<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Solide SUV-takter fra Hyundai

Nye Tucson lover svært godt, med tøft design og mye utstyr.

Publisert 18. feb. 2015
Oppdatert 18. feb. 2015
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 721 ord
lead

Når Hyundai nå lanserer arvtageren til kompakt-SUVen ix35, er det snakk om en såkalt verdensbil. Navnet endres til Tucson, som også forløperen til ix35 het, og både navneprofil og design blir felles for samtlige av Hyundais markeder.Fluidic sculpture 2.0Med den nye bilen introduserer Hyundai en vesentlig mer moderne designlinje i kompaktklassen, som vi blant annet kjenner fra Santa Fe - en annen av Hyundais verdensbiler.Fellesnevneren er skarpere og rettere linjer, og dermed et mer sporty og aggressivt design. I nye Tucson fremstår designet som enda mer gjennomarbeidet og harmonisk enn i Santa Fe. Personlig liker vi det vi ser, og synes det er et hav av forskjell på den nye bilen og gamle ix35. Sistnevnte hadde litt "badekar"-form, men dette er koreanerne nå helt kvitt. Her snakker vi faktisk mer revolusjon enn evolusjon.Hyundais designsjef Peter Schreyer mener bilen er et godt eksempel på selskapets vei videre, med modige og raffinerte linjer og den heksagonale grillen med LED-lysene som distinkt kjennetegn.

 
PR-sjef Morten Brusletto hos Hyundai Motor Norge kan ellers bekrefte at Tucson blir en velutstyrt bil, som skal levere fullt på høyde med konkurrentene.Motorer med Euro6
Førsteinntrykk
Vi mener samtidig at bilen har et lekkert ytre, og at den nå hevder seg helt i toppen av klassen.Priser og utstyrsnivåer er føreløpig ikke klare! Mer om bilen finner du her!

På mange måter oppsummerer nye Tucson hva som har skjedd med Hyundai internasjonalt de siste årene. Selskapet er innovativt og edgy, og fokuset på moderne løsninger og ny teknologi står sentralt.Mens modellene som har vært på det norske markedet hittils har vært litt utdaterte hva gjelder både motorteknologi og andre løsninger, får man her endelig se en Hyundai som er up to date på de aller fleste områder.Sikkerhetsutstyr som kollisjonsradarer i alle retninger og parkeringsassistent som også takler parallellparkering er nå på plass. Det samme er radio med DAB+ - noe som så langt har vært mangelvare hos koreanerne. En kjapp oversikt over viktige sikkerhetssystemer i nye Tucson:•Parkeringsassistent Smart Parking Assist System (SPAS) er Hyundais automatiske lukeparkeringsassistent som har blitt oppgradert og nå i tillegg til lukeparkering automatisk rygger bilen inn og parkerer på ordinære parkeringsplasser.•AEB (Autonomous Emergency Braking) bremser automatisk når bilen oppdager farlige situasjoner i forhold til andre kjøretøy og fotgjengere.•Filvarsleren Lane Keeping Assist System (LKAS) sørger for at sjåføren blir korrigert hvis bilen forlater kjørefeltet uten bruk av lyssignal.•Rear Traffic Cross Alert (RTCA) bruker radar i 180 grader bak bilen og varsler om kryssende trafikk•Blind Spot Detection (BSD) er et system som identifisere aktiviteter rundt bilen•Speed Limit Information Function (SLIF) er et system som registrerer skilter og minner sjåføren om disse.•Active Hood System (AHS) sørger for at panseret tar av for støtet ved kollisjon med fotgjenger eller syklist.- Den kommer nok til å tilfredstille de fleste når det kommer til utstyr, sier Brusletto til Hegnar.no.Det viser forhåpentligvis gode takter for fremtiden.Nye Tucson skal leveres med mange av de samme motorvariantene som tidligere.Med bensindrift yter bilen 135 hestekrefter, mens en nyhet er en ny turbobensin på 176 hestekrefter. Sistnevnte fås med Hyundais nye 7-trinns dobbelclutchkasse, mens begge alternativene er på 1,6 liter.Med dieselmotor holder Hyundai seg til 1,7 liters volum, med 115, 136 eller 184 hestekrefter. Alternativene leveres i første omgang med enten manuell eller 6-trinns automat, og det et ikke klart når varianter med den nye girkassen lanseres.Det er litt skuffende at Hyundai ikke leverer den nye dobbelcluthkassen i kombinasjon med diesel fra start.Samtlige motorer møter imidlertid nå Euro6-kravene for utslipp.Foreløpig kan vi ikke si noe om kjøreegenskapene til nye Tucson, da vi ikke fikk kjøre bilen i denne omgang.Det vi derimot noterer oss er at Hyundai tar et solid steg i riktig retning hva angår opplevd kvalitet og premiumfølelse. Linjeføringen innvendig er gjennomført, og materialvalgene er meget overbevisende. Nye Tucson står på ingen måte tilbake for konkurrentene på disse områdene, og bilen oppleves som veldig moderne.Og det har vist seg flere ganger tidligere at et solid alternativ i den kompakte SUV-klassen har gitt en skikkelig boost for bilmerker i motbakke.Det ser vi ikke bort ifra at også vil gjelde for Hyundai, for nye Tucson er en bil vi tror vil dra nye kunder inn i showroomene.I alle fall dersom sammenhengen mellom pris og utstyr blir riktig. Det har vi grunn til å forvente fra Hyundai i dagens situasjon.Hegnar.no deltok på verdenslanseringen av nye Tucson som Hyundai Norges gjest.