Honda CR-V har vært en av våre favoritter blant kompakt-SUV-ene siden siste generasjon ble lansert for tre år siden. Et av ankepunktene har vært at motorparken ikke har vært optimalt tilpasset det norske avgiftssystemet. Dermed ble prisen høyere enn for naturlige konkurrenter.Introduksjonen av en liten 1,6 liters diesel på 120 hk bidro positivt, men denne kan ikke leveres i kombinasjon med firehjulstrekk.Honda har hatt en 2,2 liters dieselmaskin på programmet, men denne har vært utdatert og gitt svake utslipps- og forbrukstall.Men nå er den gamle motoren kastet ut til fordel for en ny 1,6 liters dieselmotor på 160 hk. Den er lettere og betydelig mer effektiv enn den gamle og tilfredsstiller Euro6-kravene, som blant annet betyr lave utslipp av NOx, som skaper lokal forurensing.Vel så viktig er at Honda har fått på plass en helt ny automatkasse. Denne er på hele ni trinn og erstatter dagens fem trinns kasse.For å ta konklusjonen først. Honda CR-V vil med den nye drivlinjen bli en mye mer interessant bil for mange.