<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Prøvekjørt: E250 4Matic med Intelligent Drive

Merdedes' Intelligent Drive-system gjør sjåføren nærmest til passasjer. Vi har prøvekjørt.

Publisert 16. mars 2014
Oppdatert 8. apr. 2014
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead
Merdedes E250 4MATIC
Merdedes E250 4MATIC

Mercedes E250 4MATIC er ikke noe nytt bekjentskap. Vi kjørte bilen senest i fjor sommer etter den store faceliften. Nå har vi kjørt en toppspekket E250 4MATIC for å teste Mercedes' helt nye Intelligent Drive, hentet fra toppmodellen S-klasse, hvor komfort og sikkerhet er smeltet sammen. Sett på Distronic (adaptiv cruise control) og bilen gasser, bremser og svinger på egenhånd.De intelligente assistansesystemene analyserer komplekse situasjoner ved hjelp av sammenkobling i nettverk, såkalt "sensorfusjonering". Takket være forbedrede sensorsystemer er de dermed enda bedre i stand til å gjenkjenne faremomenter i veitrafikken.Tør jeg dette? Det føles litt rart å la bilen svinge, gasse og bremse på egenhånd. Systemet skal sørge for at bilen holder seg midt i kjørefeltet.

Merdedes E250 4MATIC
e250_1 Merdedes E250 4MATIC
Da vil vi heller anbefale vår forrige test.
Mercedes-Benz E250 CDI 4MATICMercedes-Benz E250 CDI 4MATIC
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum21432143
EffektEffekt204 hk204 hk
DreiemomentDreiemoment500 Nm/1600-1800500 Nm/1600-1800
ToppfartToppfart230230
0-100 km/t0-100 km/t8,18,1
GirkasseGirkasse7G-Tronic Plus7G-Tronic Plus
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt19551955
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet)0,570,57
CO2 (g/km)CO2 (g/km)150150
Pris fraPris fra683.300683.300
Pris testbilPris testbil1.066.9001.066.900

Selv om bilen foretar mesteparten av jobben selv, må du holde i rattet for at systemene skal fungere. Ellers får du klar beskjed i displayet.Det grønne lyset i form av et rattsymbol i dashbordet tennes når bilen er klar for å jobbe på egen hånd. Jeg slipper litt av taket i rattet og merker at elektronikken har tatt overhånd. På motorveien er det helt greit. Selve rattbevegelsen kunne kanskje vært hakket mer "smooth"? Korrigeringen i svingen føles litt hakkete.Etter å ha (blitt) kjørt en stund synes jeg plutselig at bilen ligger litt vel langt inn mot midtstreken. Det rumler fra den gule markeringen. Ganske riktig. Bilen styrer ikke lenger av seg selv.Uten å gi beskjed er plutselig føreren "in charge". Stol derfor aldri 100 prosent på elektronikken.Som sikkerhetsfunksjon, dersom du for eksempel skulle sovne bak rattet, er "Intelligent Drive" strålende. Som komfort-system fungerer det ikke like bra. Sjåføren må alltid være 100 prosent oppmerksom. Det er for så vidt bra! De fleste foretrekker fortsatt å kjøre bil, ikke å bli kjørt.Vi skal ikke gå veldig grundig inn på Mercedes E250 4Matic ellers. Det er en utmerket familiebil med kjempegod plass, det vil si et romslig baksete (romsligere enn i S-klasse) og et gedigent bagasjerom på nesten 700 liter, flotte materialkvaliteter og mye sikkerhetsutstyr.Dieselmotoren på 204 hk gjør jobben, men vi kunne kanskje oss litt mindre grovkornet lyd fra den 2,1 liters fire-sylindrede motoren. På tomgang med kald bil eller når du akselererer får du ikke assosiasjoner til en millionbil.Den toppspekkede testbilen koster nemlig den nette sum av 1.067.000 kroner, etter tillegg av utstyr for ikke mindre enn 384.000 kroner.Startprisen er på 683.000 kroner.Mercedes E-klasse er fortsatt en av våre stasjonsvognfavoritter, helst kombinert med 4Matic.Intelligent Drive føles foreløpig mer som en gimmick enn en nødvendighet. Det er første skritt mot den autonome bil, hvor det bare er å sette seg inn og bli kjørt der man måtte ønske.Slik fungerer Mercedes' Intelligent Drive:Se video med 100 prosent autonom Mercedes S-klasse her: