Peugeot 205 GTI. Legenden og ikonet som tok verden og Norge med storm på midten av 80-tallet. Fra før hadde man VW Golf, men den franske råtassen var noe nytt. Fra 105 til 130 hk i en bil på under 900 kilo ga entusiastene noe nytt. 1,9 liters varianten med den største motoren, lansert i 1988, klarte 0-100 km/t på under åtte sekunder. Bilen var nærmest en sensasjon da den kom.Også tyver, politiet og forsikringsselskaper ble raskt godt kjent med bilen.April 2013: Peugeot 208 GTI er klar for prøvekjøring, den første GTI-modellen fra franskmennene i denne klassen siden 80-tallet. 206 og 207 RC er parenteser.Referansen til gamle 205 GTI er klar, både visuelt og i kommunikasjonen fra Peugeot. Bilen har vokst, men veier fortsatt ikke mer enn 1.160 kilo. Og med 200 hk er det en veldig artig kombinasjon.Vekten har økt med 36 prosent, mens effekten har vokst med 90 prosent!Vi dro hjem til Frankrike for å kjøre bilen på særdeles morsomme veier i traktene rundt Nice. Der passer bilen som plommen i egget. I hårnålsvinger og andre svinger fungerer bilen alldeles utmerket. Bilen er stivt satt opp, men ikke for racing-preget til at det blir ubehagelig.Høydepunktet var da Peugeot hadde klart å stenge av en tre kilometer lang strekning på offentlig vei, hvor det legendariske Monte Carlo-rallyet går. Her kunne man gi flatt jern uten å frykte for førerkort, dumdristige syklister eller møtende trafikk.En av rundene i denne løypa fikk med den tidligere WTC-føreren Gilles Panizzi bak rattet. Det ble en rå opplevelse og viste hvor mye som bor i bilen. I inntil 140 km/t på de smale veiene ble vi imponert over bilen. Der vi ville ha bremset ned, giret herr Panizzi fra tredje til fjerde gir!Og naturligvis kan man skru av støttehjulene i form av ESP.Se flere og store bilder av Peugeot 208 GTi her Balansen imponerer.Tallenes tale er som følger: 200 hk, 275 Nm, 0-100 km/t på 6,8 sekunder, 1.160 kg og 3,96 meter langPeugeot har gjort enkelte designmessige grep for å skille 208 GTI fra røkla. Naturligvis går fargen rødt igjen både utvendig og innvendig. Røde instrumenter, kontrastsømmer, 208-logoer, armlener osv. Alt skal gi deg en følelse av at du kjører noe sportslig.Men det blir ikke vulgært. Spoilere og doble (litt spinkle) eksosrør gir resten av trafikantene klar beskjed om at det ikke er hjemmehjelpen som er på tur. Peugeot kunne faktisk gått et par skritt lenger på desingfronten. 208 GTI blir nesten litt for anonym.For ca 330.000 kroner, etter at Sigbjørn Johnsen & co har forsynt seg med engangsavgifter på ikke mindre 140.607 kroner, får man en komplett og morsom bil.208 GTI blir, i motsetning til 205 GTI, som solgte i 1.354 eksemplarer gjennom Bertel O. Steen, ingen storselger i Norge. Noen offisielle salgsmål finnes ikke. Men noen bør kjøpe den.Se flere og store bilder av Peugeot 208 GTi herLangt færre kjøper GTI-biler enn tidligere. Men utvalget av biler i sjangeren har knapt vært bedre. I disse dager er Ford Fiesta ST på plass i Norge. Den mer racing-pregede Renault Clio RS har kommet i ny drakt. Om den kommer hit er ikke avgjort ennå. VW Polo GTI (180 hk) skal man heller ikke glemme. Dessuten finnes flere Mini-alternativer i samme kategori.Alt i alt likte vi Peugeots lille kruttønne. Du får en meget morsom bil til en gunstig penge.