Vet hva fruen vil ha
Carla Demaria vil gjøre det lettere for menn å få sine godt vante ektefeller til å innse at båtliv er tingen.

Carla Demaria var allerede et kjent navn i internasjonal båtindustri da hun for fire år siden gikk fra den italienske båtprodusenten Azimut. Der drev hun båtmerket Atlantis i 23 år før hun sluttet seg til verdens største produsent av lystbåter, den franske Beneteau-gruppen.- Planen var opprinnelig å starte mitt eget selskap og bygge luksuriøse motoryachter fra 20 meter og oppover. Samtidig signaliserte Beneteau at de ønsket å gå inn i dette markedet. Vi etablerte selskapet sammen i 2008. Jeg vil si det ble en magisk kombinasjon. Men det var ikke lett, fordi finanskrisen allerede hadde slått til, forteller Demaria til Marine Business World .Entret storbåtsegmentetMonte Carlo var allerede et merke i Beneteau-porteføljen og produserte båter opp til 47 fot, men profilen var noe uklar og selskapet slet med imaget. I tillegg så Beneteau at markedet var bedre, eller si mindre dårlig, for de større båtene, og ledelsen valgte å la merket følge konkurrenter som Azimut og Feretti inn i storbåtsegmentet. Det nye selskapet skulle heretter lage båter fra 60 fot og oppover, både med og uten flybridge.- På den tiden var ikke markedet rede for et nytt yachtmerke, og selv de etablerte produsentene slet. Derfor besluttet vi at vi trengte veldig sterke drivere for å lykkes, og den største driveren for oss var design, sier Demaria før hun understreker at hun er italiensk og at franske Beneteau syntes det var en god idé å etablere selskapet i Italia. Gruppen har totalt 28 båtfabrikker i Frankrike og kunne lett ha bygget opp det nye merket der, men de anerkjente fortrinnet ved italiensk design når det gjelder motorbåter av en viss størrelse.- Jeg pleier å si at Italia er en merkevare i seg selv når det handler om yachting, liksom Sveits er det for klokker og Frankrike for champagne. Så vi mente Monte Carlo Yachts ville ha best muligheter om merket ble etablert i Italia, med støtten fra verdens største produsent, forteller Demaria.Verft i verdensklasseVerftet ble plassert ved Triestebukten i Nord-Italia i byen Monfalcone, som har lang skipsbyggertradisjon. Tomten ble kjøpt av samarbeidspartneren Seaway. Demaria omtaler verftet som state of the art i båtbyggersektoren med flere hypermoderne og effektive produksjonsløsninger. I 2010 kom det første resultatet av det fransk-italienske samarbeidet, MCY 76. En 23 meter lang flybridge-båt, et kraftig og elegant fartøy med stort volum, som ifølge definisjonen mangler fire fot for å kunne kalles en yacht. Mottagelsen ble av de sjeldne. Aldri før har noen båt i denne klassen mottatt så mange priser som 76-foteren fra MCY. Overalt i verden hvor den har blitt vist har utmerkelsene og honnørordene haglet.- Vårt mål var å bygge en elegant, beroligende yacht, full av tekniske detaljer og nyvinninger, og tilpasse den til de spesielle behovene som eierne har i de ulike markedene. Vi ville virkelig lage en "verdensyacht", forklarer Demaria, som ser anerkjennelsene som en belønning for MCTs strategi.Nærmer seg toppenPrisen er rundt 30 millioner kroner, og båten skal ha solgt i et bra antall til denne størrelsen å være. I fjor høst fulgte hun opp med 65-foter, også denne tegnet av superdesignerne Carlo Nuvolari og Dan Lenard.Suksessen med Monte Carlo Yachts har ført Demaria til en mektig posisjon i Beneteau- gruppen. Hun har kommet godt overens med topplederen, den mektige jernkvinnen Madame Annette Beneteau Roux. Madame Roux har, sammen med sin bror, ledet gruppen siden midt på 1960-tallet da søsknene overtok et fiskebåtverft etter sin bestefar Benjamin. De lyktes i å masseprodusere fritidsbåter i glassfiber og ble en av verdens ledende produsenter. I dag er produksjonen enorm, og bare i sesongen 2010/ 2011 lanserte gruppen hele 20 nye modeller, mot 29 sesongen før. Å klare å utvikle så mange modeller i til dels svake markeder krever store finansielle muskler og kunnskap om at det er de nye designs som selger i dag. Gammel look frister nemlig ikke dagens nybåtkjøpere.I høst ble Demaria utpekt til kommersiell direktør i Beneteau, i tillegg til jobben som president i MCY, og hun fikk plass i den øverste ledergruppen som kun teller en håndfull personer.Imponerende engasjement- Vi har hatt mye å gjøre med Demaria etter at hun fikk sin nye stilling, der hun styrer alt med salg, markedsføring og kontakt med forhandlere. Det har vært et veldig løft for oss, forteller Even Larsen, daglig leder hos den norske importøren og forhandleren, Normar i Son, som i fjor solgte 60 båter fra Beneteau-gruppen, hvilket er lite i forhold til toppårene. I gullårene på 2000-tallet var de gruppens største forhandler - i hele verden.Larsen mener Demaria viser et imponerende engasjement og inngående kunnskap om de ulike markedene. Hun har også vært nestleder i styret for den italienske yachting-organisasjonen (UCINA).- Før hun begynte i Beneteau bygget hun opp Azimut til hva det er i dag. Hun begynte i den nye jobben i oktober, og har foreløpig ikke hatt innvirkning på produksjonen i Beneteau, utover Monte Carlo Yacht. Hun hadde enormt mye jobb de første årene med oppstarten av MCY. Nå er hun mer fristilt og får nok mer anledning til å bruke sin innflytelse på produksjonen, mener Larsen. Han påpeker at Beneteau har lang tradisjon som en kvinnestyrt virksomhet og at Demaria fort fant tonen med Madame Roux, som nå har rundet 70 år, hvilket kan gjøre Demaria aktuell for enda mer sentrale oppgaver i fremtiden.Feminine kvaliteterI bransjen er Demaria kjent for å lage båter som også får kvinner til å tenne på sjøliv. Det er viktig for rekruttering av nye "båtfamilier".- For å få til et salg er det avgjørende å få kvinner til å like båten man tilbyr. Det å kjøpe båt var kanskje en mannegreie for mange år siden. I dag er det en prosess som hele familien tar del i. Det er viktig for trivsel og sikkerhet og ikke minst for at båten skal bli brukt. Dette er en sak alle i familien må ville, og da kan det ikke være mannegreie, sier Larsen.Bjørn Vidar Lund, eier av Atlantis Norge i Drammen, kjenner Demaria godt fra tiden da hun jobben i Atlantis. De to satt sammen i noen prosjektgrupper for å gjøre tilpasninger på båter for det norske markedet.- Hun gjør veldig mye riktig, bruker designere og tar tak i de rette og ordentlige folkene. Jeg vil karakterisere henne som Mrs. Business, gift med jobben, steinhard og dyktig. I Norge ville man kanskje ville kalt henne litt sleip, for hun prøver seg, og man skal være ganske tøff for å stå imot henne, påstår Lund.Sjarktur på TjømeHan forteller at han har hatt henne med seg på sjarktur på Tjøme i Vestfold, hvilket Demaria visstnok fortsatt snakker om når de møtes.- Tur med trebåt i norsk skjærgård gjorde virkelig inntrykk. Det forteller meg at folkene i denne delen av internasjonal båtbransje har et helt annet forhold til sjøen og et annet kunnskapsnivå enn hva båtfolk i Norge har. I Italia går design ofte litt på bekostning av det praktiske. For italienere er båt mye mer show off, med champagne, fotomodeller og blått lys på dekk. Folk eier båter til hundre millioner kroner og overnatter ikke i den en eneste natt, de foretrekker heller å ta inn på hotellet i jetset-havnen. Det er fullstendig kulturkrasj med hva man forbinder med norsk båtkultur, der man bor i båten så mye man kan og heller ikke flasher med sin nye båt. I Italia er det derimot et tegn på at man er på vei mot konkurs om man har en to-tre år gammel båt, selv om det nå for tiden er blitt vanskelig å bli kvitt båtene sine, sier Lund.- Tror du Demaria kan være den nye Beneteau-sjefen?- Man vet aldri, for italienerne bytter sjefer hele tiden, hvilket skaper forvirring i organisasjonene, svarer han.(Kapital Nr. 6)