"Miljøbil". Smak på ordet. Det høres litt kjipt ut. Som "fotformsko" eller "bilbukse". Mens "miljøbilene" tidligere bare ble kjørt av ihuga miljøvernere som Frederic Hauge, er de nå noe for dem som elsker bil. Bare se på Tesla, som lager vanvittige elektriske sportsbiler.Nå har svenskene kommet opp med et råskinn av en miljøbil. Volvo har puttet sin største dieselmotor og en elmotor i sin stasjonsvogn V60. Resultatet er en familiebil med 286 hk, som gjør 0-100 km/t på 6,2 sekunder, og som attpåtil er utstyrt med firehjulstrekk.V60 Plug-in Hybrid ser omtrent ut som en hvilken som helst V60. Den avslører seg med særegne, doble eksospotter bak, noen logoer her og der, samt luken til ladeledningen på venstre forskjerm.Sett deg vel til rette i de fantastiske Volvo-setene og trykk på startknappen. "Bilen går", sier displayet. Påminnelsen er grei å få, da bilen seiler lydløst av gårde.Foran automatgirspaken får du valget mellom "PURE", "HYBRID" og "POWER". Dr Jekyll og Mr Hyde. I "PURE" er det eldrift som gjelder, dersom vær, motortemperatur osv. er på din side. Bilen kan nemlig være litt motstridig mot denne funksjonen. Under vanlig kjøring er "HYBRID" det beste. Da finner den selv ut av hva som er det beste. I "POWER" vokser hornene i pannen og bilen blir kjapp på labben.Vi ble litt overrasket første gang vi ble stående og spinne med V60 Plug-In Hybrid. Heldigvis oppdaget vi "AWD-knappen" relativt kjapt, noe som reddet oss ut av knipen.- Når bilen går i PURE-modus har den kun trekk på bakhjulene (el-motoren). I alle andre innstillingsmodus vil bilen kjøres med AWD - enten i et miljøvennlig modus (HYBRID), i et rent kraftmodus (POWER) eller AWD - der bilen kjøreteknisk sett legger mest vekt på firehjulsdriftsegenskaper, forklarer PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Personbiler Norge AS.Volvo V60 er i utgangspunktet ikke særlig rommelig. Bagasjerommet i en vanlig V60 er på 430 liter. I hybriden er kapasiteten redusert til bare 305 liter, som er betydelig svakere enn for eksempel en VW Golf. Dermed kan bilen bli litt for liten for de lengste utfluktene, med mindre du pakker lett.Du får noen lange blikk når du parkerer bilen på elbil-parkeringen og starter å strekke ledninger. Det tar 3,5 timer å lade batteriene (ved 16 ampere). Maksimal elektrisk rekkevidde er 50 km. Dermed er Volvo V60 Plug-In Hybrid et utmerket fremkomstmiddel for jobbreiser og småturer. Ulempen i forhold til en elbil er selvfølgelig at du ikke får tilgang til kollektivfeltet, at du må betale i bommen osv, selv om du kjører like miljøvennlig som iMiev-en, Leaf-en osv.I henhold til EUs kjøresykluser er snittforbruket på bilen på bare 0,19 liter på mila. CO2-utslippet er på særdeles lave 49 gram per kilometer.Les også: Volvo V60 - enda en grunn til å velge VolvoAvgiftssystemet favoriserer hybridbiler. Elmotoren er avgiftsfri. Dessuten får du vektfradrag på 10 prosent. I tillegg blir CO2-komponenten svært lav.V60 Plug-In Hybrid er faktisk "billig". Startprisen her hjemme er rundt 650.000 kroner. Til sammenligning må svenskene ut med 559.900 kroner, noe som tilsvarer 506.000 norske. Det gir en prisforskjell på "bare" 28 prosent mellom Norge og Sverige.T6 AWD med 304 hk er bilen som kommer nærmest plug-in-varianten. Den koster 858.000 kroner i Norge og 362.000 (norske) kroner i Sverige.- Det er overveldende interesse og meget stor etterspørsel etter denne bilen, men vi skal klare levering av modellår 2014 allerede over sommeren ved bestilling nå, slik det ser ut p.t. Volvofabrikken i Gøteborg vurderer å sette i gang ekstra produksjon for å dekke den store etterspørselen, sier Gutteberg Hansen til HegnarOnline.Volvo V60 Plug-In Hybrid er en morsom, men litt trang familiebil med firehjulstrekk, hvor du får lavt forbruk og utslipp på kjøpet.(Du finner flere bilder under faktarammen)
Volvo V60 D6 Pure Edition Plug-In HybridVolvo V60 D6 Pure Edition Plug-In Hybrid | ||
DieselmotorDieselmotor | 2,4 liter, 215 hk, 440 Nm2,4 liter, 215 hk, 440 Nm | |
El.motorEl.motor | 70 hk, 200 Nm70 hk, 200 Nm | |
Samlet effektSamlet effekt | 285 hk, 640 Nm285 hk, 640 Nm | |
ToppfartToppfart | 230230 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 6,26,2 | |
GirkasseGirkasse | 6 trinns automat6 trinns automat | |
DrivhjulDrivhjul | 4x44x4 | |
VektVekt | 18731873 | |
ForbrukForbruk | 1,9 l/100 km1,9 l/100 km | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 4949 | |
Pris fraPris fra | 652.900652.900 | |
Pris testbilPris testbil | 724.050724.050 | |