<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tør du kjøpe ny bil før 12. mai?

"Alle" i bilbransjen har krysset av 12. mai i almanakken. Det bør du også gjøre dersom du skal kjøpe ny bil.

Publisert 17. apr. 2015
Oppdatert 17. apr. 2015
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead

Så langt i år er det registrert 38.218 nye personbiler i Norge, noe som er 8,5 prosent færre enn året før. Tallene sier ikke så mye om salgstakten, da registreringstallene gjerne har noen måneders etterslep.Datoen alle i bilbransjen har satt rød ring rundt er 12. mai. Da slippes revidert nasjonalbudsjett. Regjeringen har signalisert at det vil bli annonsert endringer i bilavgiftene da. Mye tyder på at avgiftene vil få enda sterkere miljøprofil enn tidligere.  En del ladbare hybrider er i praksis nærmest avgiftsfrie i dag, for eksempel Audi A3 e-tron. Dersom regjeringen gjør noe med effektavgiften, kan større plug-in hybrider få større avgifts- og priskutt.Vi har vært i kontakt med flere bilimportører. De sier de foreløpig ikke merker at kundene sitter på gjerdet før nye bilavgifter blir kjent.- Hvis vi ser på samlet kontraktinngang her hos oss, så ser vi ingen store utslag per dags dato, sier informasjonssjef for Audi hos Harald A. Møller AS, Marius Tegneby. Møller importerer Audi, VW og Skoda.- Men at spørsmål vil begynne å komme nå snart, det vil de – også i takt med oppmerksomheten revidert nasjonalbudsjett vil få i media. Det er hjemmel til å innføre nye avgifter fra 1. juli allerede, slik som for eksempel ble gjort med båtmotoravgiften under revidert nasjonalbudsjett i fjor, sier Tegneby. Blir det store endringer, så vil det påvirke markedet – også i stor grad frem til nye avgifter trer i kraft. Vårt budskap er derfor at et forutsigbart avgiftssystem er en nødvendighet for at norske bilkjøpere skal kunne forholde seg til ulike teknologier og bilpriser i årene fremover. Endringer må være gradvise og forutsigbare, sier informasjonssjefen.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Populære Volvo-hybriderLes også: Har solgt nesten 1.000 XC90
- Noen kunder venter

- Er det noen kunder som nå tar forbehold om endrede avgifter nå de kjøper bil?- Bilkjøpere må betale gjeldende avgift basert på bilens registreringsdato, ikke kjøpsdato. Dermed er det vanskelig å ta forbehold om nettopp det ved kjøp av en bil som har leveringstid, og da kan bli registrert under nye avgifter man ikke er kjent med ved kjøpsdato, sier Tegneby. Med et forutsigbart system med gradvise endringer vil man kunne unngå nettopp slike spekulasjoner. Jeg vil tro at det er noe man har i tankene, avslutter Tegneby.Heller ikke Volvo merker at kundene har blitt mer avventende.- Nei, ut fra salget og interessen for Plug-in hybrid-teknologien Volvo kan tilby, ser vi ikke noen trender som tyder på mindre interesse i disse dager, sier Rune Gutteberg Hansen, PR- og informasjonsdirektør i Volvo til Hegnar.no.Han beretter om stor interesse for deres ladbare hybrider:- Om lag 20 prosent av 880 hittil forhåndsbestilte XC90 er T8 Plug-in hybrid, med 400 hk og et utslipp på rekordlave 59 gram CO2/km. Samtidig ser vi at hele 50 prosent av alle nye V60 i første kvartal er D5 Plug-in hybrid, en utgave som er spesialprodusert for det norske markedet. Dette forteller oss at kundene våre fortsatt er svært interessert i Plug-in hybrid teknologien, og absolutt gjør dette valget i dag, sier Gutteberg Hansen.(Artikkelen fortsetter under bildet)OFV-tallene viser en nedgang så langt i år på 8,5 prosent, fordelt med minus 2,7 prosent i privatmarkedet og minus 15,7 prosent i næring. Det meste av nedgangen har kommet de siste tre ukene.- I Autolease erfarer vi at noen kunder har valgt å avvente nye avgifter og derfor forlenget eksisterende avtaler. Omfanget av dette korresponderer med OFV-nedgangen på 15,7 prosent. Totalt sett har imidlertid Autolease formidlet nye biler i et antall som er på nivå med samme periode i fjor, noe vi er godt fornøyd med, sier leder for Autolease Norge, Haakon J. Marthinsen.