<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Audi S1 er en skikkelig villstyring

Audi S1 er en bil som byr på vanvittige egenskaper. Dessverre er den også altfor dyr.

Publisert 5. juni 2014
Oppdatert 5. juni 2014
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 895 ord
lead

Da vi testet Audi S3 ved påsketider ble vi svært overbevist av hva Audi hadde klart å klemme inn bak S-navnet.Men der S3 på mange måter var et kjent fjes, har vi nå fått stifte et helt nytt bekjentskap.Lillebroren S1 Sportback har nettopp ankommet markedet, og vi har testet den kompakte villstyringen.KjøreegenskaperVi går rett til det viktigste – hvordan den lille “gokarten” er å kjøre.Ikke uventet er den skikkelig morsom. En 2-liters TFSI-bensinmotor på 231 hestekrefter kombinert med Audis Quattro-firehjulstrekksystem sørger for det.Kombinasjonen er drøy tatt bilens størresle i betraktning.Her får man en bil som er skikkelig rask, og som takket være Quattro sitter vanvittig bra på veien.

Design
Interiør
Konklusjonen Mini Cooper S Ford Fiesta ST Peugeot 208 GTI

 Et hjul plassert nesten helt ute i hvert av de fire hjørnene gjør i tillegg at den er svært lettkjørt og responsiv.S1 er en bil man gjerne kjører aktivt med, og den liker seg svært godt på svingete veier med påfølgende rettstrekker.Men vi satt også igjen med en veldig trygg følelse i S1. Selv om den byr på ganske ekstreme kjøreegenskaper i en såpass liten pakke, er den veldig enkel og grei å ha med å gjøre når man bare vil kjøre bil.Med andre ord er S1 en bil man ikke har noen problemer med å kjøre i det daglige – det er litt stivt over dumper, men komforten er likevel forholdvis godt ivaretatt. Dessuten kan man velge om man vil ha det sportslig eller komfortabelt gjennom Audi Drive Select. Både fjæringen og styringen stilles da inn etter ønske.Kjøreegenskapene henger dermed godt med både i byen, på landet og på motorvei. S1 leveres kun med en 6-trinns manuell girkasse, og denne er tettsteget og tight.Vi savnet med andre ord ikke DSG-kassen som fungerte så bra i Audi S3, selv om denne også hadde gjort seg i S1. Den lille bilen var en fryd å kjøre med manuelt gir, og man får en følelse av at alt er akkurat som det burde være. For øvrig skal det nevnes at S1 oppleves som svært rask på labben. 370 Nm sørger for plenty med kraft, og bilen drar fra 0-100 på 5,9 sekunder. Tatt størrelsen i betraktning oppleves det som veldig raskt.Toppfarten er ellers elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen, noe som uansett bare blir en formalitet for folk flest.Forbruket oppgir Audi til 0,71 liter i snitt ved blandet kjøring – vår erfaring tilsier imidlertid at det er veldig lett å få forbruket opp på over 1 liter ved aktiv kjøring.Audi S1 er en gjennomført sak. I likhet med S3 har den fire store eksospotter i hekken, stilige LED-lys og endrede lykter både foran og bak, samt en rekke små justeringer her og der. Vi bet oss særlig merke i luftinntakene, den forkrommede grillen, frontskjørt, diffusor og en svært så tøff todelt spoiler. Disse elementene hever designet flere hakk fra en vanlig A1. I tillegg har Audi fått på et sett med skikkelig tøffe sorte og grå felger, som hever det sportslige inntrykket. Det samme gjør røde bremsekalypper med S1-logo.Du tar enkelt og greit ikke feil av denne og en A1 med mindre du er totalt uinteressert i bil, og den lille bilen oser av sportslige følelser.Heller ikke på innsiden er S1 til å kimse av. Her har Audi virkelig dratt på – særlig når det kommer til setene.I testbilen var disse i behagelig grått skinn, med svære røde plastdeksler påskrevet Quattro på ryggen. Det høres kanskje litt “over the top” ut, og det vil nok mange også mene at det er.Setene var uansett svært gode å sitte i, med massevis av sidestøtte. Forfra er de også veldig pene å se på, med doble røde kontrastsømmer. S1 har i tillegg fått et skikkelig sportsratt, med godt grep, flat bunn, røde sømmer og det hele. Passe tykt å holde i er det også.Andre spesielle elementer i S1 kontra vanlig A1 er røde ringer rundt luftdysene, aluminiumspedaler, rød pianolakk rundt senterkonsollen, sportslig girspak i skinn og egne S1-intrumenter. I likhet med i A1 er interiøret oversiktlig og intuitivt lagt opp, og materialvalgene er gode.Infotainment-systemet fungerer også meget bra, og man kan vippe skjermen ned i dashbordet dersom man synes den hindrer sikten ut av vinduet – praktisk.Vi liker helheten i interiøret, og har egentlig svært lite å utsette på dette feltet.Plassen er selvfølgelig ganske så begrenset, og baksetet er i beste fall egnet for korte turer. Faktisk fant vi det best å sette barnesetet i passasjersetet foran, da det enkelt og greit var vanskelig å få det inn bak.Bagasjeplassen (210 liter) er heller ikke mye å skryte av, men fungerer greit for to stykker på en kort ferie, eller til handleposer og treningsbaggen. Det er for øvrig 60 liter mindre enn i A1, fordi bakhjulsopphenget er endret for å få plass til drift på alle fire hjul.Audi S1 er en svært sportslig og morsom liten sak. Firehjulstrekk og 231 hestekrefter i en så liten bil er nesten for vanvidd å regne, og den har i så måte få konkurrenter – selv om både , og også leverer store mengder moro.Den er pen å se på, god å kjøre, ekstremt kvikk og har massevis av “cool”.Det som imidlertid svekker mye av bilens appell er prislappen. Over 500.000 (600.000 med utstyr) kroner for en så liten bil er nemlig minst like vanvittig som ytelsene.