Det er noe urnorsk med Subaru Forester. Bilen passer det norske terrenget og den norske folkesjela veldig bra. Siden Forester først kom på markedet i 1997, har over 19.000 nordmenn kjøpt den kantete, litt høyreiste stasjonsvognen.Nå har det kommet en helt ny utgave av Forester, fjerde generasjon. Den har blitt både større og bedre enn forgjengeren.Bilen har ikke like frisk design som lillebror XV, men den utstråler en viss røffhet.Forester er fortsatt en mellomting mellom stasjonsvogn og SUV. Du får plass som i en stasjonsvogn, men bedre fremkommelighet enn en gjengs kompakt-SUV.Det er fremkommeligheten som er Foresters store fortrinn. Subarus fremragende firehjulstrekk-system ligger i bunn. Setter du deg fast med en Forester, har du bare deg selv å takke.I nye Forester finner man X-mode-funksjon, som for all del ikke må forveksles med BMWs xDrive. X-mode er tiltenkt glatt og dårlig underlag.X-mode er en krabbefunksjon for ferdsel utenfor allfarvei eller på «stader der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Funksjonen aktiveres i hastigheter opp til 40 km/t.Forester har en bakkeklaring på hele 22 cm. Det er bedre enn samtlige kompakt-SUV-er.Subaru Forester gjør også en god figur på vanlig vei.Testbilen var utstyrt med en bensinmotor på 150 hk og Subarus Lineartronic girkasse. Det er en trinnløs variabel automat med elektronisk styrt lamellclutch. Denne er mer kompakt og lettere enn før. Samtidig har utvekslingsforholdet blitt bedre. Premien er blant annet lavere forbruk.Vanligvis er vi ikke spesielt begeistret for CVT-kasser, men denne var bedre enn mange andre vi har prøvd.Subaru utstyrer sine modeller (unntatt småbilen Trezia og sportsbilen BRZ) med permanent firehjulstrekk. Med automat går 60 prosent av kreftene til forhjulene, mens tallet med manuell kasse er 50 prosent.Les også: Subaru BRZ - en morsom lekebil Kupeen er rommelig. I tillegg har bagasjerommet økt med 55 liter til 505 liter. Dermed får man med feriebagasjen. Vår testbil var utstyrt med elektrisk bakluke. En gimmick er at man kan forhåndsprogrammere hvor høyt denne skal kunne åpnes. Sikkert greit, når det fungerer. Et par av testdagene fikk vi ikke åpnet bakluken elektrisk, men siden var det ingen problemer.Barnefamilier kan glede seg over at bakdørene nå kan åpnes nærmest 90 grader. Dessuten er dørterskelen barnevennlig i den forstand at den er bredere og har fått et mer glisikker overflate.Ved at bilen er litt høyere enn en vanlig stasjonsvogn, får dessuten barna litt bedre utsikt. Og bruk av barneseter blir lettere.Subaru Forester har fortsatt et litt traust interiør uten de store krumspringene. Ofte ligger japanerne litt etter i utviklingen når det gjelder interiørdesign. De kan gjerne se hvordan tyske, og ikke minst koreanske merker gjør det.Navigasjonsskjermen blir litt puslete. Du kan også styre radioen via denne. Du skal sikte bra med fingeren for å treffe rett kanal. Vi kom rett fra nye Skoda Octavia, som har en mye større og bedre skjerm.Det er vanskelig å mislike Subaru Forester. Til det har den for mange positive egenskaper. Subaru Foresters STORE fortrinn er fremkommeligheten, hvor den er en éner.
Subaru Forester 2,0i bensinSubaru Forester 2,0i bensin | ||
Motor Motor | 4 syl.4 syl. | |
SlagvolumSlagvolum | 19951995 | |
EffektEffekt | 150 hk150 hk | |
DreiemomentDreiemoment | 198 Nm/4.200198 Nm/4.200 | |
ToppfartToppfart | 192192 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 11,811,8 | |
GirkasseGirkasse | Trinnløs automatTrinnløs automat | |
DrivhjulDrivhjul | 4x44x4 | |
VektVekt | 15351535 | |
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet) | 0,660,66 | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 153153 | |
Pris fraPris fra | 374.900374.900 | |
Pris testbilPris testbil | 449.900449.900 | |