<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Kruttønne med All4 - MINIs råeste firehjulstrekker

Med John Cooper Works-versjonen skal Countryman tas til nye høyder. Men er vi helt overbevist?

Publisert 17. nov. 2014 kl. 11.00
Oppdatert 17. nov. 2014 klokken 11.01
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 879 ord

MINI har hatt ekstremt mye på tapetet det siste året. Den lille «britiske» produsenten har blant annet lansert helt ny Hatch, 5-dørs utgave for første gang i historien, faceliftet Countryman og faceliftet Paceman.Nå har tiden kommet for de litt mer spesielle utgavene, og med John Cooper Works-versjonen, skal merket ta Countryman til et høyere nivå.Velkjent designUtseendemessig skiller Countryman John Cooper Works seg litt fra den vanlige utgaven, uten at vi på blir blåst over ende av forskjellene.De mest slående detaljene er egentlig fargevalgene heller enn designelementer.Vår testbil hadde rødt tak - i den samme rødtonen som John Cooper Works-logoen. I tillegg hadde den røde speilhus, fartsstriper i sort og et ellers brunt karosseri.Les også: Den beste MINIen på markedet?

10.jpg
Kjøreegenskaper
Konklusjon

 Selv om fargevalgene er det mest iøyenfallende, noterer vi oss også at fronten har fått et hissigere uttrykk, med en kraftig støtfanger, samt en rød stripe som går på tvers av grillen. Med bilen følger også tøffe sortlakkerte felger, sporty skjørt og en diffussor med doble eksosrør.Innvendig har MINI satt på diverse emblemer her og der, blant annet i rattet. Dette er forøvrig av typen med mykt og behagelig skinn, samt god tykkelse.Ellers er interiøret spritet opp med en rekke detaljer i rødt, og dette går igjen både i dører, dashbord og i setene. Stilige røde kontraster får skinnsetene til å se tøffe ut. Setene i testbilen var for øvrig komfortable, med mykt og behagelig skinn. Vi er imidlertid skuffet over mangelen på skikkelig sidestøtte. På dette punktet forventer vi mer i en tøff John Cooper Works-versjon, og hadde gjerne sett at både sitteputen og seteryggen hadde en mer sportslig utførelse. Bilen er på sedvanlig MINI-vis ellers preget av sirkler og ovale former på alle kanter. Vi synes det ser bra ut, og konstaterer at produsenten holder seg hardt til sin linje. Vi mener derimot at kvalitetsfølelsen innvendig er litt for lav, noe som i aller høyeste grad kan tilskrives den omfattende bruken av hardplast.Forstå oss rett, bilen virker godt sammenskrudd, og brytere og instrumenter har en god finish. Vi skulle bare ønske at det var flere myke materialer rundt om i kupeen. For eksempel kjennes ikke toppen av dashbordet noe mer velbygget ut enn i biler som eller . MINI skal ellers ha skryt for en lettbetjent infotainmentenhet. Denne fungerer akkurat som i BMWs modeller, mens grafikken er tilpasset MINIs design. Vi liker ikke like godt at betjeningshjulet til BMW og helt nye MINI Hatch er erstattet av en liten spak, men konstaterer at det hele fungerer fint med litt tilvenning.Kjøremessig må vi dessverre konstatere at Countryman John Cooper Works skuffer oss litt. Det er ikke fordi den er dårlig å kjøre, men fordi vi hadde håpet på en mye mer sporty opplevelse enn det vi fikk. Strengt talt synes vi det er vanskelig å skille JCW fra en Cooper S eller SD.Dette kom blant annet tydelig frem da vi fikk sjansen til å kjøre bilen på bane tidligere i høst. Vi synes nemlig bilen var i overkant myk, og at den med fordel kunne ha vært mye stivere i oppsettet. Dessuten understyrer den relativt raskt. Når det er sagt, så henger Minien godt med på notene ved vanlig kjøring. Faktisk er den veldig fin å kjøre til hverdags. Man får et godt komfortnivå, samtidig som bilen er underholdende nok når man ønsker det. Det skuffende her er at en MINI med JCW-emblemet ikke skal være en komfortmaskin. Det skal kjennes litt i ryggraden, og i forhold til en MINI Hatch blir dette litt vel tamt.Vår skuffelse bunner mest av alt ut i at vi forventet at den skulle være så mye tightere og stivere. John Cooper Works-versjonen leveres for øvrig kun med All4 firehjulsdrift, og det sørger for at bilen har god kontakt med underlaget. Den slipper ikke taket med det første, og pushet man får fra 4x4 i en liten bil som denne er meget behagelig.Styrefølelsen er ellers kontant, og responsen fra asfalten er bedre enn i mange tilsvarende biler.Men vi klarer altså ikke å skille den fra Cooper S på så mange områder, og vi hadde forventet noe ekstra her. En ting John Cooper Works-versjonen imidlertid skiller seg ut på er ytelsene. 1,6-literen leverer 218 hestekrefter, noe som er 34 mer enn i en Cooper S. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen går dermed unna på 6,9 sekunder, og det er raskt i denne bilen.Hadde understellet hengt med på notene, hadde alt vært perfekt.Alt i alt leverer JCW-versjonen uansett en ganske god pakke, og bilen har fine kjøreegenskaper. Den burde ha vært mye mer sporty, og er ikke en bil man velger om man vil ha en gokart-opplevelse. Da er Hatch et mye bedre valg.Etter å ha tilbragt noen dager bak rattet i MINI Countryman John Cooper Works sliter vi litt med å finne en god grunn til å kjøpe bilen. Ikke fordi den er dårlig, men fordi den ikke er vesentlig bedre enn en Cooper S.Sistnevnte er litt tregere, men man sparer også 140.000 kroner på å velge den.  Som modell har vi uansett stor sans for Countryman, og i våre øyne får man en kul totalpakke samme hvilken utgave man velger.Personlig hadde vi gått for en Cooper S eller Cooper SD.