I år vil det bli registrert rundt 140.000 nye personbiler i Norge. Av disse vil 18.000 være elbiler. Mens Norge er et bittelite billand generelt sett, er vi en stormakt i verdensammenheng innen elbil.- 80 prosent av elbilene går til Norge Produktsjef Jan Tore Kopperud i Møllergruppen sier til Finansavisen at rundt 80 prosent av Volkswagens elbilproduksjon nå går til Norge.Bilimportøren tror 6.000 av de 18.000 elbilene som blir levert i år vil være en Volkswagen, omtrent likt fordelt på e-up og e-Golf.Målet for 2015 er å selge hele 8.000 e-Golf. Det er et fantastisk salg med tanke på at det i fjor ble registrert 7.366 nye vanlige Golf i dette landet- Er fullbooket frem til januar Nye Kia Soul EV skal ta opp kampen med etablerte konkurrenter som Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf.Under Norgeslanseringen av Soul EV tidligere i måneden kunne administrerende direktør Jan Pettersen i Kia Norge fortelle at salgsmålene er hårete.I 2014 har den norske importøren fått bekreftet at de vil motta 550 biler fra fabrikk, mens det forventes 2000 biler neste år.- Vi selger biler over all forventning, det er fullbooket frem til januar, sa Pettersen.Med en total produksjon på 5.000 Soul EV internasjonalt de neste tolv månedene, er Norge et betydelig marked. 20 til 40 prosent av bilene er ventet å ende opp her til lands.14.000 Leaf i NorgeNissan og samarbeidspartner Renault har siden de for alvor startet elbilproduksjonen i 2010 produsert over 170.000 elektriske biler. 123.000 av disse har vært Nissan. Med rundt 14.000 Leaf registrert i Norge, er Norges-andelen godt over 10 prosent.En av 10 Tesla-er går til Norge– Vi produserer rundt 35.000 biler i år, og har så langt levert rundt 3.500 biler i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Esben Pedersen i Tesla Scandinavia til Finansavisen.Tesla Model S er landets fjerde mest registrerte bil så langt i årPopulær elbil fra BMWOgså en stor del av BMWs produksjon av i3 går til Norge. Samlet produksjon av i3, som også omfatter en versjon med bensinmotor og rekkeviddeforlenger, vil ende på rundt 10.000 biler, mens 2.000 elektriske i3 vil gå til Norge.