Opel har slitt på det norske markedet i flere år, uten at det nødvendigvis har vært noen god grunn til akkurat det.På en pressekonferanse torsdag mente imidlertid Opels norske sjef Bernt G. Jessen å ha funnet svaret.Han kunne fortelle at Opel rett og slett har vært usynlige. Folk har ifølge selskapets analyser ikke vært negative til bilene, de har bare ikke tenkt på dem i kjøpsprosessen.Det gjør imidlertid importøren nå grep for å snu.Siden fjerde kvartal 2013 har Opels markedsføring i Norge blitt lagt om og koordinert sentralt, noe som ifølge Jessen allerede gir resultater.«Reklamen for Insignia har blitt vist 140.000 ganger på YouTube, og har gitt oss 1700-1800 leads for prøvekjøringer. Av disse har 1400 faktisk prøvekjørt bilen», forklarte han under pressekonferansen.5000 biler Salget av stasjonsvognen Insignia gikk også solid frem i første kvartal. Med 314 solgte biler, var Opel foran solide konkurrenter som Toyota Avensis, Ford Mondeo, Peugeot 508 og Mazda 6.Ambisjonen for 2014 er å selge totalt 5000 biler, og dermed ta en markedsandel på 3 prosent.Men Opel-sjef Jessen kunne avsløre at det er to store irritasjonsmomenter i markedet - elbiler og kronesvekkelse mot euro.Førstnevnte forsterkes av at Jessen ikke kunne bekrefte nullutslippsbiler fra Opel, mens sistnevnte har gjort importen vesentlig dyrere.Fornyelse Med 23 nye modeller på vei innen 2016, og enda flere innen 2018 blir det spennende å se om bilprodusenten fra Russelheim klarer å hente seg opp igjen i Norge.Viktig er det uansett at Opel også tar en opprydning i en motorpark som har fått mye kritikk.I løpet av de neste par årene skal 16 av 20 drivlinjer fornyes.Få de siste bilnyhetene på Hegnar BILs Facebook-sider!