<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Én og samme ingeniør får skylden for GMs problemer

Den amerikanske bilgiganten General Motors må tilbakekalle ytterligere 3,3 millioner biler som er utstyrt med en tenningslåsen som gjør dem farlige.

Publisert 17. juni 2014
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 111 ord
lead
Fra General Motors fabrikk i Fairfax, USA Foto: (c) GM Corp. GM / © 2010 Steve Fecht/General Motors. This image is protected by copyright but provided for use under a Creative Commons 3.0 License for the purpose of editorial comment only. The use of this image for advertising, marketing, or any other commercial purposes
Fra General Motors fabrikk i Fairfax, USA Foto: (c) GM Corp. GM / © 2010 Steve Fecht/General Motors. This image is protected by copyright but provided for use under a Creative Commons 3.0 License for the purpose of editorial comment only. The use of this image for advertising, marketing, or any other commercial purposes

General Motors har hittil i år tilbakekalt rundt 20 millioner biler i 44 omganger, og 5,95 millioner av disse er tilbakekalt som følge av en potensielt farlig tenningslås.Feil ved tenningslåsen gjør at motoren plutselig kan stanse i fart. Bilene kan dermed miste bremseeffekt og servostyring, og kollisjonsputer blir heller ikke utløst.GM medgir at feilen kan ha forårsaket flere hundre ulykker og kostet minst 13 menneskeliv.Mandag ble det kjent at én og samme ingeniør har utviklet tenningslåsen som benyttes i bilmodellene som tilbakekalles, blant dem Buick Lacrosse, Chevrolet Impala, Chevrolet Cobalt Chevrolet Camaro og Cadillac Deville.Ingeniøren har nå fått sparken, og samme skjebne har en rekke høytstående ledere i bilgiganten lidd. (©NTB)