<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
Mercedes A180

Mercedes A-klasse - den nye stjernen

Mercedes A-klasse innfrir de høye forventningene.

Publisert 15. okt. 2012 kl. 15.35
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 21.39
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 546 ord

Nå kommer Mercedes-en som nærmest kan gjøre det tyske statusmerket til allemannseie. Når de største bilfabrikantene kommer med noe nytt om dagen, gjøres det ofte bare noen små visuelle endringer, akkurat nok til at de som eier bilen fra før ønsker seg den nye.Se for eksempel på BMW, Audi og VW. Evolusjon ser ut til å være poenget, snarere enn revolusjon.For Mercedes kan vi absolutt snakke om revolusjon. Nye og gamle A-klasse er så forskjellige biler som det er mulig å få til. Mens den utgående modellen gjerne appellerte til godt voksne som likte å sitte høyt i en kort bil, er de som vil begjære nykommeren gjerne under 40 år.A-klasse er rett og slett et lite designmessig mesterverk. Under vår uke lange testperiode "fersket" vi stadig vekk forbipasserende som glodde både på og inni bilen.Få de siste bilnyhetene på Hegnar BILs Facebook-sider Det flotte med A-klasse er at den til de grader lever opp til utseende. Vi kjørte den lille dieselutgaven A180 CDI, som har en startpris på 270.000 kroner. 109 hester er ikke all verden. Vi har kjørt en drøss med biler med omtrent like mange gamp under panseret, men aldri tidligere opplevd at så få hester skulle gjøre såpass mye av seg. Vi måtte dobbeltsjekke med vognkortet om vi ble lurt. Det ble vi ikke.A180 CDI er naturligvis ingen sportsbil, men likevel overbeviser motoren med mer kraft enn ventet.Kjipe CVT-kasser i gamle A-klasse er byttet ut med nye 7 trinns dobbeltclutch-kasse. Pristillegget er på drøye 20.000 kroner, som er vel anvendte penger. Nå er riktignok ikke kassen like kjapp som en S tronic i en Audi eller en sportsautomat i en BMW, men likevel står den bra til den lille bilen.Har du kjørt Mercedes tidligere vil du umiddelbart kjenne deg igjen. Spaker og knapper er som i en hvilken som helst annen stjernebil.Interiøret følger opp med retrodetaljer (de runde luftedysene, som i SLK) og premium-kvalitet på plasten. Send gjerne japanske bilprodusenter på bedriftsbesøk til Audi, BMW eller Mercedes, så kan de se hvordan plast KAN se ut.Navigasjonsskjermen på 6,7 tommer løfter inntrykket av interiøret. Stilig!Mercedes har innført nye pakker; Style, Urban og AMG Sport. Testbilen har merkelapp "Urban", til 13.000 kroner, et sportslig alternativ med blant annet 17 tommers lettmetallfelger og sportsseter.Med ekstrautstyr er prislappen 356.500 kroner. Vi har tidligere, uten å nevne navn, vært borte i mange kjipere biler til en høyere pris.Testbilen var utstyrt med sportsseter i stoff og kunstskinn. Her sitter du lavt og bekvemt. Send en gammel A-klasse-kunde inn i bilen, og han kommer ikke ut igjen (mest fordi han ikke klarer det).PS: Vi har nevnt det før og vi nevner det igjen. Mercedes har en av de enkleste monteringsløsningene for barneseter. Her kan selv en blind montere seter - og det tar maks 10 sekunder. Veldig bra.Mercedes A-klasse skal inn i et segment hvor konkurransen er beintøff. Hovedutfordrerne blir BMW 1-serie, Audi A3 , Volvo V40 og Lexus CT200h, men også dyrere utgaver av for eksempel VW Golf.Vi ser ingen grunn til at Mercedes A-klasse ikke skal hevde seg. Bilen er så bra at den bør få Mercedes til å avansere på registreringsstatistikkenEn ny stjerne er født!

Mercedes-Benz A180CDI UrbanMercedes-Benz A180CDI Urban
MotorMotor4 syl4 syl
SlagvolumSlagvolum17961796
EffektEffekt109 hk/3200109 hk/3200
DreiemomentDreiemoment250 Nm/1400250 Nm/1400
ToppfartToppfart190190
0-100 km/t0-100 km/t8,28,2
GirkasseGirkasse7 trinns automat7 trinns automat
DrivhjulDrivhjulForanForan
VektVekt14001400
CO2 (g/km)CO2 (g/km)109109
Pris fraPris fra279.900279.900
Pris testbilPris testbil356.500356.500