<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spar store beløp på småskader på bilen din

Du kan spare store beløp på å få fikset småskadene på bilen smartere. Så mye kan du spare!

Publisert 16. mars 2015
Oppdatert 16. mars 2015
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 521 ord
lead

Har du noen småskader på bilen? Eller har en felg fått et ublidt møte med en fortauskant?  Du trenger ikke bli flådd når du utbedrer skadene. Flere selskaper har spesialisert seg på småskader. Blant disse finner vi MPS Micropaint, en landsdekkende aktør med norsk hovedkontor på Rud i Bærum.De er spesialister på det som kalles SMART Repair (Small Middel Area Repair Technologies).  «Spot repair» er MPS’ største forretningsområde. Det dreier seg om lakkeringsarbeid i lite format, for eksempel utbedring av riper.Det understrekes at reparasjonene ikke skal gå på kompromiss med kvalitet.- Både forsikringsselskapene og bilprodusentene bruker «spot repair». Mange lurer på om «det blir bra nok». Det blir det. Når vi lakkerer en bil sørger vi for at overgangene blir usynlige. Vi gir fulle garantier for den jobben vi gjør, sier daglig Nicolai Hvam Malling i MPS Micropaint.Han ser et ekstra stort marked når det gjelder leasingbiler.- Dette markedet er i eksplosiv vekst, sier han.(Artikkelen fortsetter under bildet) Kundene kan spare betydelige beløp på å få fikset småskadene smartere. Stikkordet er «påkost». Når leasingbiler leveres tilbake krever de som har lånt deg bilen ekstra for det som ikke kan karakteriseres som «normal slitasje».Har du dyre felger med skader kan påkosten bli betydelig, i verste fall opp mot 30-40.000 kroner.Markedssjef Petter Hodne Steensland i MPS Micropaintsier at MPS har betydelig lavere varekostnader enn tradisjonelle lakkaktører. De behøver ikke blande unødvendig mye lakk. Mens MPS kan klare seg med så lite som 40 gram lakk, er det vanlig i bransjen å blande inntil 200 ml. Dermed blir det mindre lakk som går til spille.Målet er minimalt med demontering og montering. Dermed sparer man både tid og penger.Teknisk sjef John Eskildsen i MPS Micropaint viste oss hvordan de jobber. En Toyota Auris med lakkskader ble effektivt som ny igjen. Hele prosessen tar bare noen timer.Eskildsen viste også hvor effektivt det går an å gjøre slitte lykteglass nærmest til nye.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hvor mye kan du spare?
Hvor stor kan skaden være?

 Ved bruk av «spot repair» anslår MPS Micropaint besparelsene på 50-60 prosent i forhold til tradisjonell utbedring. Eksempelvis kan reparasjon av et støtfangerhjørne komme på rundt 3.000 kroner, mens du ellers ville måtte punge ut med over 7.000 kroner.Utretting av bulker uten lakkskade gir i snitt en besparelse på 70-80 prosent, hevder MPS.Har du kantkjørt en felg er ofte alternativet en helt ny felt. Vanlig pris hos MPS er 1.800 kroner. Både lakkerte og høyglans polerte felger kan rettes opp.Matte lykter kan gi anmerkning på EU-kontrollen. Utbedring av den gamle lykten koster 1.500 kroner, mens en helt ny lykt vil koste vesentlig mer.(Artikkelen fortsetter under bildet)For å kunne bruke «spot repair» kan ikke skadeområdet være større enn et A4-ark, mens en bulk/rift ikke må være større enn en håndflate.Når gjelder bulker må det ikke være lakkskade. Bulken må heller ikke ha skarpe kanter.Ved felgreparasjon fikses kosmetiske skader. Men skaden kan ikke være dypere enn 1 mm.Når det gjelder renovering av lykter kan kun plastlykter med skade i overflaten repareres. Dersom skaden går gjennom plasten må lykten byttes.