<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Villstyringen Mercedes A250 Sport

"Engineered by AMG" gjør Mercedes A250 Sport til en liten villstyring. Vi har prøvekjørt.

Publisert 24. mai 2013
Oppdatert 17. des. 2013
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead
Mercedes A250
Mercedes A250

Mercedes A-klasse har tatt markedet med storm etter at den kom som et friskt pust i kompaktklassen i fjor.Bilen var en revolusjon i forhold til den forrige utgaven, som hadde mange tilhengere i pensjonistklassen.Mercedes A-klasse ligger helt oppe på 13. plass på registreringsstatikken med over 1.000 biler så langt i 2013."Den nye stjernen", skrev vi etter å har kjørt A180 CDI med 109 hkDenne gangen har vi prøvd råskinnet A250 Sport med over 100 ekstra hester. 211 hk har Mercedes presset ut av motoren.Få de siste bilnyhetene på Hegnar BILs Facebook-sider A250 er en forsmak på hva vi har i vente når A45 AMG kommer på veien. Den blir naturligvis råere, men vår testbil var absolutt racingpreget.Både motor, understell, girkasse, eksosanlegg og forstilling er "Engineered by AMG". Det vil si at bilen er tunet med komponenter fra AMG og dermed er mer kontant og aggressiv enn en vanlig A-Klasse med AMG-sportspakke.- Dette er bilen for gutta som vil betale GTi-pris, men som ønsker så mye fokus på det sportslige som mulig, sier informasjonssjef Christoffer Nøkleby hos Mercedes-importøren Bertel O. Steen til HegnarOnline.A250 Sport er en liten villstyring. Du skal holde godt i rattet når du tråkker inn gasspedalen, ellers mister du fort kontrollen. Firehjulstrekk hadde vært på sin plass, men det får vi sette på ønskelisten.Mercedes A250 er en morsom bil på snaue 1,4 tonn, som antakelig kommer mer til sin rett på tørre sommerveier enn på det sleipe føret vi opplevde tidligere i vår.Vi fikk ikke satt bilen på de største prøvene på svingete veier, men vet at bilen med sitt stramme oppsett er meget kapabel når den blir utfordret.Syv trinns DCT dobbeltclutch automatkasse er standard i A250 Sport. Den har tre innstillinger; eco, sport og manuell. I førstnevnte modus kjører bilen som en dyr sparebøsse, mens den i sport blir litt voldsom etter vår smak.Den spreke Mercedes-en skiller seg ut i forhold til en vanlig A-klasse. A250 Sport har designelementer som viser at dette ikke akkurat er innstegsmodellen. Du finner mange røde designelementer både inni og utenpå. Røde bremsekalipere frisket opp den hvite testbilen.Innvendig oser Mercedes-en av "premium"-kvalitet. Materialkvaliteten og løsningene er upåklagelige.Røde setebelter, luftedyser, kontrastsømmer på dashbord og i sportssetene osv minner deg om at dette er en sportsbil-aspirant.A-klasse har fått tilgang til mye av Mercedes' brede portefølje av sikkerhetsutstyr, som radarbasert kollisjons- og blindsonevarsling. "Attention assist", som overvåker kjøremønster og varsler ved tegn til trøtthet, er blant standardutstyret.Du sitter som støpt i behagelige sportsseter. Bilen vår var utstyrt med delikate Dinamica mikrofiber- og Artico kunstskinn-seter.Mercedes A250 Sport passer ikke alle. I alle fall ikke med "Engineered by AMG"-pakken. Den er helst for dem som ofte har dårlig tid, bor litt grisgrendt og har et avslappet forhold til fartgrenser og lovens lange arm.Er du på jakt etter en sportlig kompaktbil, bør du også ta en titt på biler som nye Golf GTI, Ford Focus ST og BMWs alternativer i 1- og 3-serien.Vi føler at Mercedes A250 Sport faller litt mellom to stoler. I det daglige vil en A-klasse med en mindre motor fungere bedre. Og vil du ha et råskinn, er det antakelig bedre å vente på A45 AMG.

Mercedes A250 SportMercedes A250 Sport
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum19911991
EffektEffekt211 hk211 hk
DreiemomentDreiemoment350 Nm/1200-4000350 Nm/1200-4000
ToppfartToppfart240240
0-100 km/t0-100 km/t6,66,6
GirkasseGirkasse7 trinns DCT automat7 trinns DCT automat
DrivhjulDrivhjulFremmeFremme
VektVekt13901390
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet)0,640,64
CO2 (g/km)CO2 (g/km)148148
Pris fraPris fra441.500441.500
Pris testbilPris testbil588.000588.000