- I debatten om elbilfordelene drukner ofte den aller viktigste: At alle i lokalmiljøet kan puste renere luft når bilene ikke slipper ut eksos, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.Nå taler alt for at Stortinget går inn for at kommunene kan opprette lavutslippssoner – forbud mot dieselbiler på dager med høy luftforurensning må til fordi norske byer ikke har klart å redusere utslippene nok.Regjeringen er samtidig i gang med en helhetlig gjennomgang av bilavgiftene, og vil i samarbeid med støttepartiene Krf og Venstre legge frem sitt forslag til videre retning i mai.Elbilforeningen har allerede kommet med sine innspill.- Elbilenes rammevilkår vil bli en del av diskusjonen. Men skal målsetningene på miljøområdet nås, er det lite som kan endres, fastslår Bu i en pressemelding.- Dieselbilene slår bensinbilene når det gjelder klimautslipp, men det er dessverre dieselbilene som er verst for lokalmiljøet, konstaterer Bu.Ved nyttår utgjorde dieselbilene nesten 1,2 millioner av personbilbestanden på litt over 2,5 millioner. Det tilsvarer 46 prosent.De rundt 40.000 elbilene blir ganske puslete ved siden av dieselbilene, med rundt 1,5 prosent av personbilbestanden.- Bak dette tallet skjuler det seg en sterk vekst de siste årene, og denne veksten fortsetter ikke uten at vi legger særskilt til rette for elbilen, minst frem til 2020-2022. Målet for avgiftspolitikken må være mindre utslipp og ren byluft, sier Bu i meldingen.