<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Den beste MINIen på markedet?

Vi har kjørt faceliftede MINI Paceman. Bilen er til å bli glad av.

Publisert 3. okt. 2014 kl. 11.28
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1054 ord

MINI har etter hvert bygget seg opp en bred portefølje av modeller, og kan snart dekke hele familiens bilbehov. Biler fra Coupé, Cabrio og Roadster i den ene enden, via «vanlige» MINI, til nye MINI 5-dører og de opp-SUVede utgavene Countryman og Paceman.Størsteparten av porteføljen er ny av året eller fornyet, og denne gangen har vi kjørt den faceliftede utgaven av Paceman.DesignNye MINI Paceman har fått noen mer eller mindre synlige designoppdateringer, inklusive en litt modernisert front. Det er ikke veldig lett å se forandringene, men vi noterer oss at bilen uansett har et harmonisk og pent design.Faktisk synes vi at den er MINIs stiligste modell. Der Countryman kanskje blir litt i overkant «boblete» i linjeføringen, synes vi nye MINI Hatch blir en smule spinkel og kjedelig.Les også: MINI Cooper S - lynrask og ekstremt underholdende

Interiør
Kjøreegenskaper og motor
Konklusjon

 Paceman kommer inn midt mellom disse, og tar med seg en lekker og coupéaktig linjeføring som vi synes er helt i tråd med MINIs designfilosofi. Den blir like massiv og tøff som Countryman i front, men er mer klassisk MINI i resten av designet. Noen vil kanskje mene at det er litt upraktisk med bare fordører, men disse er til gjengjeld lange, og gir dermed enklere tilgang til baksetet.Kombinasjonen av den økte størrelsen i forhold til MINI Hatch og den tøffe formen gjør at vi synes dette er MINIs peneste modell, og at den fremstår som en veldig kul og sporty bil. For å gå litt mer på detaljnivå er lyktene foran helt like som på Countryman, og den litt mer firkantede formen gir sammen med en diger grill et tøft uttrykk i front. Bak er lyktene «lagt ned» i stedet for å stå på høykant som på andre MINIer, og dette får bilen til å se både større og hissigere ut.Vår testbil var i tillegg utstyrt med John Cooper Works-pakke (ikke motoren dessverre), noe vi mener dro opp bilens sportslige uttrykk. Vi noterer oss uansett tøffe skjørt rundt hele bilen, pene felger, to digre eksospotter og en lekker diffusor i hekken. Komplementert av en pen brunfarge og sorte fartsstriper var testbilens uttrykk komplett, og for oss fungerte det hele veldig bra.Den tøffe linjen fra eksteriøret går igjen når man setter seg inn i Paceman. I motsetning til Countryman er denne bilen bare en fireseter, men til gjengjeld biter man seg umiddelbart merke i de pene og sportslige baksetene i bilen. Disse har også brukbar benplass, så for fire voksne burde Paceman by på god sittekomfort. Fører- og passasjersetet i front følger naturligvis samme oppskrift, med god støtte både i sitteputen og ryggen. Det passer godt til MINIens sportslige uttrykk. Når det gjelder interiørdesignet, så er dette velkjent for merket. Vi snakker en masse sirkler og ovale former, sentrert rundt et stort midtstilt speedometer. I midten av dette finner vi infotainmentenheten, og denne er lettbrukt og oversiktlig. Betjeningen foregår via en spak i midtkonsollen, og dette fungerer helt fint, selv om vi liker styrehjulet i BMWer bedre. Uansett vil systemet være kjent for BMW-sjåfører, da dette er bygget på samme lest. MINI skal ha for at skjermen har en avrundet form, og dette ser kult ut uten at det nødvendigvis har noen stor funksjon.Designet er ellers helhetlig og pent, og kvaliteten er det lite å si på. Det eneste vi ikke liker er at det er en utstrakt bruk av hardplast. Det oppleves som litt billig i en bil som tilhører den kompakte premiumklassen, og vi synes heller ikke at det matcher bilens prislapp på en halv million kroner.Det ser i alle fall pent ut, og oppleves som godt sammenskrudd. Dessuten er rattet veldig behagelig å holde i, og brytere og den slags oppleves som velbygget.Alt i alt er dermed interiøret fint, selv om materialvalgene kunne ha vært bedre. Vi må ellers gi en stjerne i boken for god bagasjeplass. Rommet bak oppleves som overraskende stort, og det rommer 330 liter.Faktisk synes vi bilen totalt sett oppleves som romslig inni, og det til tross for at den ser veldig kompakt ut fra utsiden.Sportslige kjøreegenskaper har hele tiden vært en sentral del av MINIs DNA. Vi synes kanskje det ble litt tammere med Countryman og Clubman, men erkjenner at det lever i beste velgående i Paceman.Bilen er nemlig stiv og hard i fjæringer og understell, samtidig som styreresponsen oppleves som kontant og fintfølende.Sett bilen i sportmodus, så blir hele opplevelsen enda vassere. Vi likte også automatgirkassen i testbilen godt, men vil trekke litt for at det ikke finnes noe «normalt» normalmodus. Det er nemlig slik at kassen er litt for sportslig satt opp uavhengig om sportmodus er aktivert eller ei.For all del, det er morsomt, men det kan også bli litt slitsomt i hverdagskjøringen.Dette er nok noe som gjelder spesielt for de litt mer sportslige utgavene av MINIen, og vi kjørte da også en Cooper SD.Motoriseringen med 143 dieselhestekrefter fungerte for øvrig fint, og bilen var både kvikk i reaksjonen, og relativt kjapp opp til 100 km/t. Ellers må vi ta med at bilen vi kjørte hadde firehjulstrekk, og at dette i tillegg til å gi en bedre vinterbil, gjør at den kjennes enda mer sporty ut.Kjører man Paceman litt mot grensene, hjelper All4-systemet godt på veigrepet, og det føles også som om bilen får en ekstra push gjennom svingene.Paceman Cooper SD er nok ikke en bil som passer alles hverdagsbehov fordi den er såpass sportslig og hard. Ribbet for all komfort er den imidlertid ikke, og om man liker at bilen er litt råere å kjøre enn mye annet, burde man trives godt her.Man kjenner ujevnhetene i veien relativt godt, men det blir aldri ubehagelig. I en MINI er det bedre at det er litt stivt enn at det krenger i svingene, i alle fall om du spør oss.Er man ute etter en tøff og sportslig liten bil med firehjulstrekk, burde Paceman dekke behovet.Den ser bra ut, er morsom og kjøre, og er ikke minst kulere enn MINIs andre modeller (i våre øyne). Om du ikke har behov for bakdører er vi også fristet til å si at den er den beste bilen MINI lager.Her får man plenty av merkets DNA, relativt god plass, sportslige kjøreegenskaper og en bil som rett og slett er kul.Da er det ikke mye som trekker ned i vår bok.