<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

EU letter på utslippskrav for dieselbiler

EU letter på utslippskravene for dieselbiler, men innfører samtidig et strengere testregime i kjølvannet av Volkswagen-skandalen.

    Publisert 29. okt. 2015 kl. 05.40
    Oppdatert 29. okt. 2015 klokken 05.41
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 129 ord
    Foto: Scanpix

    EU-kommisjonen opplyser at bilprodusentene fra 2020 vil kunne operere innenfor en feilmargin på 50 prosent når utslippene av helseskadelige nitrogenoksider (NOx) testes under normal kjøring.Tidligere har bilene kun blitt testet i laboratorier, og dermed mener EU-kommisjonen at det nye testregimet vil gi langt bedre og mer troverdige resultater enn tidligere.Medlemslandene er blitt enige om å innføre kjøretester av utslipp i løpet av de neste seks årene. Som et første ledd i innføringen vil nye biler fra september neste år kunne overskride utslippskravene med 110 prosent. Senere vil grensen senkes til 50 prosent.Det var vesentlige forskjeller i laboratorietester og tester under normale kjøreforhold som førte til avsløringene om systematisk utslippsjuks i Volkswagens dieselbiler. Onsdag la selskapet fram sitt første negative kvartalsresultat på over 15 år, som følge av skandalen. (©NTB)