Toyota satser beinhardt i kompaktsegmentet, og nye Auris har så langt vært en suksess for produsenten.Til høsten kommer japanernes første stasjonsvogn i segmentet siden 2005/2006. Bilen har fått navnet Auris Touring Sports.God å kjøreDet første vi merker oss ved nye Auris stasjonsvogn er at den er veldig lettkjørt. Bilen er et komfortabelt bekjentskap, og spiser opp alt som kommer mot den av trikkeskinner, dumper og brostein.I tillegg opplever vi styringen og chassiset som kontant og behagelig, om enn ikke spesielt sportslig.Når det kommer til motor og girkasse er vi mest begeistret for hybridvarianten på 136 hestekrefter med CVT-automatgir. Dette er en kombinasjon som på ingen måte gir sportslige egenskaper, men som likevel fungerer godt i denne bilen.I starten blir CVT-kassen fort litt jagete, men etter kort tid lærer man seg å kjøre med dette systemet, og da blir det hele veldig komfortabelt.Et pluss ved kombinasjonen hybrid og CVT er samtidig at man kjører mer økonomisk, fordi systemet fungerer optimalt med en rolig kjørestil.Dermed er det ikke til å komme unna at man gjerne havner i en konkurranse med seg selv om å kjøre mest mulig økonomisk, og prøver så godt man kan å holde bilen i elektrisk modus istedenfor å gi mye gass.Ellers har undertegnede kjørt bilen med både diesel- og bensinmotor kombinert med manuelt gir, og også disse alternativene var lettkjørte og fine løsninger.Tøffere linjerEn kjernesak for Toyota Norge har ifølge dem selv vært å påvirke selskapets designere i retning av mer spenstig og ungdommelig design.I så måte mener Toyotas norske avdelig at Auris markerer en ny epoke sammen med biler som nye RAV4.Og vi er enige. Ved siden av forrige Auris er den nye bilen flere hakk opp, og vi mener at Toyotas designere har fått til en totalpakke som gir et ganske tøft utseende.Nye Auris har i våre øyne et design som gjør den vesentlig mer konkurransedyktig mot europeiske konkurrenter som Volkswagen Golf, selv om vi mener at tyskerne fortsatt ligger et lite hestehode foran .Fin på innsidenEt av de aller viktigste grepene Toyota har gjort er å friske opp interiørdesignet. Bilen fremstår som vesentlig mer moderne enn forrige utgave av Auris.Velger man toppmodellen Executive, får man blant annet skinntrukket dashbord, og gode skinnseter. I tillegg føles knapper og hendler bedre ut enn før, og jevnt over sitter vi igjen med et godt kvalitetsinntrykk.Det merkes også godt at Toyota med denne bilen har gjort en skikkelig innsats for å få ned veistøyen. Selv med 17" felger oppleves ikke bilen som i overkant bråkete på motorveien, og vi merket heller ikke altfor mye til vind og motorstøy under vår korte testtur.God plassEt annet av de viktige trumfkortene til nye Auris Touring Sports er det store bagasjerommet. Med 530 liter plass slår bilen flere av konkurrentene i klassen over.Det skal dog legges til at Skodas nye Octavia konkurrerer i samme klasse, men med et enda større bagasjerom på hele 610 liter.Med baksetene nedfelt rommer Aurisen likevel massive 1658 liter, noe som helt i toppsjiktet i klassen.Ellers er bakseteplassen i nye Auris stasjonsvogn absolutt godkjent, og to personer på rundt 190 centimeter får fint plass bak hverandre.Masse utstyrVelger man å kjøpe en Auris Touring Sports er man i alle tilfeller sikret bra med utstyr. I topputgaven leveres bilen med navigasjon, parkeringsassistent, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, xenonlys, DAB+ (standard på alle modeller), og så videre.Det man imidlertid ikke får er et city brake system, blindsoneindikatorer, filskiftevarsler og en del annet sikkerhetsutrstyr som ettterhvert begynner å bli vanlig her på berget.Velg mellom- eller toppmodellenToyota forventer at stasjonsvognversjonen av Auris vil selge mest i mellomutgaven Active, men med ekstrautstyr som navigasjon, 17" felger og xenonlys.Med forventet ekstrautstyrsnivå og leveringsomkostninger ender den antatte volummodellen på rundt 299.000 kroner.Vi ville nok også vurdert topputgaven av Auris Touring Sports, da får man nemlig en mer helhetlig pakke for et nokså fornuftig prispåslag.Executive med hybridmotor vil koste snaue 30.000 kroner mer enn en Active med ekstrautstyr.Toyota anslår at 65 prosent av bilene vil selges med hybridmotoren, mens andelen bensinbiler er forventet å ende på 25 prosent. Dieselbiler vil trolig utgjøre 10 prosent av salget.I tillegg til å være drivstoffgjerring, har hybriden et utslipp på smått utrolige 85 gram CO2 per kilometer. Det er meget bra tatt bilstørrelsen i betraktning.Vi tror dermed at Toyota Auris Touring Sports vil bli et populært og godt valg for norske familier.Særlig er vi spente på hvordan markedet mottar bilen med hybridmotor, da dette er alternativ ingen konkurrenter så langt kan by på.