<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hyundai ix35 - nå med automat, 4x4 og 136 hk

Hyundai ix35 leveres endelig med kombinasjonen 4x4, automatgir og en liten dieselmotor. Vi har kjørt bilen.

Publisert 16. jan. 2014
Oppdatert 8. apr. 2014
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead
Hyundai ix35
Hyundai ix35

Hyundai har nylig foretatt en facelift på sin kompakt-SUV ix35. Den største nyheten, sett med norske øyne, er at bilen nå kan leveres med kombinasjonen 4x4, automatgir og en liten dieselmotor til en relativt overkommelig pris.

Hyundai ix35
Mye utstyr
Hyundai ix35
Komfortabel
Hyundai ix35
Tørst
Hyundai ix35 har fått automatgir kombinert med 4x4 og diesel
Ikke spesielt billig
Hyundai ix35
KonkurrenteneKonklusjon
Ryggekamera på toppmodellen
Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD ExclusiveHyundai ix35 2,0 CRDi 4WD Exclusive
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum19951995
EffektEffekt136 hk136 hk
DreiemomentDreiemoment373 Nm/2000373 Nm/2000
ToppfartToppfart182182
0-100 km/t0-100 km/t12,112,1
GirkasseGirkasse6 trinns automat6 trinns automat
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt16011601
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet)0,580,58
CO2 (g/km)CO2 (g/km)179179
Pris fraPris fra* 273.850* 273.850
Pris testbilPris testbil431.750431.750
* 1,6 GDI, bensin, 2WD, manuell, Entry* 1,6 GDI, bensin, 2WD, manuell, Entry

Det dreier seg om en 2,0 liters dieselmotor på 136 hk. Maksimalt dreiemoment er på brukbare 373 Nm. Noen kraftpakke er det ikke, men bilen føles på ingen måter undermotorisert i det daglige. For mange vil motoren være mer enn tilstrekkelig.Interiøret har ikke fått noen skikkelig «make-over». Familiebilen i40 var et langt skritt i «riktig» retning, men i ix35 har kjip hardplast tatt overhånd. Det er funksjonelt og greit, men ikke særlig påkostet. Plusset er imidlertid at du får mye utstyr for pengene. Testbilen med utstyrsnivå Exclusive har for eksempel både skinninteriør og navigasjon som standard. En liten detalj som oppvarmet ratt, som også finnes på billigere Hyundai-modeller, blir mottatt med takk i Norge. Det samme blir oppvarmede bakseter. Kjøreegenskapene skiller seg ikke spesielt ut i forhold til andre litt høye biler. Det er ikke bilen du kaster deg inn i svingene med, men så er heller ikke det poenget med bilen.På langtur oppleves ix35 som en komfortabel bil med et lavt støynivå. Noe av det kan nok tilskrives at bilen har fått nytt hjuloppheng som resulterer i mindre støy og bedre kjørekomfort enn forgjengeren.Videre har servostyringen fått ny utveksling og programvare og ESP-systemet er utstyrt med hengerstabilitetsprogram som stabiliserer og kontrollerer bilen ved bruk av tilhenger.Bilen har i tillegg til smartkey og haifinneantenne også fått LED kjørelys og baklykter, samt bi-xenon-lykter.Med andre ord, det er ikke de dramatiske, veldig synlige endringene i forhold til utgående modell. I henhold til EU-syklus er snittforbruket på 0,68 liter på mila og CO2-utslippet på 179 gram per kilometer. Disse tallene imponerer ingen i 2014, selv for biler med 4x4 og automat.Vi kjørte ingen vitenskapelig test av forbruket, men lå en del høyere. Eksempelvis lå forbruket ifølge kjørecomputeren på 0,8 liter på mila over en lengre strekning med kjøring på motorvei. Det høye CO2-utslippet betyr også at ix35 kommer svakere ut av det norske avgiftssystemet enn flere av hovedkonkurrentene.Testbilen kostet rundt 430.000 kroner. Det er omtrent det samme som en Mazda CX-5 med en 2,2 liters dieselmotor på 150 hk og VW Tiguan med 140 hk og DSG girkasse.Hyundais store fortrinn er syv års garanti/200.000 km. Hyundai ix35 har ikke vært noen storselger i Norge, hvor crossovere selger som varme hvetebrød. Modellen var den 44. mest solgte i 2012 med 930 biler. I 2013 havnet den på 45. plass, langt bak konkurrenter som VW Tiguan (13.), Mazda CX-5 (4.) og Nissan Qashqai (14.) Hyundai ix35 med 136 hk, automat og 4x4 er en bra bil, for all del, men den stikker seg dessverre ikke nok frem i forhold til konkurrentene. Du får imidlertid en ukomplisert crossover og et trygt bilhold i syv år.Mazda CX-5 er fortsatt vår favoritt i segmentet. Den er billgere, raskere, sterkere og større enn utfordreren fra Sør-Korea.
Motor

Informasjon om bruk av AI