Volvo S80 - finere enn V70
Dropper du det store bagasjerommet, får du en mer eksklusiv Volvo med mer klasse.

"Det var en flott Volvo". Den store sedanen S80 har aldri vært noen stor hit i Norge. Ola Nordmann vil jo som kjent ha stasjonsvogn, og dermed har V70-salget vært knallbra i mange år.Nå har kineserne oppgradert nesten hele Volvo-rekka, inkludert S80. S80 er (fortsatt) en flott bil, men det er spesielt cockpiten som har fått på plass det beste fra Volvo. Det startet med kompakt-bilen V40 , som ble tilgodesett med et flott dashbord med hele nye instrumenter. Speedometer osv er flyttet rett over i storebror.Den største forbedringen finner vi midt på dashbordet, nærmere bestemt navigasjonsskjermen. Glem den gamle skjermen som heiste seg opp i dashbordet, med grafikk fra 80-tallet. Nå har grafikk og funksjonalitet fått en skikkelig ansiktsløftning.Få de siste bilnyhetene på Hegnar BILs Facebook-siderMotorparken er foreløpig ikke ny. Testbilen var utstyrt med Volvos velkjente D5-motor på 215 hk og et maksimalt dreiemoment på 440 Nm og den gamle seks trinns automatkassen.Det er kanskje det største ankepunktet mot bilen, før nye motorer er på plass om ikke altfor lenge. Disse blir kraftigere, men betydelig gjerrigere enn dagens motorer.Dagens motor og girkasse er dessverre ikke i toppklasse. Det er den litt satte, sedate stilen. Girkassen er ikke blant de kjappeste på markedet, langt i fra, men den fungerer. Det er mulig å overstyre giringen via hendler på rattet.Les også: Volvo V40 T2 - utmerket bensinversjonTestbilen var utstyrt med firehjulstrekk. Det kjedelige er at de nye motorene ikke tilpasset dette. Når hovedkonkurrentene Audi, BMW og Mercedes satser så sterkt på dette, blir det en konkurranseulempe for den svenske/kinesiske bilfabrikanten.De som venter på nye motorer får imidlertid en stor bonus; nye åtte trinns automatkasser.Volvo har en særegen måte å lage interiøret på sine biler. Det er premium, det er det ingen tvil om. Du finner flotte (og særdeles behagelige) seter. Testbilen var utstyrt med lysebrune og svarte seter, en fargekombinasjon som fungerte mye bedre enn ventet. Lekkert!Det er når du skal laste inn bagasje at du forstår hvorfor V70 er en mye mer populær bil enn S80. Selve åpningen er smal, men bagasjerommet er langt.Mens V70 har blitt en bil for "den gemene hop", oser det litt mer eksklusivitet og klasse av S80, selv om den faktisk er 17.000 kroner billigere.Du får faktisk kommentarer når du kjører S80. Tilbake til innledningen. I løpet av testperioden fikk vi flere ganger kommentaren "Det var en flott Volvo". Noe må dermed Volvo ha gjort riktig.Med stor motor, Summum utstyrsnivå og firehjulstrekk koster bilen drøye 750.000 kroner.Ute etter en sprekere Volvo? Volvo S60 T6 - svenske på steroiderDen viktigste S80-nyheten er at du nå får bilen med alt sikkerhetsutstyret som finnes til Volvo. XC60 var først ute med City Safety. Nå er dette på plass i alle modeller. Det samme gjelder utstyr som BLIS (blindsonevarsling), "Driver Alert", kollisjonsvarsel osv.Konklusjonen er at Volvo S80 fortsatt er en flott bil, med oppgradert sikkerhetsutstyr og interiør. Motor og girkasse trekker ned.
Volvo S80 D5 AWD SummumVolvo S80 D5 AWD Summum | ||
Motor Motor | 5 syl.5 syl. | |
SlagvolumSlagvolum | 24002400 | |
EffektEffekt | 215 hk215 hk | |
DreiemomentDreiemoment | 440 Nm/1500440 Nm/1500 | |
ToppfartToppfart | 225225 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 7,87,8 | |
GirkasseGirkasse | 6 trinns automat6 trinns automat | |
DrivhjulDrivhjul | 4x44x4 | |
VektVekt | 16261626 | |
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet) | 0,640,64 | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 167167 | |
Pris fraPris fra | 356.400356.400 | |
Pris testbilPris testbil | 758.750758.750 | |