<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

BMW 118d xDrive - morsom kjøremaskin

Vi har testet BMWs tøffe og underholdende 118d xDrive.

Publisert 15. mars 2014
Oppdatert 8. apr. 2014
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead
BMW 118d xDrive.
BMW 118d xDrive.

BMW 1-serie er ikke lenger en nyhet på markedet, men bilen har siden lanseringen blitt oppdatert med nye motorer og drivlinjealternativer. Nå har vi prøvekjørt en av de mest spennende modellene - 118D xDrive.KjøreegenskaperSom seg hør og bør med en BMW er vektfordelingen i 118d xDrive 50/50. I tillegg er oppsettet på sedvanlig vis sportslig.Da sier det seg nærmest selv at bilen blir en herlig sak å kjøre. Passe harde dempere, stivt understell og en stor nok motor gjør at bilen henger godt med på svingete veier.

BMW 118d Xdrive.
Design
BMW 118d xDrive.
BMW 118d xDrive.
BMW 118d xDrive.
BMW 118d xDrive.
Konklusjon
BMW 118d xDriveBMW 118d xDrive
MotorMotor4 syl4 syl
SlagvolumSlagvolum19951995
EffektEffekt143 hk143 hk
DreiemomentDreiemoment320 Nm/1750-2500320 Nm/1750-2500
ToppfartToppfart210 km/t210 km/t
0-100 km/t0-100 km/t8,9 sek8,9 sek
GirkasseGirkasse6-trinns manuell6-trinns manuell
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt1490 kg1490 kg
CO2 (g/km)CO2 (g/km)126126
Pris fraPris fra346.900*346.900*
Pris testbilPris testbil472.660472.660
*118d xDrive*118d xDrive

Slenger man så på at bilen har 4x4, blir totalpakken en fin liten kjøremaskin. 118d xDrive oppleves som svært trygg på veien - det er vanskelig å få den til å slenge. Samtidig gir det en bil som er moro å hive seg inn i svinger med.Testbilen vi hadde til rådighet var i tillegg utstyrt med manuelt gir. Dette ga oss en ekstra moro-faktor, og girkassen opplevdes som særdeles tettsteget og tight. Vi ville nok likevel ha valgt automatgir selv - 8-trinnskassen BMW bruker er nemlig veldig god.Kort oppsummert - 1-serie med 143 hestekrefter og firehjulstrekk gir en morsom og sporty kjøreopplevelse.BMW 1-serie har et design vi har sansen for. Det lange panseret gir bilen et tøft tilsnitt, samtidig som den lave coupé-linjen får bilen til å fremstå som sportslig.Kritiske røster mener at fronten blir i overkant massiv, med litt for mye «dødplass». Selv liker vi designet i fronten godt, og synes at BMW har fått til en forholdsvis harmonisk pakke. Bilen er klassisk BMW med den delte grillen, og følger familiespråket godt.At den er penere enn konkurrentene skal vi ikke mene så mye om, men den er i alle fall på linje med de beste.En ting som definitivt gjelder i BMW 1-serie er imidlertid at design har gått på bekostning av det praktiske. Her er det nemlig dårlig plass, og den er ikke i nærheten av så lett å bruke i det daglige som for eksempel en Volkswagen Golf.Det er trangt å komme seg inn og ut av førersetet, og undertegnede på 190 cm følte tidvis at han hadde hodet helt oppe i taket.I baksetet er det ganske så umulig å komme seg inn i for en voksen mann, og benplassen er ikke god. For barn burde det imidlertid fungere greit, og det er god plass til to barneseter. Tre i bredden er det nok bare å glemme.Bagasjerommet imponerer imidlertid mer, og er på linje med klassen som helhet. Med seteryggene oppe rommer det 360 liter.Men det er heller ikke slik at 1-serie er beregnet på storfamilien. For unge mennesker er den et perfekt statussymbol - selv om den gjerne kunne ha vært litt større.Når det gjelder interiøret ellers er vi svært overbeviste. Testbilen hadde veldig gode sportseter, dashbordet er stilig, og materialkvaliteten på toppnivå i klassen.Vi liker også infotainmentenheten til BMW godt, og kan på generell basis konstatere at 1-serien oppleves som premium.Testbilen hadde også bra med utstyr, som navi, bluetooth, cruise control, parkeringssensorer, DAB-radio og så videre.Det aller nyeste sikkerhetsutstyret hadde den ikke, men dette får man som ekstrautstyr om man vil.Vi kan konstatere at BMW 118d xDrive er en herlig bil å kjøre. 4x4 gjør utrolig mye for moro-faktoren, og kombinert med manuelt gir er denne bilen særdeles underholdende.1-serie sliter imidlertid med de samme problemene den har hatt hele tiden - den er trang og upraktisk.Men som en ung statusbil gjør den god figur - og man kan jo ikke alltid la hodet styre alle valg.4x4 passer bilen kjempegodt, og gjør 118d xDrive til en av de beste bilene å kjøre i klassen - her er nok av kraft og moro for de aller fleste.