Citroën har alltid laget spesielle biler. Mange av dem har også vært vakre. I dagens portefølje skiller DS-serien seg ut. DS5, som ble lansert for et par år siden, er etter vår oppfatning en av de peneste Citroën-ene på lenge.Nå har Citroën klart å gjøre DS5 til både en sporty bil, men også miljøvennlig. Stikkordet er Blue-HDi, hvor utslipp og forbruk kuttes til et minimum, men kombinert med en kraftig dieselmotor på 180 hk.DS5 Sport Blue-HDi 180 tilfredsstiller de strenge Euro6-kravene og har i henhold til EU-syklus et snittforbruk på bare 0,44 liter på mila, til tross for at bilen er utstyrt med masse krefter og en konvensjonell automatkasse. I tillegg til lave CO2-utslipp er også utslippene av NOx, som skaper lokal forurensing, en fjerdedel av de man finner på mindre motorer.BlueHDi-motoren er sterk som en okse. Et dreiemoment på hele 400 Nm gjør bilen morsom å kjøre på norske veier.Det som overrasker noe er de offisielle 0-100 km/t-tallene på 9,9 sekunder. Bilen føles betydelig kjappere enn som så, men automatkassen stjeler effekt. 163-hesteren med automat er bare 0,2 sekunder tregere opp i motorvei-fart. Manuell kasse er 1,3 sekunder kjappere.Siste utgave av DS5 har fått nytt understell som skal gjøre kjøreopplevelsen mindre «stump». Alle DS5-varianter, unntatt de med hybrid-drift, har fått dette.Kule 19 tommers hjul gjør bilen flottere, men de store hjulene gjør at vi ikke får helt «Citroën»-følelsen over fartsdumpene. Hadde DS5 var utstyrt med Citroëns avanserte hydraulikk-system, hadde den svevd på norske veier.