Audi S6 og Audi S7 prøvekjørt
Audi S6 og S7 med 420 hk kommer snart til Norge. Vi har kjørt bilene på tyske veier og ble bittelitt skuffet.

Nedtellingen er i gang. I juli kommer Audis nye råskinn S6 og S7 til Norge. Da vi fikk muligheten for å prøve begge de kombinerte sports- og familiebilene på tyske veier nå, var vi ikke vonde å be.Vi kan konkludere med at det er mye å glede seg til, men vi ble også litt skuffet.Audis S-modeller er svært sporty, men fungerer også utmerket til daglig bruk. Det merket vi ikke minst under vår testdag på veiene rundt München. Her fikk vi testet S6 Avant og S7 Sportback på all typer vei, inkludert motorveier med fri fart.HegnarOnline BIL er på Facebook. Følg oss herV10 ut - V8 inn S6 og S7 er utstyrt med en nyutviklet V8 bensinmotor på 420 hestekrefter. Den selvpustende V10-eren fra Lamborghini Gallardo er kastet ut.Biturbo-motoren har et voldsomt drag. Maksimalt dreiemoment på 550 Nm er tilgjengelig helt fra 1.400 til 5.200 omdreininger.Fra stillestående til 100 km/t tar det 4,6 (S6 sedan) og 4,7 sekunder (S6 Avant og S7). Skyvet er voldsomt, men oppsiktsvekkende udramatisk.Det beste med bilene er at akselerasjonen aldri ser ut til å ta slutt. Den går like uanstrengt fra 100 til 200 km/t. Og oppe i en slik fart er det nærmest kjedelig. Alt går på skinner og du hører knapt bilen.Og der kommer litt av skuffelsen inn i bildet. Vi kjørte nylig biturbo-motoren med 313 hk og diesel. Her fikk vi et utrolig flott snerr uansett hvilken hastighet vi kjørte inn.Paradokset er at dieselmonstret føltes røffere og sportsligere enn S-en. Fra 0-100 km/t vil uansett S6 slå 3,0 TDI, men ikke med mer enn et halvt sekund.Under normal kjøring får du mer glede av at dieselmotoren har 100 Nm høyere dreiemoment. Det er det som betyr noe når du for eksempel skal frese forbi noen.Vurderer du å kjøpe S6, vil vi sterkt anbefale at du også prøver den største dieselvarianten også. Det ene er prisforskjellen på 450.000 kroner. Det andre er følelsen ved å kjøre de to ulike bilene.V8 eller V4 V8-eren i S6/S7 er utstyrt med sylinderstyring; "Cylinder on demand". Målet har vært å få forbruket så lavt som mulig.Når belastningen på motoren er liten, deaktiveres fire av sylindrene. Selv om prestasjonene har blitt bedre enn før, er forbruket redusert med 23 prosent.Gir du på litt, våkner de sovende sylindrene lynkjapt. Uansett, dette merker du ikke når du kjører bilen. Alt skjer fullstendig sømløst.Til angrep på støyen Støynivået i S6 og S7 er svært lavt. En gimmick i bilene er at bilen er utstyrt med aktiv støyreduksjon; "Active Noise Cancellation". Små mikroner inne i kupeen fanger opp bakgrunnsstøy rundt fører og passasjerer før den når ørene.Innebygget elektronikk iverksetter deretter en form for "motprogrammering" ved å sende ut sin egen støy med motsatt lydsignatur. Ørene oppfatter dette som stillhet.Aktive motorfester motvirker også vibrasjoner ved å sende ut "motsignaler" når motoren går på bare fire sylindre.Hva som virket inn da vi kjørte, vet vi ikke. Vi vet bare at det nærmest var tyst som i graven, med mindre vi tråkket gasspedalen rett inn.En fart på over 200 km/t føltes som mindre enn 100 km/t i en "normal" bil.Venter på RS S6 og S7 er utrolig flotte biler, med enestående kjøreegenskaper og det ypperste innen interiørdesign, men det føles som om de har noe "uforløst" ved seg. Stikkordet er RS.Dersom S6 og S7 hadde vært råere, ville behovet for en RS-variant vært ikke-eksisterende. Audi holder bevisst igjen slik at de som vil ha det råeste og villeste, ikke blir skuffet.Det spiller også en rolle at de viktigste kjøpergruppene for disse S-modellene befinner seg i land som USA og Kina, hvor preferansene ikke nødvendigvis er de samme som i Europa.De små tingene S-modellene skiller seg ut designmessig i forhold til vanlige Audier. En sportsligere spoiler, ny grill, speilhus i børstet aluminium og en platinagrå diffusor under støtfangeren viser kjennerne at dette ikke er biler man ypper med.En S-logo på bremsekalliperne, noen diskrete S-emblemer i grillen og på bakluken, samt et V8T-emblem på fordørene sier også sitt.I praksis ser S6 og S7 like ut innenfra. Interiøret i testbilene var utrolig lekkert. Det preges av noen deilige sportsseter med S-logo.Setene blir etter hvert også tilvalg i øvrige A6-modeller. De firkantede mønstrene frisker opp. Blandingen av aluminium og tre passer også bilen veldig bra.Fra 1.350.000 Prisene på S6 og S7 er ikke helt klare ennå, men importøren Harald A. Møller AS anslår at S6 Limousine vil starte på 1.350.000, S6 Avant på 1.380.000 og S7 Sportback på 1.450.000-1.500.000 kroner.Konklusjon Etter en dag i Audi S6 og S7 kan vi konkludere med at dette er særdeles behagelige biler å kjøre. Du får definitivt en sports- og familiebil i ett. Prestasjonene er helt i toppklasse.Motor, girkasse, interiør osv. er prima vare. Vi savnet imidlertid litt av råskapen 420 hk burde gitt, og gjentar at diesel tre-literen med 313 hk kan være et vel så bra, og muligens bedre, alternativ på norske veier.
Audi S6 Avant/S7 SportbackAudi S6 Avant/S7 Sportback | ||
MotorMotor | V8V8 | |
SlagvolumSlagvolum | 4,04,0 | |
EffektEffekt | 420 hk420 hk | |
DreiemomentDreiemoment | 550 Nm/1400-5200550 Nm/1400-5200 | |
ToppfartToppfart | 250250 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 4,74,7 | |
GirkasseGirkasse | 7 trinns S-tronic7 trinns S-tronic | |
DrivhjulDrivhjul | 4x44x4 | |
VektVekt | 2025/2020 *2025/2020 * | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 226/225 gram226/225 gram | |
Pris fraPris fra | Ca 1.380.000/1.450..000-1.500.000Ca 1.380.000/1.450..000-1.500.000 | |
* Inkludert fører* Inkludert fører | ||