<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Audis store luksus-SUV imponerer

Helt nye Audi Q7 både overrasker og imponerer.

Publisert 27. mai 2015 kl. 11.24
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1105 ord

Helt nye Audi Q7 er rett rundt hjørnet. De første bilene er ventet til Norge allerede i juni. Designmessig passer den perfekt inn i Audi-familien, med et skarpere uttrykk. Den er ikke så klumpete som før. Dessuten er den penere i virkeligheten enn på bilder.I Norge er det solgt 550 nye Audi Q7 av første generasjon, som kom på markedet så tidlig som i 2006. I tillegg er det imponert mange brukte.Importøren regner med å selge nesten like mange nye Q7 i året når alle motoriseringer er på plass. Det anslås at den ladbare e-tron-varianten vil stå for størsteparten av volumet når den ankommer landet på nyrået.Under testkjøringen i Sveits kjørte vi «Norges-utgaven» med en tre liters dieselmotor på 218 hk (vil få 211 hk i Norge), samt 272 hk-versjonen.  Prisforskjellen på de to utgavene ser ut til å bli rundt 100.000 kroner.Q7 har nytt godt av en skikkelig slankekur, hvor 350 kg er slanket bort i forhold til forgjengeren. De ytre målene er imidlertid omtrent som før, men nykommeren er litt kortere og smalere enn utgående modell.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det fornuftige valget
Luftfjæring en god investering
Kan styre alle fire hjul
Den parkerer tilhengeren for deg
30.000 for to ekstra seter
Første skritt mot selvkjørende bil
Ekstrautstyret koster skjorta
Ladbar hybrid kommer
Imponert

 Minstemann imponerer og vil være det fornuftige valget her hjemme. Et dreiemoment på 500 Nm sørger for et solid kraftoverskudd. 0-100 km/t tar 7,4 sekunder, noe som er høyst akseptabelt for en så stor bil.Vel så imponerende er hvor bra den kjører. Vi hadde ventet en stor, krengende SUV, men opplevde i stedet en bil som kryper sammen i svingene og føles betydelig mindre enn den er.  Kjøreopplevelsen minner om den man finner i Audi A6 Allroad. Det er et stort kompliment.Q7-en er antakelig den mest stillegående dieselbilen undertegnede noen sinne har kjørt. Selv i 140 km/t på motorveien hører du knapt en lyd fra maskineriet. Også dekk- og veistøyen var minimal, men det skal legges til at testbilene vi kjørte i kalde sveitsiske fjell gikk på vinterdekk.Med 272 hk kutter du 0-100 km/t-tiden med ett sekund til raske 6,3 sekunder. 100 Nm ekstra dreiemoment gir en heftig SUV. Men tørst er ikke bilen. I henhold til EU-norm er blandet forbruk så lavt som 0,57 liter på mila, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på bare 149 gram. For noen år siden ville slike tall vært utopi.(Artikkelen fortsetter under bildet) Vi vil absolutt anbefale deg å krysse av for adaptiv luftfjæring, som er en investering på rundt 25.000 kroner. Da flyter du over ujevnhetene i veibanen og får en svært komfortabel kjøreopplevelse. Som en bonus kan du justere bakkeklaringen fra 17 til 24,5 cm. PS: I hastigheter over 160 km/t kryper bakkeklaringen ned i 15,5 cm.Til sammenligning har standardutgaven med stålfjærer 21 cm bakkeklaring, det samme som i «Allroad»-modus med luftfjæring.Med luftfjæring øker dessuten maksimal tilhengervekt med 800 kg til 3.500 kg.(Artikkelen fortsetter under bildet) Har du 14.000 kroner ekstra til rådighet kan firehjulsstyring være et aktuelt tilvalg. Enn så lenge er Audi Q7 eneste SUV med dette utstyret. Det er montert et ekstra styresystem på bakakselen som styrer i samme eller motsatt retning av forhjulene, avhengig av situasjonen. Ved lavere hastigheter reduseres svingradiusen med inntil én meter. I høyere fart svinger bakhjulene samme vei som forhjulene, noe som øker styreresponsen, stabiliteten og agiliteten.Våre testbiler var utstyrt med firehjulsstyring, men under normal kjøring tenker du ikke over det.Kjører du mye med tilhenger vil vi anbefale tilhengerassistenten. Ved å aktivere parkeringsassistenten og vri på MMI-hjulet vil bilen styre selv og parkere tilhengeren der du vil at den skal stå. En egen sensor på tilhengerkulen sender styresignaler til den elektromekaniske styringen. Hightech.(Artikkelen fortsetter under bildet) I standard-utgave (og plug-in) leveres Q7 med fem seter. Da har du hele 890 liter bagasjeplass til rådighet. Velger du syv-seter, koster det 30.000 kroner ekstra. Dette er penger du får igjen den dagen du skal selge bilen.Bagasjeplassen blir redusert med 120 liter. De bakerste setene tar dermed ikke på langt nær så mye plass som i forrige generasjon Q7.Q7 har et svært høyt sikkerhetsnivå. Nødbrems-systemet Pre crash city er standard, men du må betale ekstra for for eksempel blindsonevarsling, filholder, trafikkskiltgjenkjenning osv.Mange biler leveres i dag med adaptiv cruisekontroll, men i Q7 er funksjonen direkte imponerende. I tillegg til å holde en viss avstand til bilen foran, kan man stille den inn slik at den automatisk følger både fartsgrenser og ikke minst topografi og svinger. Ved køkjøring sørger den også for å styre selv.Audi sier selv at dette er første skritt mot en autonom bil.Audi er naturligvis en bil man ønsker å «kjøre», men du verden så mye hjelp man kan få for å gjøre kjøreturen så komfortabel som mulig.(Artikkelen fortsetter under bildet) Interiøret oser naturligvis av «premium», men luksusfølelsen er ikke like påtrengende som for eksempel i en Range Rover Sport. Men tilvalgsmulighetene er mange.En standard Q7 er heldigvis ikke helt ribbet for utstyr. Den norske importøren har blant annet inkludert delskinn, elektrisk justerbare forseter, xenon plus med LED-kjørelys, elektrisk bakluke og nødbrems.Fra-prisene i prislisten til Q7 er slett ikke ille, men Audi er langt fra beskjedne når de har priset ekstrautstyret. Navigasjonspakke, Sportsbakke og Vinterpakke kan du krysse av for først som sist. Da blir du loppet for 68.300 kroner (veiledende pris 104.510 kroner). Diverse assistentpakker bør også kjøpes. De råeste punktene på listen er setestrekket «Design selection murillobrun» til den nette sum av 127.500 kroner og keramiske bremser til 105.120 kroner.Dersom du ikke går helt berserk, kan du komme unna med ekstrautstyr for 200.000 kroner, men det er fullt mulig å bruke langt mer.(Artikkelen fortsetter under bildet) Foreløpig har bare to av Q7-variantene fått norske priser. 272 hk diesel starter på 939.000 kroner, mens bensinutgaven på 333 hk har en startpris på 1.078.000 kroner.Det finnes to utgaver av den ladbare Q7-en; en med bensin- og en med dieselmotor kombinert med en elektromotor. Bensin-utgaven produseres imidlertid i Kina, bare for det kinesiske markedet.Importøren anslår at e-tron-utgaven med 373 hk vil koste mellom 950.000 og 1.000.000 kroner med dagens avgiftssystem, men det kan fort komme avgiftsendringer i høstens statsbudsjett, som kan gjøre bilen enda billigere.Vi ble imponert over nye Audi Q7. Det som overrasket oss mest var hvor dynamisk den store bilen føles. Vi ble dessuten imponert over svært lavt støynivå og høy grad av komfort. Også den avanserte cruisekontrollen setter en ny standard.Det blir spennende å se hvordan Q7 vil klare å bite i fra seg i forhold til tøffe konkurrenter som Volvo XC90, Mercedes GLE, Range Rover Sport, Porsche Macan/Cayenne og BMW X5.Q7 er helt der oppe.Hegnar.no deltok på arrangementet som Audis gjest.