<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Un vento di passione

En Moto Guzzi California er ikke det verste man kan ri inn i solnedgangen med. 

Publisert 3. juli 2015
Oppdatert 9. juli 2020
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 867 ord
lead

Tittelen er hentet fra en gammel italiensk reklameposter for Moto Guzzi, og betyr noe slikt som «en vind av lidenskap», og vi synes det passer utmerket på California Touring ABS 2015.

Bygget for hånd

Syklene er håndbygget (montert), og finishen er flott med unntak av noen åpenbare forbedringspunkter. Flere deler kunne vært krommet og kabelføring bryter litt med helhetsinntrykket (her bør de studere konkurrenter). En kontakt ligger sågar helt åpent nede ved oljekjøler. Mulig det var en tilfeldighet som følge av vedlikehold, men slikt bør ikke forekomme.Inntrykket ellers er at sykkelen er solid bygget og har flotte linjer. Det var nok av nysgjerrige som ville kikke på doningen så fort man stoppet et sted, og de mange var nok overrasket når de fikk vite at det var en italiensk cruiser. For de som ellers er kjent med Moto Guzzi var den tverrstilte V-twin maskinen en klar beskjed om opphavet.

Service og forhandlerapparat

Så langt er det kun 7 forhandlere i det ganske land, og ingen nord for Trondheim. Heller ikke vet vi så mye om servicenivået hos den enkelte forhandler. Disse er dog backet opp av Loxkel AS som er en av Nordens større importører av MC- og båtprodukter, så tilgang på deler og kunnskap bør være sikret. Ved å tråle diverse MG fora på nett gis det inntrykk av at dette er maskiner som går problemfritt i lang tid når man har løst eventuelle problemer som dukker opp den første tiden.

Noen fakta om MG California

Fabrikken i Mandello del Lario (Como, Italia) ligger et par timers kjøretur fra Stelvio passet. I sånne omgivelser sier det seg selv at det ikke nytter å lage en cruiser som bare kan kjøre rett frem, og det har da også Moto Guzzi klart til gangs. Sykkelen er en perfekt krysning mellom en sportstourer og en bagger modell. Motoren er en 4-takts 90° V-twin på 1380 ccm som leverer et dreiemoment på 120Nm ved 2750 omdreininger i minuttet. Med 6 gir og kraftoverføring via kardang tar den deg fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Forbruket på landeveien ligger rundt en halv liter på mila, og serviceintervall er oppgitt til 10000 km. Den er ellers utstyrt med RIDE-BY-WIRE (elektronisk gasskontroll) med "powermodus" som oppgis på italiensk, så lær deg like godt uttrykkene Turismo (touring), Veloce (rask), og Pioggia (regn). Videre har den MGCT antispinn, cruisekontroll og linket ABS bremsesystem fra Brembo. Mer oppdatert blir det ikke. Med toppboks på hele 60 liter som ekstrautstyr har du hele 130 liter volum å pakke i. Pris på testsykkel er 273.000.-.

Kjøreegenskaper

Sykkelen er lett å håndtere ved krypkjøring, men veldig bred bak når man skal flette seg gjennom rushtrafikk. Blir man stengt inne merkes varmen fra sylindertoppene ganske raskt i sommertemperatur. På kalde dager derimot har man en utmerket kne og leggvarmer. På landeveien er den en fryd å kjøre. Med et noe begrenset nedlegg sliper man av og til plasten under fotbrettet, men det er helt udramatisk, og man lærer seg fort å kompensere riktig på fart og nedlegg. Ujevne gassbevegelser for å lokke frem brølet fra motoren er ikke til å unngå når man først har blitt hekta på fenomenet. Som vanlig tok vi også denne gangen en liten tur på grus, og det er bare å slå fast at det takler den greit så lenge grusveien holder en bra standard. Altså ingen krise om man skulle forville seg inn på noe slikt.

 Vårt inntrykk er ellers at italienske hestekrefter er mer spreke enn de som produseres andre steder. En dynotest kunne sikkert fortalt oss hvorfor den føles sprekere ut en cruisere med nesten samme vekt og større dreiemoment, men det er altså slik vi opplevde det. Den var livlig, og overgangen fra en sportstourer ble derfor ikke så stor. På motorvei derimot, ble det såpass behagelig at vår baksetepassasjer var i ferd med å sovne (vi merker slikt når samtalen stilner over intercomen). Kanskje vi burde hatt sikkerhetsbelte bak?

Komfort

Setet og dempingen bak ble godkjent av fruen som "meget behagelig" selv på ujevn vei, og det nåløyet er det ikke alltid like enkelt å passere. M.a.o. bra nok for oss. Rytterens posisjonering gir mer en on-top-of-the-bike og ikke in-the-bike følelse som ellers er vanlig på bagger sykler. Dette vil nok vil falle i smak hos mange som kommer fra mer sportslige sykler. Vi savner dog GPS og underholdningssystem som bør finnes på slike modeller, om ikke annet som ekstrautstyr.

Hvorfor kjøpe en MG California?

Vel, prisen på en Moto Guzzi California er lavere enn for sammenlignbare cruisere, og på toppen av dette får man tekniske løsninger som ikke finnes på tilsvarende modeller fra andre leverandører. Er man opptatt av lyd så finnes også dette i overflod. Den dunker og vibrerer på tomgang, og brøler hissig når man vrir på gassen for å passere en og annen søndagsbilist. Vil man tråkle seg forbi køer og ellers har kontroll på den brede bakenden, så er lyden til stor hjelp når man skal melde sin ankomst til foranliggende bilister. Vi tror dette er en sykkel som vil "vokse på deg" jo mer den kjøres.