<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Den ultimate 5-serien

BMW 5-serie er en favoritt i Norge. Superutgaven M550d er as «good as it gets».

Publisert 14. mars 2015
Oppdatert 14. mars 2015
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1122 ord
lead

Ser man etter en stor premium-stasjonsvogn, har BMW 5-serie vært på toppen nordmenns ønskeliste i mange år.Det er ikke så rart, tatt det bayerske merkets status og historie for gode kjøreegenskaper i betraktning. I tillegg har motorkombinasjonen 520d og xDrive  gjort mye.Siste generasjon av 5-serien har nå fått noen år på baken, og har dertil blitt en bedre bil underveis, med oppdateringer og små endringer her og der.5-serie fremstår i dag som en svært god bil, og ligger høyt på listen over markedets beste familiebiler.Men der brorparten velger relativt små dieselmotorer, har vi testet bilen som et rent monster. Modellbetegnelsen M550d burde gi den innvidde et hint om at dette er alt annet enn en vanlig stasjonsvogn.Drivverk og kjøreegenskaper Det praktiske ved en 5-serie har vi skrevet om mange ganger før. Det kan du lese om her.Derfor hopper vi rett til det som er interessant - motor og kjøreegenskaper.

Design
Villstyring

 BMW M550d har en 3,0-liters dieseldrevet rekkesekser på 381 hestekrefter. Maks dreiemoment er 740 Nm ved 2.000-3.000 omdreininger. Den enorme kraften er godt hjulpet av en triturbo - altså har motoren tre turboer som samarbeider for å gi de drøye ytelsene.0 til 100 kilometer i timen er unnagjort på 4,9 sekunder, og topphastigheten er begrenset til 250 km/t. Den raske akselerasjonen oppleves som forholdsvis ekstrem i en stor stasjonsvogn som denne.Det som ligger i disse tallene er selvfølgelig tullete ytelser, men også det faktum at bilen gjør seg ekstremt godt under typiske norske forhold. Den er knallsterk på vei til fjellet, forserer snødekte veier uten problem, og lar deg kjøre forbi like raskt som en sportsbil. Dessuten gjør 4x4-systemet at den er svært trygg å kjøre, og at den har rikelig med veigrep.Men det er ikke bare motor og xDrive som gjør denne bilen så bra. 5-serie er nemlig på generelt grunnlag en av de aller beste stasjonsvognene på markedet. Bilen har en vanvittig kjørekomfort, samtidig som den er mer sportslige enn samtlige konkurrenter. Vår testbil hadde adaptivt understell med luftfjæringer, og vi gjentar oss selv sikkert i mente når vi understreker hvor gode tyske produsenter har blitt på dette området.Bilen glir nærmest sømløst over underlaget - da snakker vi selv på snødekte fjellveier - og man sitter hele tiden med en herlig følelse av trygghet og luksus.Den er faktisk så god på langkjøring at vi sliter med å finne konkurrenter som gjør det like godt i våre øyne. Og det i denne utgaven som egentlig ikke er bygget for komfort. BMW M550d er naturligvis en veldig sporty bil med den kraftige motoren.Det som imponerer oss gang etter gang er imidlertid at den store stasjonsvognen er omtrent like god å manøvrere som en 4-serie.Her snakker vi om en bil som følger vanvittig godt med i svingene, og som må presses langt over vår komfortsone før den viser antydninger til understyring.Med det adaptive M-understellet kan man få en komfortmester når det ønskes, og en ren sportsbil når det er det man behager. I sportinnstilling er bilen akkurat så stiv som vi foventer, og kontakten med underlaget er påfallende god. Styrefølelsen og girkassen henger også med, med lynrask og kontant respons. Alle de tre elementene endres kraftig i sportmodus, men det er særlig hugget i gasspedalen man umiddelbart merker. Det er rett og slett deilig. Med comfort-moduset aktivert er det mer snakk om den landeveiscruiseren vi tidligere har beskrevet.Denne bilen har (minst) to personligheter, og begge fungerer ypperlig til sitt bruksområde.Vi må også understreke at den store motoren oppleves som helt riktig i 5-serie. Luksusfølelsen blir alltid sterkere med en kraftig motor, og både lydnivå og gange er svært raffinert i denne motoren.Opplevlesen blir enda bedre i kombinasjon med xDrive, og man sitter hele tiden med en følelse av at man er litt «konge på veien». Anerkjennende nikk fra andre BMW-sjåfører drar heller ikke ned denne følelsen. Vi må også nevne drivstofforbruket, som faktisk ikke er altfor galt. På langkøring lå vi jevnt i underkant av 0,8 liter per mil, mens man må legge på 0,1 liter til ved blandet kjøring. Det er ikke avskrekkende i en stor bil med firehjulsdrift og kraftig motor.BMW oppgir selv et blandet forbruk på 0,63 liter per mil, men da under optimale forhold. I realiteten skal du ha en rimelig lett høyrefot for å klare dette.Du skal faktisk være litt interessert før du ser forskjell på en M550d og en vanlig 5-serie. De aller fleste nordmenn velger nemlig M-pakke på bilene sine, og dermed ser de aller fleste 5-seriene her til lands ganske så tøffe ut uansett.Går man den nærmere etter i sømmene vil man imidlertid legge merke til M550d-emblemet bak. Føres blikket nedover hekken får man snart øye på to digre firkantede eksospotter i karbon, og bjellene begynner nok å ringe for de fleste. Forfra og fra sidene ser den egentlig ut som en hver 5-serie med M-pakke, noe som betyr at bilen er lekker fra alle vinkler.I våre øyne er det en fordel at BMW har valgt å nedtone uttrykket. Bilen kan på ingen måte beskyldes for å være harry, og det synes vi er veldig greit. Det skal også nevnes at dette er en M Performance-bil, og ikke en fullverdig M Power-utgave.Forskjellen er at M Performance er en fabrikktunet utgave av en vanlig 5-serie, og ikke en M5 - som i bunn og er bygget helt om.Det legger man merke til i de nevnte eksteriørdetaljene, men også ved at interiøret ikke er like sportslig som i en M5. Her snakker vi mer om en vanlig 5-serie interiørmessig, uten karbondetaljene vi kjenner fra blant annet M3 og M4.Bilen har uansett et lekkert interiør, mend massevis av M-logoer, skinntrukket dashbord og sort taktrekk. Vår testbil var dessuten utstyrt med BMWs komfortseter, som er blant de beste bilsetene på markedet.De kan stilles inn i alle mulige retninger, og det er tilnærmet umulig å ikke finne en god seteinnstilling her. Setene kan dermed også stilles inn for en sporty kjørestil, med mer enn nok side- og korsryggstøtte.Ellers kan M550d som BMWer flest lesses opp med utstyr. Vår testbil hadde moderned sikkerhetsutstyr som blindsonevarsler, aktiv bremseassistent, adaptiv cruise control og filskiftevarsler, så vel som skikkelig stereoanlegg, infotainmentenhet med tilkoblede tjenester, ryggekamera, allskens tilkoblinger, avtagbart hengerfesteBMW M550d begynner å nærme seg den ultimate stasjonsvognen.Den kraftige dieselmotoren og sportslige kjøreegenskaper sørger for massevis av moro, men bilen er også et tog på motorveien. Kraft, xDrive og avanserte systemer fører dessuten til en sikker og god bil, som antakeligvis ville ha vært førstevalget for en rekke nordmenn dersom avgiftene ikke tok livet av drømmen.For det eneste ankepunktet ved BMW M550d er egentlig prisen. Den koster litt for mange kroner, og det er dumt, for dette er antakeligvis den beste 5-serien man kan kjøpe.