<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NAF: Kjøp bruktbil i nærområdet

- Vårt klare råd er å kjøpe bil i nærområdet. De fleste av oss finner en bil som dekker våre behov der, sier NAF-advokat

Publisert 16. jan. 2015
Oppdatert 16. jan. 2015
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 909 ord
lead
Fra E18 gjennom Vestfold. Foto: Scanpix
Fra E18 gjennom Vestfold. Foto: Scanpix

På jakten etter drømmebilen er det mange som finner den til salgs langt unna hjemstedet. – Vi har ukentlig saker fra medlemmer som opplever uenighet med selger om feil på bilen i etterkant av en bruktbilhandel. Er bilen kjøpt langt fra der man bor, blir det vanskeligere å få løst problemet, sier Jens Christian Riege, advokat i NAF, i en melding.Det er ikke enkelt å håndtere feil som har oppstått når selger bor i Fredrikstad, kjøper bor i Mosjøen og den forhandleren som i sin tid solgte bilen til selger, holder til i Haugesund. Raskere kommunikasjon og annonser på nett har gjort at flere biler kjøpes og selges over store geografiske avstander.- Vi bistår stadig flere som opplever avstanden som en utfordring når problemene kommer etter bruktbilkjøp. Vårt klare råd er å kjøpe bil i nærområdet. De fleste av oss finner en bil som dekker våre behov der, sier Riege.Hvis man oppdager større feil som for eksempel på girkasse eller motor, er det grunnlag for reklamasjon. Da er det aktuelt å få feilen reparert, eller kjøper kan ønske å få prisavslag eller gjøre om handelen. Selger vil ofte ønske å reparere feilen selv. Uansett ønsker selger å få sett på bilen for å får bekreftet om feilen faktisk er der. Er begge parter i samme distrikt, er det enkelt å få kontrollert bilen. Er det derimot 800 kilometer til selger, er ikke dette så enkelt. I verste fall kan kjøper risikere å bli belastet for både undersøkelse og fraktkostnader dersom det ikke finnes feil som gir grunn til reklamasjon.Mange bruktbilhandler gjøres på for dårlig grunnlag. Partene har kanskje hatt kontakt på epost i forkant og avtalt å møtes på en bensinstasjon en sen kveldstime. Da er det vanskelig for kjøperen å sjekke bilen grundig nok. En del føler seg også «tvunget» til å handle selv om bilen ikke fremstår som det smykket man trodde den skulle være.- Noen av de som har kjøpt en enveisbillett fra Gardermoen til Alta føler nok at det sitter langt inne å reise tomhendt tilbake. Dessverre kjøper mange da bilen de har sett på, selv om de er usikre på hvor god den, mener Riege.NAFs råd for bilhandel over store avstander:I og med at de praktiske problemene kan bli så vidt store, vil NAF Advokat i utgangspunktet advare mot å handle over for store geografiske avstander. Slike kjøp kan gå bra, men dersom det oppstår problemer i etterkant blir dette ofte vanskelig.

  • I alle kjøp anbefaler NAF at du undersøker bilen nøye. Ting du burde ha sett ved en besiktigelse, vil det være vanskelig å gjøre gjeldende som mangler.I alle kjøp anbefaler NAF at du undersøker bilen nøye. Ting du burde ha sett ved en besiktigelse, vil det være vanskelig å gjøre gjeldende som mangler.
  • I kjøpssituasjonen anbefaler NAF at du tar deg god tid, prøvekjører bilen, undersøker serviceheftet, eierhistorikk, bilens heftelser samt sjekker bilen så grundig du kan. Og ikke minst; hvis du ikke er overbevist – la vær å kjøpe!I kjøpssituasjonen anbefaler NAF at du tar deg god tid, prøvekjører bilen, undersøker serviceheftet, eierhistorikk, bilens heftelser samt sjekker bilen så grundig du kan. Og ikke minst; hvis du ikke er overbevist – la vær å kjøpe!
  • Et alternativ, som mange kanskje ikke er klar over er at du kan få utført en kjøpstest ved et av NAFs testsentre. Dette fungerer slik at bilen blir fremstilt for et av våre NAF-sentere i nærheten av der bilen står, så blir testrapporten sendt til deg som kjøper på e-post. En slik test vil kunne avdekke en del alvorligere forhold med bilen, og minsker muligheten for bomkjøp.Et alternativ, som mange kanskje ikke er klar over er at du kan få utført en kjøpstest ved et av NAFs testsentre. Dette fungerer slik at bilen blir fremstilt for et av våre NAF-sentere i nærheten av der bilen står, så blir testrapporten sendt til deg som kjøper på e-post. En slik test vil kunne avdekke en del alvorligere forhold med bilen, og minsker muligheten for bomkjøp.
  • Hvis problemene melder seg etter kjøp, er det viktig å reklamere raskt og være tydelig i dialogen med motpart. På grunn av de geografiske avstandene kan det være fornuftig å avtale at et lokalt verksted undersøker bilen eller at den undersøkes ved et NAF-senter.Hvis problemene melder seg etter kjøp, er det viktig å reklamere raskt og være tydelig i dialogen med motpart. På grunn av de geografiske avstandene kan det være fornuftig å avtale at et lokalt verksted undersøker bilen eller at den undersøkes ved et NAF-senter.
  • Husk at selger har en sterk rett til å utbedre mangler, dersom dette kan skje innen rimelig tid og uten kostnad og vesentlig ulempe for kjøper. Men, utbedringsretten forutsetter at selger aksepterer at forholdet er en mangel, og at denne gir et ubetinget tilbud om utbedring.Husk at selger har en sterk rett til å utbedre mangler, dersom dette kan skje innen rimelig tid og uten kostnad og vesentlig ulempe for kjøper. Men, utbedringsretten forutsetter at selger aksepterer at forholdet er en mangel, og at denne gir et ubetinget tilbud om utbedring.
Kan jeg ikke angre?

Dette er dessverre et vanlig spørsmål i disse sakene. I de fleste tilfeller kan du ikke det. Angrerett er kun aktuelt for kjøp fra forhandler, men da må salget ha skjedd utenfor dens vanlige forretningssted. Dersom selve kjøpsavtalen er inngått via nett, for eksempel på bakgrunn av en FINN-annonse, så vil normalt sett ikke angrerettsreglene få anvendelse. Dette har Høyesterett besluttet i en dom fra 2010.