<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Toyotas hybridsalg opp 150 prosent!

Pilene peker rett opp for Toyotas stadig større fullhybridflåte. Snart er over 50 prosent av eget salg hybrider i Norge.

Publisert 14. apr. 2013
Oppdatert 17. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 227 ord
lead
Toyota Auris hybrid
Toyota Auris hybrid

Salgsstatistikken viser at Toyotas salg av hybridmodeller i 1. kvartal i år var 150,3 prosent høyere enn i samme periode i fjor. Til sammenligning var Toyotas hybridvekst i Europa, i samme periode, rundt 80 prosent. Norge er landet som kan vise til den klart største veksten.- Denne suksessen skyldes i stor grad introduksjonen av nye fullhybridmodeller som Yaris hybrid, Prius+ Seven og Auris hybrid, sier Toyota Norges informasjonssjef Espen Olsen.Toyota mener også at miljøegenskapene, konkurransedyktige priser og kjøreopplevelsen gjør hybridene stadig mer interessante for folk flest:- Folk har blitt mer oppmerksomme på miljøgevinstene ved å kjøre hybridbiler. Hybridbilene slipper ut lite CO2 og samtidig minimalt med helseskadelig NOx, sier Olsen.Med hjelp fra avgiftssystemet er bilene samtidig prismessig konkurransedyktige.I løpet av 1. kvartal ble det levert i alt 4.088 Toyota personbiler på det norske markedet ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Dette holdt til en andre plass totalt med 12,1 prosent markedsandel.Brorparten av kundene til konvensjonelle Toyota-modeller velger hybrid:• 648 av 1.033 solgte Yaris har fullhybrid drivlinje (63 prosent).• 709 av 979 solgte Auris er hybridmodeller (72 prosent).Informasjonssjef Espen Olsen regner med at rundt 50 prosent av Toyotas totale 2013-registerte biler i Norge vil være fullhybrider. Det blir i så fall vesentlig høyere enn fjoråret som endte på drøyt 20 prosent hybrider.- Vi forventer videre vekst når Auris Touring Sports kommer som verdens første fullhybrid stasjonsvogn til høsten, avslutter Olsen.