Det er noe herlig forfriskende over erkefranske Citroën. Få produsenter har gjort flere rare ting opp gjennom historien, og merket er kjent for en rekke storheter innen innovasjon, teknologi og design.Dermed er det kanskje ikke så rart at en av årets mest spesielle og spennende bilnyheter kommer fra nettopp Citroën.Bilen heter C4 Cactus, og må kunne beskrives som alt annet enn enda en traust småbil.DesignDet er i det utvendige designet C4 Cactus for alvor skiller seg ut fra konkurrentene. I bunn og grunn følger den samme oppskrift som konsernfetter Peugeot 2008 og Renaults Captur, ved at den er høyt hevet og «SUVete» i linjene. Men den store forskjellen ligger i hvordan den bringer stilig design og innovative løsninger til folket.Det første man legger merke til er såkalte Airbumps – gummierte luftputer langs sidene av bilen, samt i front og hekk. Gimmicken er kanskje større enn nytten, men det ser veldig kult og annerledes ut. Dessuten har de faktisk en funksjon – bulker og riper forårsaket av naboene på parkeringsplassen er en saga blott.
InteriørMotorer og kjøreegenskaperKonklusjon
Ellers har bilen svært lekre linjer, og designet fremstår som helhetlig og pent. Tøffe LED-lykter, rails som kanskje mest av alt er der for å se pene ut, tofarget eksteriør og tøffe felger er med på å gjøre dette til en veldig pen totalpakke. Men det er ikke bare utseendet som har vært i fokus da bilen ble designet. Citroën gjør også et stort poeng ut av at de følger bransjenormen med slanking. C4 Cactus veier nemlig 200 kilo mindre enn en vanlig C4, og vekten på rundt ett tonn må sies å være svært lav. Vektreduksjonen er gjort gjennom en rekke tiltak, blant annet en kompakt chassisramme, aluminiumspanser, bakvinduer som kun kan settes på gløtt, et nytt panoramaglasstak og et nytt vinduspylesystem.Med andre ord har Citroën kvittet seg med mye, og satset på teknologi som skal være til nytte. At vinduene bare kan åpnes på gløtt spørs det om baksetepassasjerene er like fornøyde med.Interiøret i C4 Cactus er pent og oversiktlig, med enkle og innovative løsninger. I tråd med andre nye småbiler fra PSA-konsernet er omtrent alt av knapper fjernet, og erstattet med en 7” touchscreen med 7 tilhørende berøringspunkter.Det ser veldig pent ut, og skjermen er lett å bruke, men skal man for eksempel endre temperaturen i bilen må man ta øynene fra veien. Interiøret er ellers preget av elementer hentet fra gammeldagse reisekasser, med blant annet dørhåndtak som likner på skinnremer, og liknende designelementer i dashbordet.Citroën har også flyttet airbagen på passasjersiden opp i taket for å gi bedre plass til hanskerom, noe som for så vidt har fungert bra, men som også gjør at det av sikkerhetsgrunner ikke finnes et sminkespeil på passasjersiden.Materialvalgene i kupeen er for øvrig preget av mye hardplast, men teksturen gjør at det ser pent nok ut. Er vi veldig pirkete kan vi trekke litt for at dørene oppleves som litt billige og enkle. Vi liker ellers de brede og komfortable forsetene godt, og noterer oss at man ikke blir sliten i ryggen eller rumpa selv etter noen timer bak rattet.Baksetet er på sin side utformet som en benk, noe som kombinert med relativt lav takhøyde gir et litt begrenset komfortnivå. Benplassen trekker derimot opp. Bagasjerommet er godkjent tatt bilens størrelse i betraktning. 358 liter er på høyde med konkurrentene, men vi må trekke for at en høy kant må forseres når bagasjen skal løftes inn. Det må også trekkes for at bakseteryggen ikke er delbar, noe som innebærer at hele greia må legges ned om man skal ha inn større ting bak.Vi testet C4 Cactus med to motoralternativer. Førstemann var en kvikk og fin 1,2 liters tresylindret turbobensinmotor på 110 hestekrefter. Denne motoriseringen passer bilen godt, og i kombinasjon med en tettsteget 5-trinns manuell girkasse opplevde vi den som rask i bytrafikken. Lydbildet er i tillegg småmorsomt, med den litt raspete lyden tresylindrede motorer er kjent for. Andremann var en 90-hesters diesel kombinert med PSA-konsernets utskjelte ETG-automatkasse. Motoren virket i og for seg god nok, men ETG-kassen var like håpløs som alltid. Før man har vent seg til å bruke den blir bilen nemlig ekstremt rykkete, og vi vil egentlig ikke anbefale noen å velge denne girløsningen. I tillegg er start/stopp-systemet ganske dårlig, da motoren gjerne stopper mens bilen fortsatt er i fart – det funker bare ikke noe særlig bra.Første motor bilen leveres med på markedet blir for øvrig en versjon av den tresylindrede 1,2-literen med 82 hestekrefter, og vi vil tro at både denne og utgaven med 110 hk blir volummodeller. Vi mener i alle fall at bensin blir mest riktig i denne typen bil. Noen sportsbil blir den uansett ikke, og det gjenspeiles i kjøreegenskapene. På sedvanlig Citroën-vis er bilen satt opp for komfort, og den glir lett og fint over ujevnheter i veien. Aktiv kjøring står ikke i fokus, men bilen er til gjengjeld veldig lettkjørt. Den er også svært godt lydisolert, og kupeen opplevdes som veldig stille selv i høye hastigheter.Snittforbruket er for øvrig oppgitt til 0,46 liter per mil i utgaven med 110 hestekrefter, noe som absolutt er godkjent.Citroën C4 Cactus er en bil som byr på massevis av innovasjon og spennende design. Citroën har nok en gang laget en bil som skiller seg ut fra det alle andre lager, og den er veldig lett å like.Kjøreegenskapene er behagelig komfortable, bensinmotoren er effektiv og lydnivået er lavt.Dessverre går noen av løsningene på bekostning av det praktiske, men du kjører i alle fall en bil som skiller seg ut og lyser opp i mengden av kjedelige nybiler.