<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Citroën DS5 - nydelig bil med 180 hk

Citroën DS5 Sport Blue-HDi 180 = mye kraft, men svært lave utslipp

Publisert 21. mai 2014
Oppdatert 21. mai 2014
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 547 ord
lead

Citroën har alltid laget spesielle biler. Mange av dem har også vært vakre. I dagens portefølje skiller DS-serien seg ut. DS5, som ble lansert for et par år siden, er etter vår oppfatning en av de peneste Citroën-ene på lenge.Nå har Citroën klart å gjøre DS5 til både en sporty bil, men også miljøvennlig. Stikkordet er Blue-HDi, hvor utslipp og forbruk kuttes til et minimum, men kombinert med en kraftig dieselmotor på 180 hk.DS5 Sport Blue-HDi 180 tilfredsstiller de strenge Euro6-kravene og har i henhold til EU-syklus et snittforbruk på bare 0,44 liter på mila, til tross for at bilen er utstyrt med masse krefter og en konvensjonell automatkasse. I tillegg til lave CO2-utslipp er også utslippene av NOx, som skaper lokal forurensing, en fjerdedel av de man finner på mindre motorer.BlueHDi-motoren er sterk som en okse. Et dreiemoment på hele 400 Nm gjør bilen morsom å kjøre på norske veier.Det som overrasker noe er de offisielle 0-100 km/t-tallene på 9,9 sekunder. Bilen føles betydelig kjappere enn som så, men automatkassen stjeler effekt. 163-hesteren med automat er bare 0,2 sekunder tregere opp i motorvei-fart. Manuell kasse er 1,3 sekunder kjappere.Siste utgave av DS5 har fått nytt understell som skal gjøre kjøreopplevelsen mindre «stump». Alle DS5-varianter, unntatt de med hybrid-drift, har fått dette.Kule 19 tommers hjul gjør bilen flottere, men de store hjulene gjør at vi ikke får helt «Citroën»-følelsen over fartsdumpene.  Hadde DS5 var utstyrt med Citroëns avanserte hydraulikk-system, hadde den svevd på norske veier.

Nesten premium
Citroën til en halv million

 Med DS5 lefler Citroën med «premium»-segmentet, det vil si biler fra produsenter som Mercedes, BMW, Audi, Lexus og til dels Volvo.Interiøret gir et «dyrt» preg, med noen dominerende brune skinnseter i mønster inspirert av klokkedesign.Selve dashbordet virker også mer påkostet enn i mange andre biler.  Plasten er ikke av simpleste sort. Betjeningen er mer intuitiv enn vi har opplevd i andre modeller fra samme produsent tidligere. Det betyr ikke at DS5 ikke har særegenheter. Som i en fly-cockpit har du knapper i taket. Dørene er rene, i den forstand at styring av vinduer skjer fra midtkonsollen og speilene ved siden av rattet.Testbilen var utstyrt med panorama glasstak, som inni kupeen er delt inn i tre «soner», to over forsetene og én over baksetet.  Disse kan blendes av individuelt.DS5 er definitivt et lyspunkt på norske veier. Den skiller seg fra den gemene hop. Sjekk for eksempel ut de to lekre eksospottene.PS: DS5 har den minste bakruteviskeren vi noen gang har vært borte i. På grunn av den lave bakruten er pusserbladet på bare 16 cm. Vi har litt problemer med å plassere DS5 markedsmessig. Hvem er egentlig konkurrentene? DS5 er nærmest en «klasseløs» bil. Den er større enn for eksempel en VW Golf eller Ford Focus, men mindre enn en Passat eller Mondeo.Det store spørsmålet for Citroën er om de får Ola Nordmann til å kjøpe en DS5 til en halv million kroner?  Det finnes nok noen individualister der ute som gjør det, men noe massesalg blir det aldri snakk om.Det som teller til DS5 BlueHDis forsvar er originalt, flott design, både innvendig og utvendig, en fremtidsrettet, miljøvennlig motor, kraft og premiumfølelse.Vi må innrømme at vi likte DS5 bedre og bedre dag for dag. Komforten og kraften ville gjort DS5 til et utmerket fremkomstmiddel på langtur.