<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spinnville BMW M3

BMW M3 er et bilikon. Men lever siste generasjon opp til navnet?

Publisert 17. apr. 2015
Oppdatert 17. apr. 2015
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 967 ord
lead

Enkelte bilmodeller står som bautaer i bilhistorien, og som drømmebiler for flere generasjoner. En av dem er BMW M3, og det er dermed ikke med lite æresfrykt man tar fatt på oppgaven med å teste en.Vi har kjørt tvillingen M4 før, men nå har vi endelig fått en skikkelig tur med M3.KjøreegenskaperPå mange måter blir dette det ypperste man får om man ikke regner med supersportbiler. For denne bilen har alle de fantastiske sportsegenskapene vi kjenner fra andre BMW-modeller – bare at de er gjort enda råere.Det er i svingene man virkelig kjenner forskjellen, og her leverer M3 ekstremt godt.Som vi skrev da vi testet M4, er vi så heldige i Norge at vi har mange små og smale veier med 80-grense. Om det er moro man leter etter ville vi ha valgt disse veiene over autobahn når som helst.For M3 sitter som limt gjennom svingene, og selv i de mest krevende partiene merker man hvor godt bilen jobber med underlaget. Vi oppfordrer ingen til å bryte fartsgrensen, men har kan det gå fort i svingene.

Les mer om motoren her!DesignMen det estetiske har også vært viktig for BMW.
Konklusjon

 Bilen er naturligvis stiv som en stokk om man har valgt sport plus som fjæringsinnstilling, og styrefølelsen er omtrent så hard og sportslig som den får blitt.Summen er en bil man smiler bredt i. På smale landeveier kan man holde høy hastighet, uten at det er i nærheten av å utfordre bilen i norske 80-grenser. På rettstrekkene er det bare å gi på, men man må også passe seg, for her skjer ting svært fort. Og det er ikke så overraskende, med tanke på at bilen er utstyrt med en 3.0-liters rekkesekser på 431 hestekrefter.Motoren produserer et maksimalt dreiemoment på 550 Nm ved 1.850-5.500 omdreininger, noe som betyr at kraften er der over hele registeret.0-100 er dermed unnagjort på 4,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk sperret på 250 kilometer i timen. De ville ytelsene er godt hjulpet av en særdeles sportslig og rask 7-trinns DKG-automatgirkasse. Kritikerne mener imidlertid at lyden er litt for tam etter at BMW gikk fra åtte til seks sylindre. Vi er til dels enige, men med sport plus som motorinnstilling er det ikke akkurat spart på kruttet heller.Et lite klakk fra eksospottene indikerer at lyden slippes fri, og fra rundt 3.000 omdreninger er bilen et villdyr hva angår lydnivå.Men i likhet med M4 har M3 to ansikter. På den ene siden er den en fullblods sportsbil som du aldri kommer til å kjøre opp mot grensene, og på den andre siden er den en bil som faktisk byr på nok komfort ved vanlig kjøring. Det er bare å endre stivheten i understellet og rattet, eller hvor hissig motoren skal være, ved hjelp av tre knapper i midtkonsollen. I comfort er ikke bilen så veldig mye stivere enn en vanlig 3-serie med M-understell.Dermed er den et overraskende fornuftig kjøp, som fungerer fint i hverdagen. Du skal imidlertid ha en relativt stor lommebok bare for å betale bensinen.Med aktiv kjøring er det ikke vanskelig å nærme seg 1,5 liter på milen.BMW M3 er en skikkelig stilig bil. Så enkelt er det.Som med søstermodellen er det helt tydelig at aerodynamikk har stått helt sentralt under arbeidet med å designe M3. Det ser man blant annet på speilhusene, som har egne små spoilere.Blant annet ville BMWs M-avdeling ha en diger karbonspoiler i bilens hekk, men fikk nei fra designerne. I stedet utviklet BMW et dobbelt karosseri, med integrert spoler, og aerodynamiske linjer helt fra panseret, over det tøffe karbontaket, og helt ned i spoileren bak.Og det er faktisk med på å gjøre M3 til en mye penere bil. For selv om dette er en skikkelig villstyring, så ser den ikke så brutal ut. Den er nok hakket mer lettgjenkjennelig som en sportsbil enn M4, men det kommer kanskje mest av at vanlige 3-serie ikke er like sportslig som en 4-serie. Uansett, de mest synlige bevisene på at bilen ikke er en helt normal 3-serie er at hjulbuene er gjort bredere, luftinntakene større og selvfølgelig at den har fått en skikkelig tøff diffusor bak, med intet mindre enn fire eksospotter.Som en vanlig 3-serie er den uansett svært linjelekker, med et panser som stuper ned i bakken, lekre lykter som glir inn i grillen og en hekk som oser av moderne BMW-linjer. Interiørmessig er M3 stort sett som en vanlig 3-serie, bortsett fra litt ekstra semsket skinn og karbondetaljer i dashbordet. Den har også et litt annet knappeoppsett, primært fordi man kan stille motor, fjæringer og styring individuelt.Setene er ellers blant de aller beste vi har sittet i, og støtten er enormt god i alle retninger. De oppleves nærmest som om de er skreddersydd til hver enkelt sjåfør, og det kan jo ikke være negativt.Men området der denne bilens interiør leverer bedre enn tvillingen M4 er bak forsetene. For dette er jo en skikkelig sportsbil, som faktisk kan brukes til hverdags. I baksetet er det godt med plass, og selv bagasjerommet er stort nok for en liten familie.En utopi for motorglade småbarnsforeldre med andre ord.Det blir veldig vanskelig å ikke trekke linjer til M4 når man kjører en BMW M3. Og som vi noterte da vi testet førstnevnte, så er dette noe av det råeste du får fra BMW.Spinnville ytelser, sportslige kjøreegenskaper og et lekkert design gjør den til en favoritt blant bilelskere.Vi må også konstatere at for oss personlig er M3 hakket kulere enn M4. Ikke fordi den er bedre å kjøre, men fordi vi synes den er enda tøffere å se på.Så får det være at mange mener lydbildet i de nye rekkesekserne er litt for tamt. Det bråker nok for oss, og med ytelser og kjøreegenskaper i denne klassen kan vi egentlig ikke klage på noe.BMW M3 er en fantastisk bil.