<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kan ikke SUV-eiere kjøre bil?

SUV-er er kraftig overrepresentert i ulykker og uhell på veiene. (Presisert)

Publisert 6. feb. 2012
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 302 ord
lead
Arkivfoto: Porsche Cayenne. Foto: Porsche
Arkivfoto: Porsche Cayenne. Foto: Porsche

Mange begrunner SUV-kjøpet med sikkerhet. Men disse bilene er kraftig overrepresentert i ulykker og uhell på veiene. Og vinteren er verst, heter det i en melding fra Dekkmann.I første kvartal i fjor var det 70 prosent flere ulykker og uhell med bil som ble meldt inn til norske forsikringsselskaper enn i et gjennomsnittskvartal, viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). Ifølge Dekkmann og NAF finner vi en sterk overrepresentasjon av SUV-er i ulykkesstatistikkene.- Det kommer av at mange kjører mindre forsiktig enn de ville gjort i en vanlig personbil, de glemmer å ta hensyn til at de har en tyngre bil, har lettere for å velte og kjøper for dårlige dekk, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i DekkmannJan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobilforund (NAF), bekrefter tendensen. Han forteller at SUV-er er innblandet i særlig mange uhell på vinteren.- Det er spesielt mange SUV-er i singelulykker. Det er opptil 20 ganger høyere velterisiko for denne typen biler enn for personbiler, sier han.Det amerikanske Insurance Institute for Hi ghway Safety slår fast at risikoen for dødelig utfall av et trafikkuhell er større jo mindre bil. Tryggest sitter du i en SUV. Samtidig har tidligere forskning vist at SUV-er har mye lettere for å tippe rundt i en kollisjon, og da har barna i bilen tre ganger så stor risiko for å bli alvorlig skadet.Både Engebretsen og Haukenes mener mange kjører mer utfordrende i en stor SUV enn de ville gjort i en mindre personbil. Du sitter høyt i en stor bil som er stødig og sikker. Det kan gi sjåføren en falsk trygghet av å mestre situasjonen, selv om kanskje både kjøreforhold og sjåførkunnskaper skulle tilsi lavere fart.Presisering:FNOs statistikk inneholder ikke informasjon om ulykkesfrekvens for SUV-er i forhold til andre biler. Ifølge Dekkmann og NAF finner vi imidlertid en sterk overrepresentasjon av SUV-er i ulykkesstatistikkene.