Tør du kjøpe ny bil før 12. mai?
"Alle" i bilbransjen har krysset av 12. mai i almanakken. Det bør du også gjøre dersom du skal kjøpe ny bil.

Så langt i år er det registrert 38.218 nye personbiler i Norge, noe som er 8,5 prosent færre enn året før. Tallene sier ikke så mye om salgstakten, da registreringstallene gjerne har noen måneders etterslep.Datoen alle i bilbransjen har satt rød ring rundt er 12. mai. Da slippes revidert nasjonalbudsjett. Regjeringen har signalisert at det vil bli annonsert endringer i bilavgiftene da. Mye tyder på at avgiftene vil få enda sterkere miljøprofil enn tidligere. En del ladbare hybrider er i praksis nærmest avgiftsfrie i dag, for eksempel Audi A3 e-tron. Dersom regjeringen gjør noe med effektavgiften, kan større plug-in hybrider få større avgifts- og priskutt.Vi har vært i kontakt med flere bilimportører. De sier de foreløpig ikke merker at kundene sitter på gjerdet før nye bilavgifter blir kjent.- Hvis vi ser på samlet kontraktinngang her hos oss, så ser vi ingen store utslag per dags dato, sier informasjonssjef for Audi hos Harald A. Møller AS, Marius Tegneby. Møller importerer Audi, VW og Skoda.- Men at spørsmål vil begynne å komme nå snart, det vil de – også i takt med oppmerksomheten revidert nasjonalbudsjett vil få i media. Det er hjemmel til å innføre nye avgifter fra 1. juli allerede, slik som for eksempel ble gjort med båtmotoravgiften under revidert nasjonalbudsjett i fjor, sier Tegneby. Blir det store endringer, så vil det påvirke markedet – også i stor grad frem til nye avgifter trer i kraft. Vårt budskap er derfor at et forutsigbart avgiftssystem er en nødvendighet for at norske bilkjøpere skal kunne forholde seg til ulike teknologier og bilpriser i årene fremover. Endringer må være gradvise og forutsigbare, sier informasjonssjefen.(Artikkelen fortsetter under bildet)