<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
Mercedes E250 4Matic

Mercedes E250 4Matic er komfortmesteren

Mercedes E250 T CDI 4Matic kjører bedre enn en SUV og er komfortabel som få.

Publisert 27. juni 2013Oppdatert 17. des. 2013
Lesetid: 3 minutter

Mercedes har nettopp foretatt en omfattende oppgradering av sin viktige E-klasse. Mange av de viktigste endringene er de du ikke ser.Denne gangen har vi sett nærmere E250 T CDI 4Matic. Det er bortimot den perfekte stasjonsvogn for norske forhold. Du får kjempegod plass, en sterk nok motor og god fremkommelighet.Et hav av plass E-klasse "sliter med" taxi-stempelet. Du ser fryktelig mange av dem på veien. Ikke bry deg om det. At så mange yrkessjåfører faktisk velger Mercedes-en, er et av de beste skussmålene den kan få.I E-klasse har et hav av plass, mye mer enn i hovedkonkurrentene BMW 5-serie, Audi A6 og Jaguar XF Sportbrake . 695 liter bagasje får du plass til. Det er bare noen få flerbruksbiler og store SUV-er som kan matche det tallet.Skoda Superb, som regnes som den rommeligste stasjonsvognen for allmuen, kan til sammenligning skilte med 633 liter.Komfortmester E-klasse er komfortmesteren i klassen. A6 og 5-serie er mer kjøreglade og hvassere, men Mercedes-en svelger mil etter mil. Landeveien er dens venn. På svingete veier er imidlertid ikke bilen i sitt ess. Det blir litt mye ratting og duving. Da kan en Audi eller BMW fungere bedre.Kjør bilen over noen fartsdumper eller taxiskinner og du forstår hvorfor E-klasse velges av taxinæringen. Det er omtrent bare store Citroën-er med luftfjæring som kan måle seg med E-klasse når humpene blir mange.Masse nytt sikkerhetsutstyrMercedes er blant de beste i klassen når det gjelder sikkerhetsutstyr. Det er nesten bare fantasien som setter grenser. En del av det som er plassert i E-klasse kommer nå i nye S-klasseBlant nyhetene finner vi det Mercedes kaller "Intelligent Drive", som blant annet bidrar til at man unngår ulykker med kryssende biler og fotgjengere. Dessuten vil en ny bremseassistent øke trykket på bremsepedalen dersom det skulle dukke opp noe eller noen foran bilen.Velg AMG-pakke! AMG stylingpakke er et "must" om du ikke skal bli praiet på gaten. Det er den som skiller bilen fra en kjip taxi. Noen diskrete sideskjørt, tøffere felger, spoilere og flotte eksosrør gjør E-klasse flere hakk tøffere.Vil du ha en grovkalibret E-klasse? Les for all del også: Mercedes E63 AMG - både kunstverk og beistUnder 0,6 liter på mila Nå begynner de store bilene å få veldig flotte forbruks- og utslippstall. BMW er pioneren, men Mercedes er ikke mye dårligere.At en stor stasjonsvogn på to tonn med firehjulstrekk og automatgir skulle klare et forbruk ved blandet kjøring på under 0,6 liter på mila, ville for noen år siden blitt møtt med hoderysting. Et CO2-utslipp på 152-155 gram gir deg fortsatt ikke noe æresmedlemskap i noen naturvernorganisasjon, men bra er det.For å få det til har Mercedes dratt mest mulig effekt ut av en liten motor. Det blir nesten litt kjipt med en fire sylindret maskin på 2,1 liter i en bil til én million. For det er det den koster.Testbilen har 204 hk og en toppfart på 230 km/t. 0-100 km/t går unna på akseptable åtte sekunder.Fra 690.000 kroner I utgangspunktet koster E250T CDI 4Matic fra 690.000 kroner. Rene gi bort-prisen. Men etter at importøren hadde lagt til nødvendigheter og snadder for den nette sum av 333.780 kroner, kom vårt testeksemplar på 1.023.780 kroner. Da skjønner vi at en del nordmenn frisker opp tysken og henter hjem et ett til to år gammelt eksemplar til halve prisen.Konklusjon Mercedes E250 T 4Matic er et veldig bra kompromiss for den som er ute etter en familiebil på rundt én million. Den kjører bedre enn en SUV, den har bedre plass enn nesten alle sammenlignbare biler, den har masse sikkerhetsutstyr og komfortabel som få. Dessuten er fremkommeligheten i toppklasse.

Mercedes E 250 T CDI 4MaticMercedes E 250 T CDI 4Matic
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum21432143
EffektEffekt204 hk/3800204 hk/3800
DreiemomentDreiemoment500 Nm/1600-1800500 Nm/1600-1800
ToppfartToppfart230230
0-100 km/t0-100 km/t8,18,1
GirkasseGirkasse7 trinns automat7 trinns automat
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt19551955
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet)0,58-0,590,58-0,59
CO2 (g/km)CO2 (g/km)152-155152-155
Pris fraPris fra690.000690.000
Pris testbilPris testbil1.023.7801.023.780