Fellesferien er over og det tetter seg til på innfartsårene. Batterielektriske EL-biler har inntil i år hatt store fordeler av å kunne kjøre i kollektivfelt, også i rushtiden. Imidlertid har økende trafikk i kollektivfelt forårsaket forsinkelser for busstrafikken, så nå må mange batterielektriske biler se langt etter sine fordeler i rushtiden. Grunnen er at Vegvesenet ved bruk av underskilt kan utelate EL-registrerte biler fra kollektivfelt. Dette gjøres med bakgrunn i trafikkregelenes paragraf 5, pkt 2:«Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.»Paragrafen gjelder dersom ikke annet følger av underskilter med tekst som f.eks. spesifiserer at kun EL-biler med minimum sjåfør og en passasjer kan benytte seg av fordelen i rushtiden. Et slikt underskilt omfatter ikke HY-registrerte hydrogenelektriske biler, skriver Hyundai i en melding.Ulf Hafseld er leder av HYOP , et selskap som jobber med utbygging av hydrogenstasjoner i Norge. Han applauderer at det offentlige gir hydrogenteknologien samme mulighet som batterielektriske biler har hatt i flere år. - At hydrogenelektriske biler fremdeles kan bruke kollektivfelt, også i rushtiden, gir hydrogen som drivstoff den samme starthjelpen som batteribilene har fått. Utfordringen nå er å bygge et nettverk av energistasjoner med mulighet for tanking av hydrogen. - Vi har flere prosjekter under utvikling og når denne infrastrukturen er på plass ligger det til rette for at salget av hydrogenelektriske biler kan ta av, sier Hafseld, pioner på hydrogenstasjoner i Norge.Hittil er det registrert 21 biler på HY-skilt i Norge. Hyundai er den eneste bilprodusenten som serieproduserer hydrogenelektriske biler, men også andre bilfabrikanter har varslet at de har slike modeller under utvikling for salg i nærmeste fremtid, deriblant Toyota.