Porsche Panamera er ingen ny bil lenger, den ble første gang vist frem for tre år siden, men tyskerne lanserer stadig nye motoralternativer. Dermed har også bilen blitt mer oppnåelig for flere.Dieselvarianten som ble lansert mot slutten av 2011 betyr at Panamera nå har fått en startpris på under én million kroner, før tillegg av nødvendig utstyr.La oss slå fast først som sist; Porsche Panamera er en flott bil, uansett hvilken motor du velger. Har du råd til det, er det ingen grunn til å velge noe annet enn en stor bensinmotor.En 4S med 400 hk eller en Turbo med 500 hk gir deg enorme kraftoverskudd og fremkommelighet. For 2,5 millioner får du Turbo S med 550 hk og en toppfart på over 300 km/t.Vi har imidlertid kjørt "fattigmanns-Panameraen"; dieselvarianten på 250 hk, på norske vinterveier og opplevd bilen på sitt beste, men også på sitt verste.Følg Hegnar BIL på FacebookMange norske Panamera-kjøpere har valgt utgaver med firehjulstrekk. Det er et fornuftig valg i Norge. Vi savnet virkelig firehjulstrekk på vår testbil. Under testperioden vår var det til dels meget glatt, og vi ble stående og spinne. Små knøttebakker var uovervinnelige.Man blir litt irritert og frustrert over å ikke komme opp en bakke hvor vi har en følelse at minst 90 prosent av den norske bilparken ikke ville hatt noen problemer.Dieselvarianten kan ikke leveres med trekk på alle fire. Det er det ikke plass til. Dersom du har planer om å bruke bilen mye på norske vinterveier, kan det i hvert fall være en idé å vurdere å utstyre den med piggdekk. Eller kjøpe en Cayenne, som har plass til både diesel OG firehjulstrekk. Dermed unngår du de pinligste situasjonene.Det er imidlertid ikke i den norske fjellheimen Panamera diesel har sin force. Panamera er virkelig en landeveisracer. Her er det bare å kjøre og kjøre. Bilen nærmest spiser mil. Bilen er som skapt for kontinentale motorveier hvor du cruiser i 150-200 km/t over lengre tid.Vi kan vanskelig tenke oss et bedre fremkomstmiddel til vår imaginære feriebolig i Sør-Europa.Panamera er en svær bli, et "dråg". Den er både lang (4,97 meter), bred (1,93) og ikke minst tung (1.955 kilo). Den vil aldri kunne bli like leken som for eksempel en Boxster. Den er veldig fort ute med rumpa i sving selv om man har bilen på den minst sportslige innstillingen.Det finnes rikelig med plass i Panamera. I de to stolene bak sitter du som en konge og dronning. Også bagasjeplassen er absolutt godkjent, det vil si 445 liter. Her er det bare å laste opp til ferieturen.Panamera er meget behagelig å kjøre. Du merker ikke noe til at dette er diesel. I den grad du merker noe, er det av det positive slaget med et massivt dreiemoment på 550 NM, som gir den tunge bilen et skyv som er mer enn godkjent.Porsche lager ikke egne dieselmotorer. I stedet har de gått til VAG-konsernet, som lager noen flotte maskiner. Der har de plukket med seg samme motor som også finnes i for eksempel Audi Q7 og A6.Panamera diesel kommer i to varianter, en med 211 og 250 hk som i testbilen. Ved å velge førstnevnte, strupede Norges-varianten sparer du 64.000 kroner. Det du gir fra deg er 0,3 sekunder på 0-100 km/t (7,1 vs 6,8 sekunder) og 12 km/t på toppfarten (230 vs 242 km/t)Panamera diesel leveres ikke med den flotte PDK-kassen, Porsches kjappe dobbeltclutch girkasse. I stedet får du en tradisjonell kasse på åtte trinn. Den er helt på høyden.Vi ble litt overrasket over hvor mye oppmerksomhet Panamera fortsatt tiltrekker seg. Det er en vanvittig head-turner. Folk greide ikke la være å kikke, selv de som lot som de ikke gjorde det. Den vekker utrolig oppsikt hvor enn du kommerOm Panamera er stygg eller pen skal vi la være å kommentere. Oppfatningene er delte.Innvendig merker du at dette er en premiumbil. Materialkvaliteten virker upåklagelig. Du sitter som skrudd i de sportslige skinnstolene. Navien i «klokken» ved siden av speedometeret er en lekkerbisken.Panamera er utstyrt med veldig mange knapper i midtkonsollen. Det krever tilvenning. Hva som er best av Porsches løsning og for eksempel BMWs iDrive blir også en smakssak.Vi sitter igjen med følelsen av av at Panamera diesel er en utrolig flott bil, som elsker landeveien, men at den er litt ubrukelig på norsk vinterføre. I hvert fall med piggfrie vinterdekk på glatt underlag.
Porsche Panamera dieselPorsche Panamera diesel | ||
MotorMotor | V6V6 | |
SlagvolumSlagvolum | 29672967 | |
EffektEffekt | 250 hk250 hk | |
DreiemomentDreiemoment | 550 Nm/1750550 Nm/1750 | |
ToppfartToppfart | 237237 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 6,86,8 | |
GirkasseGirkasse | 8 trinns auto8 trinns auto | |
DrivhjulDrivhjul | BakBak | |
VektVekt | 19551955 | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 172172 | |
Pris fraPris fra | 973.000*973.000* | |
Pris testbilPris testbil | Ca 1,3 millionerCa 1,3 millioner | |
* 211 hk, 250 hk fra 1.037.000* 211 hk, 250 hk fra 1.037.000 | ||