<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SUV-favoritt har blitt enda bedre

En ny, flott ni trinns automatkasse og ny motor gjør Honda CR-V til en enda bedre og rimeligere SUV.

Publisert 11. feb. 2015
Oppdatert 11. feb. 2015
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 694 ord
lead

Honda CR-V har vært en av våre favoritter blant kompakt-SUV-ene siden siste generasjon ble lansert for tre år siden. Et av ankepunktene har vært at motorparken ikke har vært optimalt tilpasset det norske avgiftssystemet. Dermed ble prisen høyere enn for naturlige konkurrenter.Introduksjonen av en liten 1,6 liters diesel på 120 hk bidro positivt, men denne kan ikke leveres i kombinasjon med firehjulstrekk.Honda har hatt en 2,2 liters dieselmaskin på programmet, men denne har vært utdatert og gitt svake utslipps- og forbrukstall.Men nå er den gamle motoren kastet ut til fordel for en ny 1,6 liters dieselmotor på 160 hk. Den er lettere og betydelig mer effektiv enn den gamle og tilfredsstiller Euro6-kravene, som blant annet betyr lave utslipp av NOx, som skaper lokal forurensing.Vel så viktig er at Honda har fått på plass en helt ny automatkasse.  Denne er på hele ni trinn og erstatter dagens fem trinns kasse.For å ta konklusjonen først. Honda CR-V vil med den nye drivlinjen bli en mye mer interessant bil for mange.

Les også: Honda CR-V med "rett" motor mangler 4x4 og Honda CR-V - en av de beste SUV-ene

 Vi tok turen til Spania for å kjøre nykommeren og kan slå fast at en god bil har blitt enda bedre.Vi kjørte både varianten med den nye automatkassen og utgaven med manuell kasse, begge med den nye 160 hk-motoren.Automatkassen er svært «smooth» og komfortabel. Du merker knapt girskiftene. Den passer som hånd i hanske med den nye motoren.Den manuelle kassen føles også presis og fin. Hva du velger blir litt smak og behag.Sverger du til bensin, må du imidlertid ta til takke med den gamle automatkassen.Honda har tradisjonelt hatt mange bensinkunder. Forhåpentlig kan disse også få tilbud om den nye girkassen, uten at dette ligger i planene nå. Styringen har også fått en oppgradering. Den er mer direkte enn tidligere, men CR-V er uansett ikke bilen for deg som liker å råkjøre gjennom svingene.Det er ikke poenget med bilen.CR-V har gjennomgått en «moderat» facelift. Det absolutt viktigste er den nye motoren og girkassen, men vi merker oss at støtfangere og lykter er nye. Du får dessuten helt nye, tøffe felger. Bak rattet er det også stort sett som før. Dashbordet og førermiljøet er lite endret. Riktignok har navigasjonsenheten fått en oppgradering. Brukervennligheten har blitt bedre.Honda har tatt sikkerhetsutstyret til et nytt nivå. Naturligvis kommer CR-V med blindsonevarsling, vinglehjelp osv, men den adaptive cruisekontrollen har blitt «intelligent». I tillegg til å holde jevn avstand til bilen foran, er systemet i stand til å sannsynliggjøre om bilen du er i ferd med å kjøre forbi vil legge seg ut foran deg. Det skjer ved hjelp av kameraer og radar.Støynivået er dessuten redusert. Det skjer gjennom bedre isolasjon i dører, gulv og dashbord, samt et tettere panser. Honda har regnet seg frem til at nye CR-V har blitt seks prosent roligere enn forgjengeren.Den nye motoren og girkassen er blitt lettere enn før. Girkassen er så mye som 35 kg lettere enn den man fant i forgjengeren.Brukervennligheten skal vi ikke gå nærmere inn på. I tidligere tester har vi beskrevet den gode bagasjeplassen osv. Prisene er ikke klare ennå. Til tross for lettere motor og girkasse, sørger sikkerhetsutstyret og bedret støyisolering til at vekten på bilen ikke går ned.Bensinutgavene vil gå litt opp i pris på grunn av avgifter. Toppmodellene vil ikke gå opp like mye som de billigere.Dieselvariantene med manuell kasse vil stå omtrent på stedet hvil. De best utstyrte bilene vil imidlertid falle litt i pris.Det er CR-V med kombinasjonen diesel og automat som kommer best ut av det.- Prisene vil gå ned noen 10.000, sier PR-ansvarlig Tom Gullkrona Skoglund til Hegnar.no, uten at han kan utdype dette ennå.Dagens CR-V med 2,2 liters diesel og automat koster ifølge OFV-data fra 476.000 til 551.000 kroner, avhengig av utstyrsnivå.Gullkrona Skoglund regner med at de endelige prisene vil være klare mot slutten av neste uke.De første bilene ventes til Norge rundt 1. april. Da kommer bilene med manuell kasse, mens CR-V med de nye, flotte automatkassen kommer til sommeren.- Vi regner med å selge 1.500 CR-V i 2015, sier Gullkrona Skoglund.Hegnar.no deltok på arrangementet som Hondas gjester.