Subaru er et merke vi tar oss selv i å forbinde med tre ting: Firehjulstrekk, konservativt design og rally.Når vi ser på de tre ordene sammen, henger kombinasjonen kanskje ikke helt på greip.Men faktum er at Subaru har en bil som virkelig får disse tre tingene til å falle på plass. En bil som både har Subarus strålende firehjulssystem, anonyme utseende og solide hint til merkets rally-gener. Vi har testet Subaru Forester XT.DesignNoe av det første vi biter oss merke i ved Forester XT er at det er svært lite å bite seg merke i. Bilen ser nemlig ut som en hvilken som helst annen Forester, og burde gli godt inn blant barnefamilier og eldre par i et hvert nabolag.Les også: Subaru Forester - en perfekt bil for Norge?
Kjøreegenskaper og motorInteriørKonklusjonSubaru Forester XTSubaru Forester XT |
MotorMotor | | 4 syl. Boxer4 syl. Boxer |
SlagvolumSlagvolum | | 19981998 |
EffektEffekt | | 240 hk240 hk |
DreiemomentDreiemoment | | 350 Nm/2400-3600350 Nm/2400-3600 |
ToppfartToppfart | | 221 km/t221 km/t |
0-100 km/t0-100 km/t | | 7,5 sek7,5 sek |
GirkasseGirkasse | | Lineartronic CVTLineartronic CVT |
DrivhjulDrivhjul | | 4x44x4 |
VektVekt | | 1607 kg1607 kg |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | | 197197 |
Pris fraPris fra | | 669.900669.900 |
Pris testbilPris testbil | | 669.900669.900 |
| | |
XT leveres riktignok i tøffeste utførelse, noe som betyr større skjørt og luftinntak, tøffere felger, noen ekstra kromdetaljer og et par andre elementer - men dette får du også på «vanlige» Forester.Det den derimot har er et dobbelt eksosanlegg, noe som strengt talt er det eneste som skiller den fra andre Forester-utgaver.Heller ikke på innsiden merker man noe til at dette er en litt spesiell utgave. Hadde vi ikke visst bedre, så hadde vi aldri tenkt over at denne bilen hadde XT som etternavn.Med andre ord, bilen ser konservativ ut.Det er først når man starter bilen og kjører av gårde at man forstår at dette er noe litt utover normalen. Bilen er nemlig veldig hissig - særlig til en tilsynelatende traust japaner å være.Grunnen til det; en nyutviklet 2-liters turboladet Boxer-bensinmotor på 240 hestekrefter og 350 Nm.Den gjør at Forester XT akselererer fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder, og at den får en sporty og kvikk nerve fra start. Bilen føltes dermed svært rask ut, spesielt tatt i betraktning sittehøyde og generell SUV-følelse.Kjøreegenskapene vitner imidlertid om at denne ikke er ment å være en erstatter for Impreza. Nei, dette er heller en kraftig SUV som kan konkurrere med andre sterke konkurrenter.Den sitter imidlertid godt på veien, selv om fjæringskomforten nok passer bedre på humpete turer til fjells enn på svingete landeveier.Samtidig opplevde vi bilen som veldig trygg. Firehjulstrekk sørger for grepet, mens god akselerasjon gir en solid følelse av kraftoverskudd i de aller fleste situasjoner. På vinterføre oppførte den seg eksemplarisk.Vi er ikke like begeistret over at Subaru har valgt å sette en CVT-automatkasse i XT, men noterer oss at denne fungerer greit. Noen dobbeltclutch-kasse blir den aldri, men Subaru har gjort en god jobb med å optimalisere girkassen til motoren.Vi hadde helst sett at det var mulig å velge manuelt gir, men det går ikke med XT.Vi noterer oss ellers at Subaru oppgir et snittforbruk ved blandet kjøring på 0,85 liter per mil. I Testperioden brukte vi 1,06 liter i snitt, men da med overvekt av bykjøring.Man kjøper uansett ikke en bil med stor bensinmotor for å spare penger ved pumpen.Interiøret i Forester XT er som nevnt ganske kjedelig. Det er preget av mye hardplast, og til tross for at Harman/Kardon har levert stereoanlegget, så imponerer ikke en infotainment-enhet som ser ut til å være hentet fra hyllen på Biltema.Det er ikke det at systemet ikke fungerer greit, men at det ikke er en integrert skjerm får hele dashbordet til å se billig ut.Det går på mange måter igjen i hele interiøret. Synlige skruer her, billige materialer der. Lite premiumfølelse her altså.Setene er på sin side helt greie, men vi må trekke for dårlig sidestøtte i sitteputen.Denne kunne for øvrig også ha vært noe lengre.Når det gjelder brytere og den slags, så er Subaruen ganske oversiktlig. Vi fant det meste rimelig raskt.Bilen skal ellers ha pluss i margen for god plass både foran og bak, samt elektrisk bakluke.Det største inntrykket vi sitter igjen med etter en uke bak rattet i Forester XT er at bilen oser av kvalitet.Jo da, det er mye hard plast, og utseendemessig er ikke finishen helt på topp. Men den føles ut som om den skal vare evig. Robust er på mange måter stikkordet.Det samme gjelder kjøreegenskapene. Kjører du deg fast med en Forester, ja da er det sannsynligvis din egen skyld.XT er i tillegg en ganske underholdene bil med sine 240 hestekrefter. På ingen måte en sportsbil, men mye kraft og bensinmotor blir som oftest bra.Derfor liker vi Forester XT godt.Men den har også en stor hake. Prislappen på 669.900 kroner må du være fanatisk Subaru-fan for å betale.