<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tøff Jeep for macho nordmenn

Jeeps kompakte firehjulstrekker overrasker.

Publisert 13. feb. 2015
Oppdatert 13. feb. 2015
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead

Det har kommet en helt ny «Jeep» på markedet. «Amerikanerne» har med Renegade inntatt markedet for kompakte crossovere.Før vi kjørte bilen hadde vi en forestilling om at vi ville måtte bruke anførselstegn når vi skulle omtale «Jeep-en». Det er da vitterlig en Fiat i Jeep-innpakning? Laget av italienere. I Italia.Etter å ha kjørt bilen i én uke kan vi fjerne alle anførselstegn. Vi fikk den «ekte» Jeep-følelsen i Renegade. Mest på godt.Jeep-en produseres i Melfi i Italia sammen med en variant av noe av det mest feminine vi kan tenke oss på fire hjul; Fiat 500.Motorene er hentet rett fra Fiats delelager.

 Mange bilprodusenter går i fellen at de lager kjedelige crossovere som skal tilfredsstille alle. De har gått gjennom samme designprogram hvor de tilfredsstiller de samme variablene. Det er funksjonelt og helt greit, men bilene mangler særpreg.Jeep kjører sin egen stil, slik de har gjort siden 1941. Dyre designprogrammer er ikke prioritert hos Jeep. De kjøper/kjører den billige varianten. Det vil si linjal og viskelær. Og det funker. Ser du en Jeep i trafikken, er du (nesten) aldri i tvil om hva det er.Jeep er macho og røft. Renegade er intet unntak. Vi aner ingenting om kjønnsfordeling blant Jeep-kundene, men det aner oss at mennene er i solid flertall.Når du setter deg inn bak ratter får du en aha-opplevelse. Her er det jammen langt frem til frontruten! Man får umiddelbart storbilfølelsen.  Du ser utover et stort panser. Den kantede formen betyr imidlertid at det er relativt lett å manøvrere bilen inn trange porter. Du vet hvor bilen slutter. Rygger du skal du holde tungen rett i munnen, men importøren har heldigvis vært så forutseende at de leverer bilen med ryggekamera i Norge.Jeep har heller ikke falt for fristelsen å «downsize» motoren. Her finner man en to-liters dieselmotor på 140 hk. Den var et hyggelig bekjentskap; kjapp og fleksibel. Men kald dieselmotor på tomgang høres, spesielt utenfra. Men oppe i fart, med varm bil, er ikke dette noe problem.Renegade kan leveres med en ny ni trinns automatkasse fra ZF. Vi har bare gode erfaringer med denne kassen fra andre bilmodeller, som Range Rover Evoque og helt nye Land Rover Discovery Sport. Testbilen var imidlertid utstyrt med en helt ok seks trinns manuell kasse.Hele SUV-segmentet er preget av biler med «hopp, og sprett og tjo og hei» over ujevnheter. Jeep Renegade føyer seg fint inn i rekken.  Vi har kjørt mer komfortable biler over issvuller og ujevnheter, men sett i forhold til biltypen er ikke Jeep-en verken bedre eller dårligere. Det er ikke bare på utsiden Renegade er røff. Også interiøret bærer preg av dette er en tøffere bil enn de fleste. Motorjournalister henger seg ofte opp i om bilen har hardplast i dashbordet. I Renegade skal man lete lenger etter de myke flatene, men det er heller ikke noe poeng.Her er det hardt og funksjonelt. Vi finner «søle» i turtelleren og rundt radioen finner man teksten «since 1941». Historien er på plass.Plassforholdene er helt greie. Det er ikke overflod av plass i baksetet, men med mindre du er spesielt kravstor, sitter du greit der. Bagasjerommet er på 351 liter. Jeep Renegade kan leveres med forhjulstrekk, men 4x4-variantene vil stå for mesteparten av salget.  Sånn skal det være. Det er ikke en «ekte» Jeep hvis du blir stående fast på glatta.Vi var «heldige» og fikk satt vår firehjulstrekker på en og annen prøve på både is og snø i løpet av vår testuke. Det er gjerne slik at når det står «Jeep» på bilen, frister det å parkere i nærmeste snøfonn.Fordi du kan.Men man må absolutt heller ikke bli overmodig. Kjører du deg fast med en SUV, bør du ha gode kontakter i landbrukssektoren.Alt i alt synes vi Fiat, nei Jeep, Renegade var et røft bekjentskap. Testosteron-produksjonen økte i løpet av testperioden. Tøffe biler blir aldri feil!