe svakt at taket ikke tas ned selv under svært lave hastigheter. Vi forstår at man ikke skal ha denne muligheten i 120 kilometer i timen på Autobahn i Tyskland, men i 20 på en liten grusvei nær Groruddalen burde man kunne få dette til.Sånn! Da har vi i alle fall funnet en ting med denne bilen vi syns er mindre bra. Her kommer en til.Læret i setene i bilen knirker irriterende høyt dersom man er nødt til å trekke dem helt tilbake, slik man gjerne må når man kun mangler 10 centimeter på å være 2 meter høy. Og dette la både vi og passasjerer som fikk lov å sitte på merke til. Resultatet for vår del ble at vi satte setet litt lengre frem enn det vi egentlig ville for å slippe å høre på ulyden.I tillegg til dette syns vi grafikken i displayet dashbordet er noe utdatert og slitt. Vi har kjørt andre biler - ja, sågar andre Mercedeser - hvor det grafiske uttrykket er langt mer moderne og gjennomført. I en såpass stilig bil som SLK er burde dette være på stell.Se bildekarusell med en rekke SLK-bilder i bunn av denne artikkel!Disse tre små punktene er faktisk talt alt vi greide å grave frem av elementer som vi ikke liker med denne tyskeren. Æresord! Som du ser er det ikke de groveste og verste tingene heller. Vi prøvde, men som sagt er det en smule vanskelig og være surmaget og høykritisk denne gang. Til det er bilen alt for bra.- For et smykke av en bilFor det er først og fremst et uhyre sexy ytre, gode løsninger, artige opplevelser bak rattet og generelt velvære i trafikken som er stikkord når man skal omtale nye Mercedes SLK.Bilen vekker voldsom oppsikt hvor enn man kommer, og både kvinner og menn, gamle, unge, tjukke og tynne snudde seg etter oss da vi gled forbi - med og uten taket på plass. Guttene måper og glaner mens jentene smiler.- For et smykke av en bil, sa en vilt fremmed til oss da vi stoppet på et gårdstun for å ta bilder av bilen. Og vi kan ikke si annet enn at vi er enig. SLK har et klassisk men samtidig moderne og røft utseende med sinte og aggressive linjer. Ja, vi går så langt som å kalle den en designmessig fulltreffer - rett og slett.Bilen vi hadde var sirlig og vakkert gjennomført i sort og metall, og Mercedes har også krydret bilen med små lekkerbiskner som trekker opp helhetsinntrykket. Ventilasjonsløsningen inni bilen samt den frekke analoge klokken mellom fører og passasjer er eksempler på dette.Rattet i bilen er tykt og godt og treeiket og passer veldig godt til den sportslige profilen som SLK har. Sportssetene bilen er utstyrt med er lekre, faste, fine og man sitter meget godt. De er i tillegg omgitt av en pen magnesiumramme som også bidrar til å trekke helhetsinntrykket når det gjelder utseende opp.Mediesystemet er intuitivt og lett å forstå og man har selvsagt alt av tilkoblingsmuligheter og slikt. Vi ble også litt imponert av en liten detalj med CD-spilleren. Når man putter inn platen finner systemet umiddelbart frem til coveret på CDen man spiller. Snedig!Takhøyden når toppen er på er faktisk meget tilfredsstillende, selv for høyreiste mannfolk, og når man snakker om taket - man kan ikke annet enn å bli imponert over hvordan glasstaket på nye SLK er konstruert. At det i det hele tatt er mulig å brette det taket ned i bagasjerommet slik at det i tillegg er plass til en god del bagasje, er neste over vår fatteevne.With a little help from my carNye SLK er selvsagt også utstyrt med en hel rekke ulike såkalte assistenter som skal hjelpe selv den dårligste sjåfør til å ferdes sikkert og trygt på veien. Distanseassistenten var en av de vi la best merke til, og bilen sa klart i fra ved hjelp av en rød trekant når den syns vi var for tett på bilen som lå foran oss.Se bildekarusell med en rekke SLK-bilder i bunn av denne artikkel!Doningen leser også fartsskilt, og disse dukker opp i displayet på dashbordet så vel som i skjermen på mediesystemet. I tillegg ser det ut til at Friele og Ali Kaffe har vært i kontakt med Mercedes, for når bilen mener du er for sliten og trøtt vises en aldri så liten kaffekopp i skjermen. Vi går ut i fra at det ikke er snakk om urtete her.Nye SLK kommer også med en ECO start-stopp-løsningen som vi syns funker bra og i tillegg har fått noe Mercedes har valgt å kalle HOLD-funksjonen. Dersom du gir bremsepedalen et ekstra lite trykk når bilen står stille, uavhengig av girvalg, vil ordet HOLD dukket opp i instrumentpanelet og bilen holder da bremsene inne selv slik at du kan bruke foten din til noe annet.Står du i en bakke vil dette kunne være relativt praktisk. Et lett trykk på gassen løser opp HOLD og du kan kjøre videre som vanlig.Bilen vår var også utstyrt med sportsfjæringer, og i nye SLK kjenner du faktisk en markant forskjell når du trykker inn knappen og får disse på. Vi har kjørt en rekke andre biler som har hatt ulike innstillinger ved fjæringen, som få som er så merkbare som i denne Mercedesen.Også forskjellen på ECO- og sportsgir er tydelig. Dette burde kanskje være totalt unødvendig å nevne, men også her har vi blitt meget skuffet i andre biler. Mercedes SLK leverer imidlertid, og det til fulle!En annet element som kanskje er unødvendig å si er at denne tyske rakkeren er usedvanlig hissig og fin på labben. Det skal ikke så veldig mye bevegelse til fra høyrefoten før du skyter fart som et prosjektil på veien. Og det skumle er at man rett og slett ikke merker ikke at man kjører fortere og fortere.Sånn sett er det uhyre lett å bli lovbryter i denne bilen og kjøre så alt for alt for fort. Når bilen i tillegg takler hastigheter på en forbilledlig måte, kan selv den mest forsiktige prest plutselig bli fartsbølle. Men slik råkjøring hører selvsagt intet sted hjemme, og siden vi har meget stor respekt for fartsgrensene i dette landet følger vi dem slavisk - alltid.Det skal dog sies at vi koste oss litt med å utkonkurrere andre bilister i akselerasjon i lyskryss etc. Når man kommer rullende i en flunkende ny SLK mangler det ikke på de som har lyst å måle krefter. Ikke at konkurransen ble særlig spennende.En ting man bare må prøve dersom man skulle få muligheten til å kjøre en ny Mercedes SLK er å skru på sportsfjæringen og sportsgiret og så gi full gass opp mot fartsgrensen. Er du heldig vil du da etter hvert få en vanvittig herlig lyd fra de doble pottene som ikke står tilbake for noen av de klassiske mesterverk. Nydelig!Og ikke bry deg om dama som da sitter ved siden av deg og rister på hodet og syns dette er harry. Den pottelyden er tøff. Og gir deg frysninger på ryggen. Ferdig arbeid!Toppløs året rundtVi lovet deg også svaret på om denne doningen kan brukes uten tak selv på kalde høstdager - som de vi garantert står foran nå. Og svaret på dette er selvsagt ja.Se bildekarusell med en rekke SLK-bilder i bunn av denne artikkel!Mercedes har nemlig utstyrt SLK med et par element som utvider bruksvinduet uten tak betydelig. Airscarf har du kanskje hørt om før? Med et par lette trykk på en knapp vil det strømme varm luft ut av dyser i nakken. Sammen med varme i setene vil disse sørge for en særdeles lun og fin høsttur med taket der det bør være - av.I tillegg har tyskerne funnet på en vindskjermingsløsning som er like enkel som den er genial og som kalles Airguide. Bak veltebøylene er det festet to transparente vinddeflektorer. Alt man trenger å gjøre er å føre hånden bak bøylene og trekke dem mot midten av bilen. Tro det eller ei - vindturbulensen blir betraktelig redusert.Et element ved nye SLK som ikke kan karakteriseres som noe annet enn småporno er at taket kan tas opp og ned ved hjelp av nøkkelen! Stå et par meter unna dørhåndtaket og hold åpne- eller låseknappen inne til taket begynner å bevege seg....mens du tar på deg solbrillene og kommer med en kjekk replikk til blondinen som går forbi. Solid!Ja, solid kan egentlig være et ord som vi kan avslutte med, for det er vel få andre vendinger som kan beskrive denne bilen bedre. Den uken vi hadde bilen var en real nytelse og det var med tungt hjerte vi ga fra oss nøkkelen.Og dersom Mercedes får bukt med den irriterende knirkingen i læret - ja, da blir det neste slik at vi får se til å finne opp nye superlativer. SLK - Særdeles Lystbetont Kjøring.