Har du noen småskader på bilen? Eller har en felg fått et ublidt møte med en fortauskant? Du trenger ikke bli flådd når du utbedrer skadene. Flere selskaper har spesialisert seg på småskader. Blant disse finner vi MPS Micropaint, en landsdekkende aktør med norsk hovedkontor på Rud i Bærum.De er spesialister på det som kalles SMART Repair (Small Middel Area Repair Technologies). «Spot repair» er MPS’ største forretningsområde. Det dreier seg om lakkeringsarbeid i lite format, for eksempel utbedring av riper.Det understrekes at reparasjonene ikke skal gå på kompromiss med kvalitet.- Både forsikringsselskapene og bilprodusentene bruker «spot repair». Mange lurer på om «det blir bra nok». Det blir det. Når vi lakkerer en bil sørger vi for at overgangene blir usynlige. Vi gir fulle garantier for den jobben vi gjør, sier daglig Nicolai Hvam Malling i MPS Micropaint.Han ser et ekstra stort marked når det gjelder leasingbiler.- Dette markedet er i eksplosiv vekst, sier han.(Artikkelen fortsetter under bildet) Kundene kan spare betydelige beløp på å få fikset småskadene smartere. Stikkordet er «påkost». Når leasingbiler leveres tilbake krever de som har lånt deg bilen ekstra for det som ikke kan karakteriseres som «normal slitasje».Har du dyre felger med skader kan påkosten bli betydelig, i verste fall opp mot 30-40.000 kroner.Markedssjef Petter Hodne Steensland i MPS Micropaintsier at MPS har betydelig lavere varekostnader enn tradisjonelle lakkaktører. De behøver ikke blande unødvendig mye lakk. Mens MPS kan klare seg med så lite som 40 gram lakk, er det vanlig i bransjen å blande inntil 200 ml. Dermed blir det mindre lakk som går til spille.Målet er minimalt med demontering og montering. Dermed sparer man både tid og penger.Teknisk sjef John Eskildsen i MPS Micropaint viste oss hvordan de jobber. En Toyota Auris med lakkskader ble effektivt som ny igjen. Hele prosessen tar bare noen timer.Eskildsen viste også hvor effektivt det går an å gjøre slitte lykteglass nærmest til nye.(Artikkelen fortsetter under bildet)