<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mercedes GLA 45 AMG - som skapt for Norge!

Tro det eller ei. Mercedes-Benz GLA 45 AMG er som skapt for norske veier!

Publisert 18. sep. 2014
Oppdatert 18. sep. 2014
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead

Mercedes-Benz GLA 45 AMG er den perfekte bilen for Norge. Helt sant. I 100 år har norske veimyndigheter laget veier etter perfekt «AMG»-mal. Hvorfor lage en rett vei når du kan lage den svingete?  På norske fylkesveier er GLA 45 AMG i sitt ess. Her går det an å kose seg uten å nødvendigvis sette førerkortet på spill.Bare husk på veitrafikklovens paragraf 3:«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrretVegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen»GLA 45 AMG går selvfølgelig raskt rett frem også. Den er sperret på 250 km/t, men ville antakelig gått i 300 km/t uten.  Men det er ikke poenget med bilen. Mange biler kan kjøre fort rett frem. En alminnelig familiebil går også i over 200 km/t, uten at det betyr noen verdens ting.0-100 km/t tar 4,8 sekunder. Det er raskt, men en Tesla Model S 85 vil ta deg i alle lyskryssdueller. Men AMG-en er leken uansett fart. Den vil alltid leke, spesielt når du setter den i Sport-modus. Da er den klar som et egg, hele tiden. Når den får det som den vil, kvitterer den med herlige puff i eksospottene.Her er godlyd! Nesten litt befriende i elektrifiserte Norge.Det er mulig å daffe rundt i trafikken uten særlig ståhei. Med turtall på rundt 1.500. I 120 km/t ligger det på rundt 1.700.

mercedes-gla45-amg620-1.jpg
Audi S3 Sportback Subaru WRX STI VW Golf R. Mercedes A45 AMG

 1.991 kubikk. Man skulle egentlig ikke tro det var mulig, men AMG klarer å presse 360 hk ut av en to-liter. Stefan Rössler, som har satt signaturen sin på vår bil, kan si seg fornøyd med jobben. 450 Nm lukter kraftdiesel lang vei, men her er det 98 oktan bensin som gjelder.GLA er høyere enn opphavet A-klasse, men bilens design lurer deg til å tro at den er litt høyreist og at du sitter høyere enn i andre biler. Det gjør du ikke.  På småveiene skal du bare være glad for det, for testbilen ligger som limt til underlaget. Grensene ligger langt utenfor det som bør skje på en offentlig vei.Direkte anonym er den ikke, med fire potter, røde bremsekalipere, karbondetaljer her og der osv. Men den blir heller ikke vulgær. Enhver med et lite minimum av bilinteresse vet hva dette er.GLA 45 AMG er mer praktisk enn de fleste sportsbiler. Her har du et ok bagasjerom og ok plass i baksetet. Enkelte kan bli fristet til å bruke den som familiebil. Da skal man være klar over at oppsettet er hardt.  Komfort er et fremmedord, selv om det ikke er direkte vondt å sitte på. Det vi prøver å si er at du bør utstyre ungene i baksetet med spyposer før «aktive» kjøreturer.Setene er et kapitel for seg. Du sitter skrudd fast i herlige sportsstoler. Her skal man ikke være for bred over rumpa eller ryggen. De fleste vil imidlertid ha det som plommen i egget. For ordens skyld. I henhold til den særdeles teoretiske EU-syklusen er forbruket på 0,75 liter på mila. Ha ha! Med «normal» kjøring, i alle fall i AMG-forstand, kan du fort doble det tallet. GLA 45 AMG er én av de få bilene du kan se bensinmåleren bevege på seg, dersom du anstrenger deg.Hjemme i Tyskland koster en GLA 45 AMG rundt 460.000 kroner, halv pris i forhold til i Norge. Der gjør bilen en flott figur på transportetappene på Autobahn. Men i Tyskland får du ikke de norske svingene.Det beste ville vært å kjøre bilen i «grisgrendte» strøk i Norge, gjerne i «dalstroka innafor», med en liberal lensmann. Innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig.Eller du kan bruke den som «hyttebil». Da kan gjerne hytta ligge i Nice. Da kan man «strekke ut» på motorveien. Vel fremme kan «mor» sole seg eller shoppe, mens «far» tar en kjøretur i Monte Carlo-løypene. Unnskyld stereotypene.Og før vi glemmer det: Den velutstyrte testbilen kommer på 1.098.500 kroner. Om det er dyrt eller billig skal ikke vi ta stilling til.  Noen litt rimeligere, men like kjappe, alternativer er for eksempel eller RS Q3, og Eller .Uansett, Mercedes GLA 45 AMG er en bil som gjør noe med deg. Den kan få deg ut av skapet: «Ja, jeg er autofil».