<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Oslo kaster ut elbilene

Vegvesenet prioriterer buss og nødetater under oppgraderingen av tunnelene i Oslo. Elbiler stenges derfor ute fra kollektivfeltene forbi anleggsområdene på Ring 3.

Publisert 20. mai 2015
Oppdatert 20. mai 2015
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 198 ord
lead
Elbiler i kollektivfeltet. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Elbiler i kollektivfeltet. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Når oppgraderingen av Smestadtunnelen starter 1. juni, bygger Vegvesenet et eget kollektivfelt forbi anleggsområdet. Her får også nødetater og pasienttransport adgang, men ikke elbiler, skriver Vegvesenet i en fersk pressemelding.- Vi vet av erfaring at tettheten av elbiler flere steder i hovedstadsområdet skaper utfordringer for bussene, forklarer prosjektleder Hilde Ulvik i en kommentar.- Når nødetatene nå også må få plass i de samme feltene, er det ikke plass til elbilene. Vi prioriterer derfor nødetater og kollektivtrafikk.Elbilvedtaket:

  • Ring 3 – elbiler får ikke tilgang til kollektivfeltetRing 3 – elbiler får ikke tilgang til kollektivfeltet
  • E18 -  ingen elbil i kollektivfeltet i perioden 06.00 - 09.00 inngående (øst) / Vækerø-Filipstad og i samme område 14.00 – 18.00 utgående (vest)E18 -  ingen elbil i kollektivfeltet i perioden 06.00 - 09.00 inngående (øst) / Vækerø-Filipstad og i samme område 14.00 – 18.00 utgående (vest)

Vegvesenet foretar løpende vurderinger av tiltaket, og vil vurdere hvordan trafikksituasjonen utvikler seg. Når arbeidene med Granfosstunnelen starter høsten 2015, vil man vurdere begrensninger for elbiler også på strekningen Lysaker-Sandvika.Tunneloppgraderingen vil pågå fram til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017. I denne perioden vil tunnelarbeidet medføre en kapasitetsreduksjon på 55% langs Ring 3.